Today, artificial intelligence (AI) is one of the forefronts of technological advancement. Although governments and public sector entities have started to use this family of technologies, the studies on how they actually do so is relatively scarce. This work is meant to update the previous understanding on the global state of AI in the public setting with the census-based methodology. For doing so, news articles covering AI usage in the public setting published in 2023 were screened and scraped in our database. Subsequently, the database went through extensive analysis to draw insights on how the governments and public entities approach in using AI has evolved. Among many others, our results have shown that the number of AI projects in the public setting has steadily increased over 2018-2023 timespan. Furthermore, the cases using generative AI are still rare. Most cases were secured improvements in governance efficiency, similar to other areas, where AI is seen as a productivity-improvement means. In addition, although our data have shown the importance of local governments, partnerships, and private sector in pushing public sector AI forward, they have also shown important, untapped gaps in delivering value for societies through uptake of AI in the public sector. Having said so, Europe seems to have a good stand in relation to the public sector AI, although the data suggest United States and United Kingdom have more favourable situations, and there are valuable lessons which can be learned from them. After delineating such results, a model has been suggested for uptake of AI in the public sector in the discussion part. Finally, this thesis has been recapitulated with some limitations and suggestions for future works.
Sebbene i governi e gli enti pubblici abbiano iniziato a utilizzare l’Intelligenza Artificiale (IA), le ricerche su come effettivamente implementare con successo tali soluzioni sono relativamente scarse. Questo lavoro si propone di colmare tale gap partendo da un censimento a livello globale di applicazioni di IA nel all’interno di pubbliche amministrazioni. A tal fine, sono stati selezionati e inseriti in un database univoco progetti desunti dall’analisi di centinaia di articoli recuperati da media professionali e generalisti. Ogni progetto è stato poi approfondito con il fine di comprenderne lo status e l’evoluzione. La ricerca, tra i vari risultati prodotti, ha mostrato che il numero di progetti di IA in ambito pubblico è aumentato costantemente nel periodo 2018-2023. Inoltre, i casi di utilizzo dell'IA generativa sono ancora rari. La maggior parte dei casi ha garantito miglioramenti nell'efficienza della governance e, come in altri settori, anche in quello pubblico l'IA è vista come uno strumento per migliorare la produttività. Inoltre, sebbene i nostri dati abbiano dimostrato l'importante ruolo che gli enti pubblici centrali e locali giocano nell’adozione di soluzioni di AI, hanno anche evidenziato importanti lacune nel fornire valore alla società attraverso tali soluzioni. Le pubbliche amministrazioni europee sembrano effettuare molte sperimentazioni, anche se i dati suggeriscono che Stati Uniti e Regno Unito contesti con maggiori sperimentazioni e progetti più maturi. Dopo aver delineato tali risultati, nella parte dedicata alla discussione è stato suggerito un modello per l'adozione dell'IA nel settore pubblico. Infine, il presente lavoro è stato riassunto con alcune limitazioni e suggerimenti per futuri lavori.
An international census of Artificial Intelligence projects in public settings
Ramezani, Alireza
2023/2024
Abstract
Today, artificial intelligence (AI) is one of the forefronts of technological advancement. Although governments and public sector entities have started to use this family of technologies, the studies on how they actually do so is relatively scarce. This work is meant to update the previous understanding on the global state of AI in the public setting with the census-based methodology. For doing so, news articles covering AI usage in the public setting published in 2023 were screened and scraped in our database. Subsequently, the database went through extensive analysis to draw insights on how the governments and public entities approach in using AI has evolved. Among many others, our results have shown that the number of AI projects in the public setting has steadily increased over 2018-2023 timespan. Furthermore, the cases using generative AI are still rare. Most cases were secured improvements in governance efficiency, similar to other areas, where AI is seen as a productivity-improvement means. In addition, although our data have shown the importance of local governments, partnerships, and private sector in pushing public sector AI forward, they have also shown important, untapped gaps in delivering value for societies through uptake of AI in the public sector. Having said so, Europe seems to have a good stand in relation to the public sector AI, although the data suggest United States and United Kingdom have more favourable situations, and there are valuable lessons which can be learned from them. After delineating such results, a model has been suggested for uptake of AI in the public sector in the discussion part. Finally, this thesis has been recapitulated with some limitations and suggestions for future works.File | Dimensione | Formato | |
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