In our commitment to building a sustainable society it is imperative that we utilize and oversee our assets with the utmost efficiency. Within the realm of transportation infrastructure, the bridge network assumes a fundamental role. To effectively address both present and future requirements, it becomes fundamental to implement more streamlined and optimized management strategies. As bridges inevitably undergo the aging process and experience structural degradation, there is a concurrent rise in traffic volumes, speeds, and loads. Thus, there is an ever-growing need for assessment, inspection, monitoring, repair, strengthening, replacements and tools to support decisions to produce the optimal solutions to such issues. The significance of this research is to confirm that a more accurate safety assessment of concrete bridges can provide a strong support for the authorities. Bridge inspections can be conducted by operators with diverse technological backgrounds, resulting in varied approaches when assessing situations involving different types of defects. It is imperative that evaluations remain reliable regardless of the operator conducting the inspection. Therefore, the establishment of standardized procedures for data assessment becomes essential. In case of prestressed reinforced concrete bridge, the assessment must include the evaluation of residual prestress force that can not be evaluated during a visual inspection. In-situ measurements and non-destructive methods can be adopted to obtain significative results. This type of activities can be carry out during service life of the structures and provide an adequate estimation of load carrying capacity.
Nel nostro impegno per la costruzione di una società sostenibile è fondamentale utilizzare e supervisionare le nostre risorse con la massima efficienza. Nell’ambito delle infrastrutture di trasporto, la rete di ponti assume un ruolo fondamentale. Per affrontare efficacemente le esigenze presenti e future diventa fondamentale attuare strategie di gestione più snelle e ottimizzate. I ponti inevitabilmente subiscono un processo di invecchiamento e subiscono un degrado strutturale, si verifica un contemporaneo aumento dei volumi, delle velocità e dei carichi del traffico. Pertanto, vi è una necessità sempre crescente di valutazione, ispezione, monitoraggio, riparazione, sostituzione e strumenti a supporto delle decisioni per produrre soluzioni ottimali a tali problemi. Lo scopo di questa ricerca è confermare che una valutazione più accurata della sicurezza dei ponti in cemento può fornire un forte supporto alle autorità. Le ispezioni dei ponti possono essere condotte da operatori con background tecnologici diversi, con conseguenti approcci differenti nella valutazione di situazioni che coinvolgono diversi tipi di difetti. È fondamentale che le valutazioni rimangano affidabili indipendentemente dall'operatore che effettua l'ispezione. Diventa quindi essenziale la definizione di procedure standardizzate per la valutazione dei dati. In caso di ponti in cemento armato precompresso, lo studio deve includere la valutazione della forza di precompressione residua che non può essere stimata durante un'ispezione visiva. Misure in situ e metodi non distruttivi possono essere adottati per ottenere risultati significativi. Questo tipo di attività può essere svolta durante la vita utile delle strutture e fornire una stima adeguata della capacità dell’elemento strutturale.
Strategic reinforced concrete structures - inspection procedures and structural assessments
Consiglio, Andrea Nino
2023/2024
Abstract
In our commitment to building a sustainable society it is imperative that we utilize and oversee our assets with the utmost efficiency. Within the realm of transportation infrastructure, the bridge network assumes a fundamental role. To effectively address both present and future requirements, it becomes fundamental to implement more streamlined and optimized management strategies. As bridges inevitably undergo the aging process and experience structural degradation, there is a concurrent rise in traffic volumes, speeds, and loads. Thus, there is an ever-growing need for assessment, inspection, monitoring, repair, strengthening, replacements and tools to support decisions to produce the optimal solutions to such issues. The significance of this research is to confirm that a more accurate safety assessment of concrete bridges can provide a strong support for the authorities. Bridge inspections can be conducted by operators with diverse technological backgrounds, resulting in varied approaches when assessing situations involving different types of defects. It is imperative that evaluations remain reliable regardless of the operator conducting the inspection. Therefore, the establishment of standardized procedures for data assessment becomes essential. In case of prestressed reinforced concrete bridge, the assessment must include the evaluation of residual prestress force that can not be evaluated during a visual inspection. In-situ measurements and non-destructive methods can be adopted to obtain significative results. This type of activities can be carry out during service life of the structures and provide an adequate estimation of load carrying capacity.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/220872