This thesis aims to explore and analyze the fundamental aspects of emotions in the developmental age of autistic children, through research on anthropological and design studies between Western and Chinese approaches, focusing on art therapy, best design practices and new medical studies , psychological and technological. This thesis aims to provide an in-depth knowledge of how all these elements interact and influence the development and well-being of children in both cultural environments and from an emotional point of view. Employing both qualitative and quantitative research methods, such as ethnographic observation, interviews, surveys, user testing and case studies, collecting data from a variety of sources, including academic literature, experts, practitioners and various stakeholders. The findings will help improve cross-cultural understanding and inform future interventions and methods to promote children's growth and development, designing a tool that can be useful in everyday life. The world was not designed for neurodiverse people, and being one of the “diverse” thinkers myself (I have dyscalculia), I wanted to design for neurodiversity. Due to the lack of knowledge in the past, the world was divided into what is called "normal" and what is "not normal" everything is black or white, instead I think it is very important to start thinking that even the gray shades, there are different colors metaphorically speaking. Starting from creating services and apps that allow people to acquire knowledge, faster and more conveniently, we must start to empathize and make neurodiversity something accepted in people's minds. We are all different and what is “not like me” is considered something scary, but we should change our way of thinking and see it as an opportunity that can bring added values and new points of view into our lives. Diversity must be embraced and welcomed to create a friendlier world full of possibilities. This thesis takes a small step towards this inclusive and neurodiversity-friendly future for design
Questa tesi vuole esplorare e analizzare gli aspetti fondamentali delle emozioni nell'età dello sviluppo dei bambini autistici, attraverso ricerche su studi antropologici e di design tra approcci occidentali e cinesi, concentrandosi sull'arte terapia, sulle migliori pratiche di design e sui nuovi studi medici, psicologici e tecnologici. Questa tesi si propone di fornire una conoscenza approfondita di come tutti questi elementi interagiscono e influenzano lo sviluppo e il benessere dei bambini in entrambi gli ambienti culturali e dal punto di vista emotivo. Impiegando metodi di ricerca sia qualitativi che quantitativi, come l'osservazione etnografica, interviste, sondaggi, test sugli utenti e studi di casi, raccogliendo dati da una varietà di fonti, tra cui letteratura accademica, esperti, professionisti e varie parti interessate. I risultati contribuiranno a migliorare la comprensione interculturale e a informare futuri interventi e metodi per promuovere la crescita e lo sviluppo dei bambini, progettando uno strumento che può essere utile nella vita di tutti i giorni. Il mondo non è stato progettato per le persone neurodiverse, ed essendo io stessa, una dei pensatori “diversi” (ho la discalculia), ho voluto progettare per la neurodiversità. A causa della mancanza di conoscenza in passato, il mondo era diviso in ciò che viene chiamato “normale” e ciò che è “non normale” tutto è bianco o nero, invece penso che sia molto importante iniziare a pensare che anche alle sfumature grigio, esistono colori diversi metaforicamente parlando. A partire dalla creazione di servizi e app che permettono alle persone di acquisire conoscenza, in modo più veloce e comodo, dobbiamo iniziare a entrare in empatia e a rendere la neurodiversità qualcosa di accettato nella mente delle persone. Siamo tutti diversi e ciò che “non è simile a me” è considerato qualcosa di spaventoso, ma dovremmo cambiare il nostro modo di pensare e vederlo come un’opportunità che può portare valori aggiunti e nuovi punti di vista nelle nostre vite. La diversità deve essere abbracciata e accolta per creare un mondo più amichevole e pieno di possibilità. Questa tesi fa un piccolo passo verso questo futuro inclusivo e amico della neurodiversità per il design
Progettazione cross-culturale per la neurodiversità: App training guidata alle emozioni per bambini ASD
Spapperi Gestri, Lucrezia
2023/2024
Abstract
This thesis aims to explore and analyze the fundamental aspects of emotions in the developmental age of autistic children, through research on anthropological and design studies between Western and Chinese approaches, focusing on art therapy, best design practices and new medical studies , psychological and technological. This thesis aims to provide an in-depth knowledge of how all these elements interact and influence the development and well-being of children in both cultural environments and from an emotional point of view. Employing both qualitative and quantitative research methods, such as ethnographic observation, interviews, surveys, user testing and case studies, collecting data from a variety of sources, including academic literature, experts, practitioners and various stakeholders. The findings will help improve cross-cultural understanding and inform future interventions and methods to promote children's growth and development, designing a tool that can be useful in everyday life. The world was not designed for neurodiverse people, and being one of the “diverse” thinkers myself (I have dyscalculia), I wanted to design for neurodiversity. Due to the lack of knowledge in the past, the world was divided into what is called "normal" and what is "not normal" everything is black or white, instead I think it is very important to start thinking that even the gray shades, there are different colors metaphorically speaking. Starting from creating services and apps that allow people to acquire knowledge, faster and more conveniently, we must start to empathize and make neurodiversity something accepted in people's minds. We are all different and what is “not like me” is considered something scary, but we should change our way of thinking and see it as an opportunity that can bring added values and new points of view into our lives. Diversity must be embraced and welcomed to create a friendlier world full of possibilities. This thesis takes a small step towards this inclusive and neurodiversity-friendly future for designFile | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Lucrezia_spapperi_gestri_tesi.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: Tesi di laurea magistrale in progettazione per la neurodiversitò
Dimensione
19.72 MB
Formato
Adobe PDF
|
19.72 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/218959