This report explores the implementation and adoption of the Europa tool, designed to automate the verification process for a Full Authority Digital Engine Control (FADEC) system. The verification process was manual, hence inefficient and prone to human error. By adapting an in-house semi-developed framework, the Europa tool was implemented to address these issues, leading to improvements in process efficiency and the quality of test results. The automation provided by the Europa tool offers enhanced accuracy, repeatability, and faster outcomes compared to manual processes. It standardizes the verification procedure and removes interpretability. Additionally, the tool generates the required documentation and requirements traceability, ensuring compliance with aeronautical certification guidelines. The Europa tool leaves space for further improvements, like introducing event-based checks. At the same time, the flexible structure allows the implementation of complex algorithms which could help in the control-trajectory analysis. The report also explores the potential use of artificial intelligence (AI) to enhance automation. Even though AI brings huge advantages to aeronautics, it could be tricky to introduce on safety-critical systems like the FADEC due to inherent risks. The conclusion is that in this type of system, AI could soon be used to support human activity, but some risk mitigation may be needed. In conclusion, the Europa tool is a valuable addition to the verification process, offering adaptability and room for future enhancements. It has the potential to be applied across other projects within the company, contributing to improved product quality and reduced user errors.
Questo studio esplora l’implementazione e l’adozione del tool "Europa", progettato per automatizzare il processo di verifica per un sistema FADEC (Full Authority Digital Engine Control). Il processo di verifica era inizialmente manuale, quindi inefficiente e soggetto a errori umani. Adattando un semi-lavorato prodotto internamente, il tool Europa è stato implementato per affrontare questi problemi, portando a miglioramenti nell’efficienza del processo e nella qualità dei risultati dei test. L’automazione fornita dal tool Europa offre maggiore precisione, ripetibilità e risultati più rapidi rispetto ai processi manuali. Standardizza la procedura di verifica ed elimina l’interpretabilità. Inoltre, il tool genera la documentazione richiesta e la tracciabilità dei requisiti, garantendo la conformità alle linee guida di certificazione aeronautica. Il tool Europa lascia spazio a ulteriori miglioramenti, come l’introduzione di controlli basati sull’avvenimento di un evento piuttosto che basati sul tempo. Allo stesso tempo, la struttura flessibile consente l’implementazione di algoritmi complessi che potrebbero aiutare nell’analisi della traiettoria di volo. Il rapporto esplora anche il potenziale utilizzo dell’intelligenza artificiale (AI) per migliorare l’automazione. Anche se l’intelligenza artificiale apporta enormi vantaggi in aeronautica, potrebbe essere difficile introdurla in sistemi critici per la sicurezza come il FADEC a causa dei rischi intrinsechi. La conclusione raggiunta è che in questo tipo di sistema l’intelligenza artificiale potrebbe essere presto utilizzata per supportare l’attività umana, ma potrebbe essere necessaria una certa mitigazione del rischio. In conclusione, lo strumento Europa costituisce una preziosa aggiunta al processo di verifica, offrendo adattabilità e spazio per futuri miglioramenti. Ha il potenziale per essere applicato ad altri progetti all’interno dell’azienda, contribuendo a migliorare la qualità del prodotto e ridurre gli errori degli utenti.
Design and Development of a Verification Automation Tool for Aerospace Software
ZAPPULLA, SARA LUCIA
2023/2024
Abstract
This report explores the implementation and adoption of the Europa tool, designed to automate the verification process for a Full Authority Digital Engine Control (FADEC) system. The verification process was manual, hence inefficient and prone to human error. By adapting an in-house semi-developed framework, the Europa tool was implemented to address these issues, leading to improvements in process efficiency and the quality of test results. The automation provided by the Europa tool offers enhanced accuracy, repeatability, and faster outcomes compared to manual processes. It standardizes the verification procedure and removes interpretability. Additionally, the tool generates the required documentation and requirements traceability, ensuring compliance with aeronautical certification guidelines. The Europa tool leaves space for further improvements, like introducing event-based checks. At the same time, the flexible structure allows the implementation of complex algorithms which could help in the control-trajectory analysis. The report also explores the potential use of artificial intelligence (AI) to enhance automation. Even though AI brings huge advantages to aeronautics, it could be tricky to introduce on safety-critical systems like the FADEC due to inherent risks. The conclusion is that in this type of system, AI could soon be used to support human activity, but some risk mitigation may be needed. In conclusion, the Europa tool is a valuable addition to the verification process, offering adaptability and room for future enhancements. It has the potential to be applied across other projects within the company, contributing to improved product quality and reduced user errors.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2024_07_Zappulla.pdf
accessibile in internet per tutti
Descrizione: Testo della tesi
Dimensione
2.45 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.45 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/222497