This thesis focuses on the analysis and design of an exhibition space for Hadrian's Villa, one of the grandest Roman residences ever discovered, conceived and realised by the Emperor Hadrian between 118 and 138 A.D. at the foot of the Tiburtine Mountains, occupying an immense area of approximately 200 hectares. This extraordinary place, created as a refuge from the chaos of Roman life, represents an oasis of tranquillity and beauty immersed in the majestic natural surroundings. Strategically located between the ancient Via Prenestina and Via Tiburtina, the villa stands on tufa soil, with altitudes varying between 60 and 125 metres above sea level, and its architecture blends harmoniously with the surrounding landscape. When designing the exhibition space, special attention was paid to the consideration and comparison with the adjacent archaeological areas. The choice of the Pantanello area, located northwest of the monumental complex, reflects this need. The Pantanello, so called because in the past the Roccabruna and Acqua Ferrata streams converged there, has been the subject of several excavation campaigns that have brought to light a large number of statues and marbles, apparently thrown into this pond for unknown reasons. This exhibition space, strategically located within the archaeological area and close to historical and modern routes, has long formed a point of convergence between the two sections of the Cypress Avenue. Today, in addition to maintaining its historical importance, the Pantanello is a green area with a visitor car park in the immediate vicinity, guaranteeing accessibility for both pedestrians and vehicles. Despite the lack of direct archaeological remains, the Pantanello plain is surrounded by the ruins of the Palestra and offers a view of the remains of the Greek Theatre and, a little further up, the Temple of Venus Cnidia. The presence of these sites represents valuable evidence of the history and culture of the villa, which must be valorised and integrated into the design of the new exhibition space, in order to fit into the landscape and historical context of the area.

La presente tesi si concentra sull'analisi e sulla progettazione di uno spazio espositivo per Villa Adriana, una delle dimore romane più grandiose mai scoperte, concepita e realizzata dall'imperatore Adriano tra il 118 e il 138 d.C. ai piedi dei Monti Tiburtini, occupando un'immensa superficie di circa 200 ettari. Questo luogo straordinario, creato come rifugio dal caos della vita romana, rappresenta un'oasi di tranquillità e bellezza immersa nella maestosa natura circostante. Situata strategicamente tra le antiche Vie Prenestina e Tiburtina, la villa si erge su un terreno di tufo, con altitudini variabili comprese tra i 60 e i 125 metri sul livello del mare, e la sua architettura si fonde armoniosamente con il paesaggio circostante. Nell'ambito della progettazione dello spazio espositivo, si pone un'attenzione particolare alla considerazione e al confronto con le aree archeologiche adiacenti. La scelta della piana del Pantanello, posizionata a nord-ovest rispetto al complesso monumentale, riflette questa esigenza. Il Pantanello, così denominato poiché in passato vi convergevano i torrenti di Roccabruna e dell'Acqua Ferrata, è stato oggetto di diverse campagne di scavo che hanno portato alla luce una grande quantità di statue e marmi, apparentemente gettati in questo stagno per motivi ignoti. Questo spazio espositivo, situato strategicamente all'interno dell'area archeologica e vicino a percorsi storici e moderni, ha da lungo tempo costituito un punto di convergenza tra i due tratti del viale dei Cipressi. Attualmente, oltre a mantenere la sua importanza storica, il Pantanello è una zona verde che ospita, nelle immediate vicinanze, un parcheggio per i visitatori, garantendo l'accessibilità sia ai pedoni che ai veicoli. Nonostante la mancanza di preesistenze archeologiche dirette, la piana del Pantanello è circondata dalle rovine delle Palestre e offre una vista sui resti del Teatro Greco e, poco più in alto, del Tempio di Venere Cnidia. La presenza di questi siti rappresenta testimonianze preziose della storia e della cultura della villa, che devono essere valorizzate e integrate nella progettazione del nuovo spazio espositivo, al fine di inserirsi nel contesto paesaggistico e storico dell'area.

