Monuments have traditionally been static, permanent structures that commemorate historical events, individuals, or ideas. However, considering the dynamic landscapes of contemporary urban environments and a society that is constantly moving, a paradigm shift is underway. The vision outlined in this thesis is to explore the concept of moving monuments out of the boundaries of traditional static structures and embracing the fluidity of performance and ephemerality. Elevate them from mere objects to engaging acts that actively foster meaningful interactions with people. This new perspective breaks away from the traditional confines of monuments as silent observers, encouraging them to participate in the ongoing narrative of the city. The result is a vibrant tapestry of cultural expressions, where monuments become catalysts for community engagement, fostering a deeper connection between people and their shared history. In a society characterized by constant movement in separate spaces, and occasional convergence, I bring back the nomad culture characteristics not only in architectural terms but also talking about preserving traditions through generations, a challenge when it comes to time and cultural preservation as the heritage is practically immaterial. Inspiration on nomadic cultures lead me into the creation of other nature of monuments. The notion of nomadic monuments challenges the fixed nature of traditional structures. It envisions monuments that adapt to the dynamic nature of contemporary life, finding relevance in diverse spaces and contexts. This thesis navigates the intersections of performance, ephemerality, immateriality, and interaction to present a new vision of monuments. To achieve the design, I deepen into different approaches, examples of how individuals thought in a narrative way, in non-architectural ways a proposal of design. The study of different theories and concepts, which are not necessarily connected among them but that at the end, are all reflected in the project. By categorizing and analyzing all this information before mentioned, the actual context, its dynamics, and paradigms in time of monuments and their interaction in urban context with people, this evolving idea of monument arose.

I monumenti sono tradizionalmente strutture statiche e permanenti che commemorano eventi storici, individui o idee. Tuttavia, considerando i paesaggi dinamici degli ambienti urbani contemporanei e una società in costante movimento, è in corso un cambiamento di paradigma. La visione delineata in questa tesi è quella di esplorare il concetto di spostare i monumenti fuori dai confini delle tradizionali strutture statiche e di abbracciare la fluidità della performance e l’effimero. Elevarli da semplici oggetti ad atti coinvolgenti che promuovono attivamente interazioni significative con le persone. Questa nuova prospettiva rompe i confini tradizionali dei monumenti come osservatori silenziosi, incoraggiandoli a partecipare alla narrazione in corso della città. Il risultato è un vibrante arazzo di espressioni culturali, dove i monumenti diventano catalizzatori dell’impegno della comunità, favorendo una connessione più profonda tra le persone e la loro storia condivisa. In una società caratterizzata da movimento costante in spazi separati e convergenza occasionale, riporto le caratteristiche della cultura nomade non solo in termini architettonici ma anche parlando di preservazione delle tradizioni attraverso le generazioni, una sfida quando si tratta di conservazione del tempo e della cultura come è il patrimonio praticamente immateriale. L'ispirazione dalle culture nomadi mi ha portato alla creazione di monumenti di altra natura. La nozione di monumenti nomadi sfida la natura fissa delle strutture tradizionali. Immagina monumenti che si adattino alla natura dinamica della vita contemporanea, trovando rilevanza in spazi e contesti diversi. Questa tesi esplora le intersezioni tra performance, effimerità, immaterialità e interazione per presentare una nuova visione dei monumenti. Per realizzare il design, approfondisco diversi approcci, esempi di come gli individui pensavano in modo narrativo, in modi non architettonici una proposta di design. Lo studio di diverse teorie e concetti, non necessariamente collegati tra loro ma che alla fine si riflettono tutti nel progetto. Categorizzando e analizzando tutte queste informazioni prima menzionate, il contesto reale, le sue dinamiche e i paradigmi nel tempo dei monumenti e la loro interazione nel contesto urbano con le persone, è nata questa idea in evoluzione di monumento. Feedback

Towards new nature of monuments nomadic memorials: exploring timeless mnemonics in our mobile society

