In today's rapidly evolving world, the ability to continuously learn and adapt has become an imperative for both individuals and organizations seeking to thrive. Organizations are increasingly embracing the paradigm of learning organizations to foster a culture of continuous learning and development. This thesis explores the potential of IGAcademy, the corporate academy of Italgas Group, to foster this type of culture. The research investigates IGAcademy's structure, governance, strategic framework, and its effectiveness in aligning with the principles of a learning organization. The analysis is developed with a review of relevant literature and a case study approach focused on IGAcademy's development path and future opportunities. The findings reveal that IGAcademy possesses the necessary elements to contribute significantly to Italgas' human capital development. Its structure and governance promote a "pull logic" approach, catering to the specific needs of Italgas employees. The thesis also explores potential future opportunities and challenges for IGAcademy within the network tech training landscape. Emerging trends such as artificial intelligence, machine learning, and Internet of Things necessitate the development of cutting-edge training programs. Additionally, the focus on sustainability within the sector presents an opportunity for IGAcademy to offer specialized training in green technologies. However, an increasingly competitive landscape and the rapid evolution of skill requirements pose challenges that require continuous adaptation and innovation. In conclusion, this thesis provides valuable insights into IGAcademy's potential to become a leading force in the network tech training sector. By capitalizing on emerging opportunities, proactively addressing challenges, and fostering a culture of continuous improvement, IGAcademy can strengthen its position as a key driver of Italgas' competitive advantage in the fast-paced economy.
Nel mondo odierno in rapida evoluzione, la capacità di apprendere e adattarsi continuamente è diventata un imperativo per gli individui e le organizzazioni che cercano di prosperare. Le aziende stanno sempre più adottando il paradigma delle organizzazioni che apprendono per promuovere una cultura di apprendimento e sviluppo continuo. Questa tesi esplora il potenziale di IGAcademy, l’academy aziendale del Gruppo Italgas, per favorire questo tipo di cultura. La ricerca analizza la struttura, la governance, il quadro strategico di IGAcademy e la sua efficacia nell'allinearsi ai principi di un'organizzazione che apprende. L'analisi è sviluppata attraverso una revisione della letteratura pertinente e un approccio di case study focalizzato sul percorso di sviluppo e sulle future opportunità di IGAcademy. I risultati rivelano che IGAcademy possiede gli elementi necessari per contribuire significativamente allo sviluppo del capitale umano di Italgas. La sua struttura e governance promuovono un approccio basato sulla "logica pull", rispondendo alle esigenze specifiche dei dipendenti di Italgas. La tesi esplora inoltre potenziali opportunità future e sfide per IGAcademy nel panorama della formazione nel settore della tecnologia di rete. Tendenze emergenti come l'intelligenza artificiale, l'apprendimento automatico e l'Internet of Things richiedono lo sviluppo di programmi di formazione all'avanguardia. Inoltre, l'attenzione alla sostenibilità all'interno del settore rappresenta un'opportunità per IGAcademy di offrire formazione specializzata nelle tecnologie verdi. Tuttavia, un panorama competitivo sempre più intenso e la rapida evoluzione delle competenze richieste pongono sfide che richiedono un continuo adattamento e innovazione. In conclusione, questa tesi fornisce preziosi spunti per comprendere il potenziale di IGAcademy di diventare una forza leader nel settore della formazione per la tecnologia di rete. Sfruttando le opportunità emergenti, affrontando proattivamente le sfide e promuovendo una cultura di miglioramento continuo, IGAcademy può rafforzare la sua posizione come fattore chiave del vantaggio competitivo di Italgas in un'economia dinamica.
Driving a learning organization: the IGAcademy case study at Italgas
TRAN, MICHELE DUC TOAN
2022/2023
Abstract
In today's rapidly evolving world, the ability to continuously learn and adapt has become an imperative for both individuals and organizations seeking to thrive. Organizations are increasingly embracing the paradigm of learning organizations to foster a culture of continuous learning and development. This thesis explores the potential of IGAcademy, the corporate academy of Italgas Group, to foster this type of culture. The research investigates IGAcademy's structure, governance, strategic framework, and its effectiveness in aligning with the principles of a learning organization. The analysis is developed with a review of relevant literature and a case study approach focused on IGAcademy's development path and future opportunities. The findings reveal that IGAcademy possesses the necessary elements to contribute significantly to Italgas' human capital development. Its structure and governance promote a "pull logic" approach, catering to the specific needs of Italgas employees. The thesis also explores potential future opportunities and challenges for IGAcademy within the network tech training landscape. Emerging trends such as artificial intelligence, machine learning, and Internet of Things necessitate the development of cutting-edge training programs. Additionally, the focus on sustainability within the sector presents an opportunity for IGAcademy to offer specialized training in green technologies. However, an increasingly competitive landscape and the rapid evolution of skill requirements pose challenges that require continuous adaptation and innovation. In conclusion, this thesis provides valuable insights into IGAcademy's potential to become a leading force in the network tech training sector. By capitalizing on emerging opportunities, proactively addressing challenges, and fostering a culture of continuous improvement, IGAcademy can strengthen its position as a key driver of Italgas' competitive advantage in the fast-paced economy.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
TRAN_tesi_v3.pdf
non accessibile
Dimensione
3.34 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.34 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/219725