This thesis came from a deep personal interest in illustration and from the desire to understand better the nature of the discipline, its current role and potential in the field of Communication Design. The considerable spread of digital tools and social networks has meant that illustration is an increasingly popular communication tool today. Starting from this observation, the aim of this thesis is to define the importance of illustration as a design tool in 2024, understanding its current role in view of the changes brought about by the new media. The first aspects to be clarified were: questioning the semiotic characteristics of the illustrated image and analyzing illustration in history, understanding when its origin took place, with respect to which needs and how its role has evolved over time up to the present day. Subsequently, the research continued using the method of direct interviews with various professionals in the business. As a first step, I interviewed professionals working in the publishing industry, journalism and in creative agencies to understand what kind of added value illustration can bring to their fields. I then interviewed illustrators directly in order to understand how their artistic-design practice works and how their visual research is articulated. In addition, I gathered their views on several core topics relating to the nature of illustration, including style, the creative process, critical issues and potential developments in the future. The direct dialogue with the professionals has given a perspective on the current state of the art of illustration, both from the point of the illustrators and from the point of view of those who use it as a communication tool. It has also helped to understand what are the reasons and in which cases illustration can be an effective and fundamental tool for designing a communication that can achieve the correct objectives.
La tesi nasce da un forte interesse personale nei confronti dell’illustrazione e dalla volontà di comprendere meglio la natura della disciplina, il suo ruolo attuale e le sue potenzialità nell’ambito del Design della Comunicazione. La notevole diffusione degli strumenti digitali e dei social network ha fatto sì che oggi l’illustrazione sia uno strumento di comunicazione sempre più diffuso. A partire da questa osservazione, lo scopo della tesi è quello di definire il valore dell’illustrazione come strumento progettuale nel 2024, comprendendone il ruolo attuale, in vista dei cambiamenti apportati dai nuovi media. I primi aspetti da chiarire sono stati: interrogarsi sulle caratteristiche semiotiche dell’immagine illustrata e contestualizzare la disciplina nella Storia, comprendo quando avviene la sua origine, rispetto a quali bisogni e come si è evoluto il suo ruolo nel tempo fino ai giorni nostri. Successivamente la ricerca è proseguita attraverso il metodo progettuale dell’intervista diretta a diversi professionisti del settore. Come prima cosa, ho intervistato professionisti che lavorano nei settori dell’editoria, del giornalismo e nelle agenzie creative per capire quale sia il valore aggiunto che l’illustrazione è in grado di portare ai loro ambiti. In secondo luogo, ho intervistato gli illustratori in modo tale da comprendere come funziona il loro lavoro e come si articola una ricerca visiva. Inoltre, ho chiesto il loro punto di vista rispetto a diverse questioni cardine per la comprensione della natura della disciplina tra cui: la questione dello stile, il processo creativo, le criticità del settore e i potenziali sviluppi nel futuro. Il dialogo diretto con i professionisti ha permesso di delineare una prospettiva sullo stato dell’arte attuale dell’illustrazione, sia dal punto di vista di chi la progetta sia dal punto di vista di chi la utilizza come strumento di comunicazione, potendo comprendere quali sono i motivi e i casi in cui essa può essere uno strumento efficace e fondamentale per progettare una comunicazione in grado di raggiungere i corretti obiettivi.
L'illustrazione nell'era dei social network : tra artigianato e intelligenza artificiale: il valore dell'illustrazione come strumento progettuale
Piccinno, Chiara
2022/2023
Abstract
This thesis came from a deep personal interest in illustration and from the desire to understand better the nature of the discipline, its current role and potential in the field of Communication Design. The considerable spread of digital tools and social networks has meant that illustration is an increasingly popular communication tool today. Starting from this observation, the aim of this thesis is to define the importance of illustration as a design tool in 2024, understanding its current role in view of the changes brought about by the new media. The first aspects to be clarified were: questioning the semiotic characteristics of the illustrated image and analyzing illustration in history, understanding when its origin took place, with respect to which needs and how its role has evolved over time up to the present day. Subsequently, the research continued using the method of direct interviews with various professionals in the business. As a first step, I interviewed professionals working in the publishing industry, journalism and in creative agencies to understand what kind of added value illustration can bring to their fields. I then interviewed illustrators directly in order to understand how their artistic-design practice works and how their visual research is articulated. In addition, I gathered their views on several core topics relating to the nature of illustration, including style, the creative process, critical issues and potential developments in the future. The direct dialogue with the professionals has given a perspective on the current state of the art of illustration, both from the point of the illustrators and from the point of view of those who use it as a communication tool. It has also helped to understand what are the reasons and in which cases illustration can be an effective and fundamental tool for designing a communication that can achieve the correct objectives.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/218919