Cities have become hubs where human mobility facilitates the exchange of information, ideas, and goods. It contributes to the enrichment of the world. However, this displacement also creates inequalities; hence, not everyone has opportunities to benefit from the city and fully enjoy their rights. The unique vulnerability of migrants arises from the fact that they are not citizens of the country, arriving from a legal and social perspective, and have to find a way to be a part of the host country and community. One critical element of migrant inclusion in the context of cities is exercising fundamental rights, which might be viewed through the concept of the Right to the City. This concept challenges the traditional division of rights and calls for a more integrated understanding — the collective recognition of them to foster a sense of shared ownership and responsibility for the well-being of urban communities. While, in theory, this right has a radical openness of interpretation, it might be difficult to exercise in practice due to the interconnection and interdependence of its components and other factors. One of the ways to assess it is to investigate the practical accessibility of essential public services, which are a gateway for migrants to enter the city and establish themselves as a part of the urban and social environment, thereby strengthening their right to the city and integrating into the host society. This research examines the accessibility of education services, which links to the right to education, a component of the Right to the City and a pathway to exercising other fundamental rights. As a part of the città-IN project, a recent Polisocial Award project, the study investigates barriers to using school services in the San Siro neighbourhood in Milan. By analysing them and their effect on the fulfilment of migrants' rights in the local context, it is possible to uncover some hidden dimensions of exclusion which affect the integration of foreign-born inhabitants into the host society.
Le città sono diventate centri in cui la mobilità umana facilita lo scambio di informazioni, idee e beni, contribuendo all'arricchimento del mondo. Tuttavia, questo spostamento crea anche disuguaglianze. Pertanto, non tutti hanno opportunità di beneficiare della città e godere appieno dei propri diritti. La particolare vulnerabilità dei migranti deriva dal fatto che non sono cittadini del paese in cui arrivano e devono trovare un modo per far parte del paese e della comunità ospitante. Un elemento critico dell'inclusione dei migranti nel contesto delle città è il pieno esercizio dei diritti fondamentali, che potrebbe essere considerato attraverso il concetto di Diritto alla Città. Questo concetto mette in discussione la tradizionale divisione dei diritti e richiede una comprensione più integrata - il riconoscimento collettivo di essi per promuovere un senso condiviso di appartenenza e responsabilità per il benessere delle comunità urbane. Sebbene, in teoria, questo diritto abbia un’ampia interpretazione, nella pratica può risultare più complicato da esercitare a causa dell'interconnessione e interdipendenza dei suoi componenti e di altri fattori. Uno dei modi per valutarlo è indagare l'accessibilità dei servizi pubblici essenziali che rappresentano una porta d'accesso per i migranti alla città e permettono loro di costituire parte dell'ambiente urbano e sociale. In questo modo rafforzano il loro diritto alla città e all'integrazione nella società ospitante. Questa ricerca esamina l'accessibilità dei servizi scolastici , che si collega al diritto all'istruzione, un componente del diritto alla città e un percorso per l'esercizio di altri diritti fondamentali. Come parte del progetto città-IN, un recente vincitore del Polisocial Award, lo studio analizza le barriere all'uso dei servizi scolastici nel quartiere di San Siro a Milano. Considerando questi aspetti e il loro effetto sull’attualizzazione dei diritti dei migranti nel contesto locale, è possibile scoprire alcune dimensioni nascoste dell'esclusione che influiscono sull'integrazione nella società ospitante degli abitanti nati all'estero.
Right to the city, right to access educational services: a case study of schools in San Siro
Rameika, Aliaksandra
2023/2024
Abstract
Cities have become hubs where human mobility facilitates the exchange of information, ideas, and goods. It contributes to the enrichment of the world. However, this displacement also creates inequalities; hence, not everyone has opportunities to benefit from the city and fully enjoy their rights. The unique vulnerability of migrants arises from the fact that they are not citizens of the country, arriving from a legal and social perspective, and have to find a way to be a part of the host country and community. One critical element of migrant inclusion in the context of cities is exercising fundamental rights, which might be viewed through the concept of the Right to the City. This concept challenges the traditional division of rights and calls for a more integrated understanding — the collective recognition of them to foster a sense of shared ownership and responsibility for the well-being of urban communities. While, in theory, this right has a radical openness of interpretation, it might be difficult to exercise in practice due to the interconnection and interdependence of its components and other factors. One of the ways to assess it is to investigate the practical accessibility of essential public services, which are a gateway for migrants to enter the city and establish themselves as a part of the urban and social environment, thereby strengthening their right to the city and integrating into the host society. This research examines the accessibility of education services, which links to the right to education, a component of the Right to the City and a pathway to exercising other fundamental rights. As a part of the città-IN project, a recent Polisocial Award project, the study investigates barriers to using school services in the San Siro neighbourhood in Milan. By analysing them and their effect on the fulfilment of migrants' rights in the local context, it is possible to uncover some hidden dimensions of exclusion which affect the integration of foreign-born inhabitants into the host society.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2024_04_Rameika.pdf
non accessibile
Dimensione
20.23 MB
Formato
Adobe PDF
|
20.23 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/219265