This thesis explores the integration of three-dimensional (3D) technologies into fashion design and product development processes. It examines the challenges and opportunities associated with digital transformation, focusing on the need to redefine roles, responsibilities, and capabilities to accommodate the shift towards Digital Product Creation (DPC). Through a comprehensive literature review, interviews with industry experts, and a case study at HUGO BOSS headquarters, the research highlights the importance of this transition in enhancing efficiency, competitiveness, sustainability, innovation and presenting best practices within the fashion industry. The development of a model for 3D workflows and the integration of 3D milestone meetings, particularly the 3D sketch handover and 3D fittings, are identified as pivotal tools for fashion companies navigating the digital landscape. This study will conclude by conducting a SWOT analysis and comparing traditional and 3D-integrated design and product development processes. This comparison will emphasize the benefits, challenges, and recommend strategies for embracing digital changes and adjusting to the evolving context. The goal is to provide fashion companies with a successful model of workflow to emerge as frontrunners in the industry’s digital transformation.
La tesi esplora l'integrazione delle tecnologie tridimensionali (3D) nei processi di design e sviluppo prodotto nel settore moda. Esamina le sfide e le opportunità associate alla trasformazione digitale, concentrando l'attenzione sulla necessità di ridefinire ruoli, responsabilità e competenze per attuare il passaggio verso la Digital Product Creation (DPC). Attraverso la definizione dello stato dell'arte, interviste con esperti del settore e uno case study presso la sede di HUGO BOSS, la ricerca mette in evidenza l'importanza di questa transizione nel migliorare l'efficienza, la competitività, la sostenibilità, l'innovazione e presentare le migliori pratiche all'interno del settore della moda. Lo sviluppo di un modello per flussi di lavoro 3D e l'integrazione di step chiave in 3D (Milestone Meetings), in particolare la consegna dello schizzo in 3D (Sketch Handover) e i fitting in 3D, sono identificati come strumenti cruciali per le aziende di moda che navigano il panorama digitale. Questo studio concluderà con una SWOT analysis e un confronto tra i processi di design e sviluppo prodotto tradizionali e quelli che integrano l'utilizzo di tecnologie 3D. Questo confronto metterà in evidenza i benefici, le sfide e le strategie raccomandate per poter mettere in atto i cambiamenti digitali e adattarsi al contesto in evoluzione. L'obiettivo è fornire alle aziende di moda un modello di flusso di lavoro di successo per emergere come leader nella trasformazione digitale del settore.
Digitalization of design and product development for fashion industry : 3d workflows and new scenarios
Chiesa, Alice
2022/2023
Abstract
This thesis explores the integration of three-dimensional (3D) technologies into fashion design and product development processes. It examines the challenges and opportunities associated with digital transformation, focusing on the need to redefine roles, responsibilities, and capabilities to accommodate the shift towards Digital Product Creation (DPC). Through a comprehensive literature review, interviews with industry experts, and a case study at HUGO BOSS headquarters, the research highlights the importance of this transition in enhancing efficiency, competitiveness, sustainability, innovation and presenting best practices within the fashion industry. The development of a model for 3D workflows and the integration of 3D milestone meetings, particularly the 3D sketch handover and 3D fittings, are identified as pivotal tools for fashion companies navigating the digital landscape. This study will conclude by conducting a SWOT analysis and comparing traditional and 3D-integrated design and product development processes. This comparison will emphasize the benefits, challenges, and recommend strategies for embracing digital changes and adjusting to the evolving context. The goal is to provide fashion companies with a successful model of workflow to emerge as frontrunners in the industry’s digital transformation.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/219592