LADINO YANEZ, CAMILA VANESSA
2022/2023

Abstract

Monuments have traditionally been static, permanent structures that commemorate historical events, individuals, or ideas. However, considering the dynamic landscapes of contemporary urban environments and a society that is constantly moving, a paradigm shift is underway. The vision outlined in this thesis is to explore the concept of moving monuments out of the boundaries of traditional static structures and embracing the fluidity of performance and ephemerality. Elevate them from mere objects to engaging acts that actively foster meaningful interactions with people. This new perspective breaks away from the traditional confines of monuments as silent observers, encouraging them to participate in the ongoing narrative of the city. The result is a vibrant tapestry of cultural expressions, where monuments become catalysts for community engagement, fostering a deeper connection between people and their shared history. In a society characterized by constant movement in separate spaces, and occasional convergence, I bring back the nomad culture characteristics not only in architectural terms but also talking about preserving traditions through generations, a challenge when it comes to time and cultural preservation as the heritage is practically immaterial. Inspiration on nomadic cultures lead me into the creation of other nature of monuments. The notion of nomadic monuments challenges the fixed nature of traditional structures. It envisions monuments that adapt to the dynamic nature of contemporary life, finding relevance in diverse spaces and contexts. This thesis navigates the intersections of performance, ephemerality, immateriality, and interaction to present a new vision of monuments. To achieve the design, I deepen into different approaches, examples of how individuals thought in a narrative way, in non-architectural ways a proposal of design. The study of different theories and concepts, which are not necessarily connected among them but that at the end, are all reflected in the project. By categorizing and analyzing all this information before mentioned, the actual context, its dynamics, and paradigms in time of monuments and their interaction in urban context with people, this evolving idea of monument arose.
ARC III - Scuola del Design
9-apr-2024
2022/2023
I monumenti sono tradizionalmente strutture statiche e permanenti che commemorano eventi storici, individui o idee. Tuttavia, considerando i paesaggi dinamici degli ambienti urbani contemporanei e una società in costante movimento, è in corso un cambiamento di paradigma. La visione delineata in questa tesi è quella di esplorare il concetto di spostare i monumenti fuori dai confini delle tradizionali strutture statiche e di abbracciare la fluidità della performance e l’effimero. Elevarli da semplici oggetti ad atti coinvolgenti che promuovono attivamente interazioni significative con le persone. Questa nuova prospettiva rompe i confini tradizionali dei monumenti come osservatori silenziosi, incoraggiandoli a partecipare alla narrazione in corso della città. Il risultato è un vibrante arazzo di espressioni culturali, dove i monumenti diventano catalizzatori dell’impegno della comunità, favorendo una connessione più profonda tra le persone e la loro storia condivisa. In una società caratterizzata da movimento costante in spazi separati e convergenza occasionale, riporto le caratteristiche della cultura nomade non solo in termini architettonici ma anche parlando di preservazione delle tradizioni attraverso le generazioni, una sfida quando si tratta di conservazione del tempo e della cultura come è il patrimonio praticamente immateriale. L'ispirazione dalle culture nomadi mi ha portato alla creazione di monumenti di altra natura. La nozione di monumenti nomadi sfida la natura fissa delle strutture tradizionali. Immagina monumenti che si adattino alla natura dinamica della vita contemporanea, trovando rilevanza in spazi e contesti diversi. Questa tesi esplora le intersezioni tra performance, effimerità, immaterialità e interazione per presentare una nuova visione dei monumenti. Per realizzare il design, approfondisco diversi approcci, esempi di come gli individui pensavano in modo narrativo, in modi non architettonici una proposta di design. Lo studio di diverse teorie e concetti, non necessariamente collegati tra loro ma che alla fine si riflettono tutti nel progetto. Categorizzando e analizzando tutte queste informazioni prima menzionate, il contesto reale, le sue dinamiche e i paradigmi nel tempo dei monumenti e la loro interazione nel contesto urbano con le persone, è nata questa idea in evoluzione di monumento. Feedback
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/219932