Generative Artificial Intelligence (GenAI) is being increasingly applied to all professional practices. Branding has become one of the latest additions, with online tools that generate brand identities starting from the logotype. These applications promise to speed up the brand creation process, with the aim of providing a seamless ‘do it yourself’ experience. The involvement of a human designer then appears to become superfluous, making GenAI tools an alternative that calls into question the nature of design itself. This project attempts to encourage a critical approach to GenAI branding generators. First, it establishes a theoretical framework from which to evaluate the results created with AI-powered logotype generators, going beyond visual principles to consider those from other disciplines, namely inclusive design. Ultimately, the findings are used to create an interactive evaluation toolkit, developed in Miro. A combination of bibliographical and practical research is used to achieve this goal. The starting point is the study of two different brand generation tools currently available on the market, Looka (looka.com) and Brandmark (brandmark.io). Then the conceptual framework for the evaluation is developed, ultimately defining four different parameters that combine a comparative literature review with existing design tools and best practices. This framework is tested through a large survey that acts as the basis for the evaluation toolkit, which is developed on the Miro interactive design platform. After its initial design, the toolkit is put to test with volunteers to gauge ease of use. Finally, the project offers some insights on the future development of the toolkit.
L'intelligenza artificiale generativa (GenAI) viene applicata sempre più spesso a tutte le pratiche professionali. Il branding è diventato una delle ultime novità, con strumenti online che generano identità di marca a partire dal logotipo. Queste applicazioni promettono di accelerare il processo di creazione del marchio, con l'obiettivo di fornire un'esperienza "fai da te" senza soluzione di continuità. Il coinvolgimento di un designer umano sembra quindi diventare superfluo, rendendo gli strumenti GenAI un'alternativa che mette in discussione la natura stessa del design. Questo progetto cerca di incoraggiare un approccio critico ai generatori di marchi. In primo luogo, stabilisce un quadro teorico da cui partire per valutare i risultati creati con i generatori di logotipi, andando oltre i principi visivi per considerare quelli di altre discipline, in particolare il design inclusivo. Infine, i risultati vengono utilizzati per creare un toolkit di valutazione interattivo, sviluppato in Miro. Per raggiungere questo obiettivo viene utilizzata una combinazione di ricerca bibliografica e pratica. Il punto di partenza è lo studio di due diversi strumenti di generazione del marchio attualmente disponibili sul mercato, Looka (looka.com) e Brandmark (brandmark.io). Successivamente viene sviluppato il quadro concettuale per la valutazione, definendo infine quattro diversi parametri che combinano una revisione comparativa della letteratura con gli strumenti di progettazione e le best practice esistenti. Questo quadro viene testato attraverso un'ampia indagine che funge da base per il toolkit di valutazione, sviluppato sulla piattaforma di design interattivo Miro. Dopo la progettazione iniziale, il toolkit è stato messo alla prova con dei volontari per valutarne la facilità d'uso. Infine, il progetto offre alcuni spunti per lo sviluppo futuro del toolkit.
AI-powered brand generators: exploring limitations and possibilities. Creating a toolkit for the evaluation of results in compliance with cultural acceptability
Framiñán Galán, Carmen
2023/2024
Abstract
Generative Artificial Intelligence (GenAI) is being increasingly applied to all professional practices. Branding has become one of the latest additions, with online tools that generate brand identities starting from the logotype. These applications promise to speed up the brand creation process, with the aim of providing a seamless ‘do it yourself’ experience. The involvement of a human designer then appears to become superfluous, making GenAI tools an alternative that calls into question the nature of design itself. This project attempts to encourage a critical approach to GenAI branding generators. First, it establishes a theoretical framework from which to evaluate the results created with AI-powered logotype generators, going beyond visual principles to consider those from other disciplines, namely inclusive design. Ultimately, the findings are used to create an interactive evaluation toolkit, developed in Miro. A combination of bibliographical and practical research is used to achieve this goal. The starting point is the study of two different brand generation tools currently available on the market, Looka (looka.com) and Brandmark (brandmark.io). Then the conceptual framework for the evaluation is developed, ultimately defining four different parameters that combine a comparative literature review with existing design tools and best practices. This framework is tested through a large survey that acts as the basis for the evaluation toolkit, which is developed on the Miro interactive design platform. After its initial design, the toolkit is put to test with volunteers to gauge ease of use. Finally, the project offers some insights on the future development of the toolkit.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2024_07_Framinan.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: Main Thesis File, including annexes.
Dimensione
2.76 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.76 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/222093