Hadrian's Villa : design of the new exhibition space in the Pantanello area

Lionetto, Giulia
2022/2023

Abstract

This thesis focuses on the analysis and design of an exhibition space for Hadrian's Villa, one of the grandest Roman residences ever discovered, conceived and realised by the Emperor Hadrian between 118 and 138 A.D. at the foot of the Tiburtine Mountains, occupying an immense area of approximately 200 hectares. This extraordinary place, created as a refuge from the chaos of Roman life, represents an oasis of tranquillity and beauty immersed in the majestic natural surroundings. Strategically located between the ancient Via Prenestina and Via Tiburtina, the villa stands on tufa soil, with altitudes varying between 60 and 125 metres above sea level, and its architecture blends harmoniously with the surrounding landscape. When designing the exhibition space, special attention was paid to the consideration and comparison with the adjacent archaeological areas. The choice of the Pantanello area, located northwest of the monumental complex, reflects this need. The Pantanello, so called because in the past the Roccabruna and Acqua Ferrata streams converged there, has been the subject of several excavation campaigns that have brought to light a large number of statues and marbles, apparently thrown into this pond for unknown reasons. This exhibition space, strategically located within the archaeological area and close to historical and modern routes, has long formed a point of convergence between the two sections of the Cypress Avenue. Today, in addition to maintaining its historical importance, the Pantanello is a green area with a visitor car park in the immediate vicinity, guaranteeing accessibility for both pedestrians and vehicles. Despite the lack of direct archaeological remains, the Pantanello plain is surrounded by the ruins of the Palestra and offers a view of the remains of the Greek Theatre and, a little further up, the Temple of Venus Cnidia. The presence of these sites represents valuable evidence of the history and culture of the villa, which must be valorised and integrated into the design of the new exhibition space, in order to fit into the landscape and historical context of the area.
ALLEGRETTI, GRETA
CALIARI, PIER FEDERICO MAURO
SIMONI, LORENZO
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
9-apr-2024
2022/2023
La presente tesi si concentra sull'analisi e sulla progettazione di uno spazio espositivo per Villa Adriana, una delle dimore romane più grandiose mai scoperte, concepita e realizzata dall'imperatore Adriano tra il 118 e il 138 d.C. ai piedi dei Monti Tiburtini, occupando un'immensa superficie di circa 200 ettari. Questo luogo straordinario, creato come rifugio dal caos della vita romana, rappresenta un'oasi di tranquillità e bellezza immersa nella maestosa natura circostante. Situata strategicamente tra le antiche Vie Prenestina e Tiburtina, la villa si erge su un terreno di tufo, con altitudini variabili comprese tra i 60 e i 125 metri sul livello del mare, e la sua architettura si fonde armoniosamente con il paesaggio circostante. Nell'ambito della progettazione dello spazio espositivo, si pone un'attenzione particolare alla considerazione e al confronto con le aree archeologiche adiacenti. La scelta della piana del Pantanello, posizionata a nord-ovest rispetto al complesso monumentale, riflette questa esigenza. Il Pantanello, così denominato poiché in passato vi convergevano i torrenti di Roccabruna e dell'Acqua Ferrata, è stato oggetto di diverse campagne di scavo che hanno portato alla luce una grande quantità di statue e marmi, apparentemente gettati in questo stagno per motivi ignoti. Questo spazio espositivo, situato strategicamente all'interno dell'area archeologica e vicino a percorsi storici e moderni, ha da lungo tempo costituito un punto di convergenza tra i due tratti del viale dei Cipressi. Attualmente, oltre a mantenere la sua importanza storica, il Pantanello è una zona verde che ospita, nelle immediate vicinanze, un parcheggio per i visitatori, garantendo l'accessibilità sia ai pedoni che ai veicoli. Nonostante la mancanza di preesistenze archeologiche dirette, la piana del Pantanello è circondata dalle rovine delle Palestre e offre una vista sui resti del Teatro Greco e, poco più in alto, del Tempio di Venere Cnidia. La presenza di questi siti rappresenta testimonianze preziose della storia e della cultura della villa, che devono essere valorizzate e integrate nella progettazione del nuovo spazio espositivo, al fine di inserirsi nel contesto paesaggistico e storico dell'area.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/218913