Neurodevelopmental Disorders (NDDs) pose challenges in cognition, behavior, and social interaction. Music and visual art therapies hold promise in enhancing social interaction and self-esteem for individuals with disabilities. However, these tools sometimes lack flexibility and fail to maintain people’s attention. Additionally, uncertainties persist regarding the effectiveness of combining these approaches. Digital tools, particularly Multisensory Smart Environments (MSEs), provide flexibility and appeal to autistic individuals. This thesis contributes to the development of "MusicTraces", a collaborative full-body music and painting activity within an MSE, aiming to unify music and painting while fostering collaboration among young adults with NDDs, especially autism. The co-design process with caregivers and people with NDDs is detailed, including a workshop, an initial design, remote iterations, a design critique, and a usability testing. Then, the findings of a clinical testing are reported, revealing positive outcomes, with users expressing enjoyment and engagement, even surpassing their typical attention spans. Caregivers noted the ability of individuals with severe disabilities to interact with the application.

I disturbi dello sviluppo neurologico (Neurodevelopmental Disorders - NDDs) presentano sfide nell'ambito della conoscenza, del comportamento e dell'interazione sociale. Le terapie di disegno, pittura e musica promettono di migliorare l'interazione sociale e l'autostima per individui con disabilità. Tuttavia, a volte questi strumenti mancano di flessibilità e non riescono a mantenere l'attenzione degli utenti. Inoltre, persistono incertezze riguardo all'efficacia di combinare insieme questi approcci. Gli strumenti digitali, in particolare gli ambienti smart multisensoriali (Multisensory Smart Environments - MSE), offrono flessibilità e attrattiva per individui con NDDs. Questa tesi contribuisce allo sviluppo di "MusicTraces", un'attività di musica e pittura dove due utenti con NDD, in particolare autismo, collaborano all'interno di un MSE, utilizzando il loro corpo al fine di unificare musica e pittura. Viene dettagliato il processo di co-progettazione con i caregiver e le persone con NDD, compreso un workshop, un design iniziale, iterazioni remote, una critica del design e un test di usabilità. Successivamente, vengono riportati i risultati di un test clinico, che rivelano risultati positivi, con gli utenti che esprimono piacere e coinvolgimento, superando persino le loro tipiche soglie di attenzione. I caregiver hanno notato la capacità delle persone con gravi disabilità di interagire con l'applicazione.

MusicTraces: a collaborative music and paint activity for people with neurodevelopmental disorders

Padovano, Tommaso
2023/2024

Abstract

Neurodevelopmental Disorders (NDDs) pose challenges in cognition, behavior, and social interaction. Music and visual art therapies hold promise in enhancing social interaction and self-esteem for individuals with disabilities. However, these tools sometimes lack flexibility and fail to maintain people’s attention. Additionally, uncertainties persist regarding the effectiveness of combining these approaches. Digital tools, particularly Multisensory Smart Environments (MSEs), provide flexibility and appeal to autistic individuals. This thesis contributes to the development of "MusicTraces", a collaborative full-body music and painting activity within an MSE, aiming to unify music and painting while fostering collaboration among young adults with NDDs, especially autism. The co-design process with caregivers and people with NDDs is detailed, including a workshop, an initial design, remote iterations, a design critique, and a usability testing. Then, the findings of a clinical testing are reported, revealing positive outcomes, with users expressing enjoyment and engagement, even surpassing their typical attention spans. Caregivers noted the ability of individuals with severe disabilities to interact with the application.
BAUER, VALENTIN MARCEL
GIANOTTI, MATTIA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
9-apr-2024
2023/2024
I disturbi dello sviluppo neurologico (Neurodevelopmental Disorders - NDDs) presentano sfide nell'ambito della conoscenza, del comportamento e dell'interazione sociale. Le terapie di disegno, pittura e musica promettono di migliorare l'interazione sociale e l'autostima per individui con disabilità. Tuttavia, a volte questi strumenti mancano di flessibilità e non riescono a mantenere l'attenzione degli utenti. Inoltre, persistono incertezze riguardo all'efficacia di combinare insieme questi approcci. Gli strumenti digitali, in particolare gli ambienti smart multisensoriali (Multisensory Smart Environments - MSE), offrono flessibilità e attrattiva per individui con NDDs. Questa tesi contribuisce allo sviluppo di "MusicTraces", un'attività di musica e pittura dove due utenti con NDD, in particolare autismo, collaborano all'interno di un MSE, utilizzando il loro corpo al fine di unificare musica e pittura. Viene dettagliato il processo di co-progettazione con i caregiver e le persone con NDD, compreso un workshop, un design iniziale, iterazioni remote, una critica del design e un test di usabilità. Successivamente, vengono riportati i risultati di un test clinico, che rivelano risultati positivi, con gli utenti che esprimono piacere e coinvolgimento, superando persino le loro tipiche soglie di attenzione. I caregiver hanno notato la capacità delle persone con gravi disabilità di interagire con l'applicazione.
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