Understanding the link between daily activity sequences and individual mobility patterns is crucial to develop effective transportation planning policies. This Master Thesis investigates this connection by the use of sequence analysis as a robust tool to unravel the underlying factors shaping individuals’ mobility behaviours in the case of the Barcelona Metropolitan Region. The study utilizes data from the Working Day Mobility Surveys (EMEFs) provided by the Barcelona Metropolitan Transport Authority (ATM) and conducted between 2018 and 2022. Emphasis is placed on understanding how family structure, particularly gender dynamics, influences mobility patters. By analysing sequential patterns of activities, this research: identifies distinct mobility profiles associated with different age groups and gender roles; explains the underlying reasons for these diverse travel patterns and evaluate the impact of family’s structure on the diverse needs of Barcelona’s inhabitants. Among this research’s findings is that women activities’ distribution greatly changes in different life periods, depending on the caring responsibilities and household structure. It goes to show that by taking into account not only technical transport aspect, but also integrating gender, the individuals life cycle and family dynamics, better mobility policies can be implemented.
Comprendere il legame fra le sequenze di attività quotidiane e i comportamenti di mobilità individuali è cruciale per lo sviluppo di politiche di pianificazione dei trasporti efficaci. Questa Tesi di Master indaga tale connessione mediante l’impiego dell’analisi di sequenze come strumento robusto per svelare i fattori alla base dei comportamenti di mobilità dei cittadini nel caso della Regione Metropolitana di Barcellona. Lo studio utilizza i dati delle Inchieste sulla Mobilita Giornaliera Lavorativa (EMEFs) forniti dall’Autorità del Trasporto Metropolitano di Barcellona (ATM) e condotte fra il 2018 e il 2022. Si pone un’enfasi particolare sulla comprensione di come il ciclo di vita, in particolare le dinamiche di genere, influenzi i modelli di mobilità. Attraverso l’analisi dei pattern sequenziali delle attività, questa Tesi: identifica profili di mobilità distinti associati a diverse fasce di età e ruoli di genere; spiega le possibili ragioni associate a questi diversi pattern di viaggio; valuta l’influenza delle diverse strutture familiari sulle diverse esigenze degli abitanti di Barcellona. Tra i risultati di questa ricerca emerge che la distribuzione di attività nel caso delle donne cambia notevolmente nelle diverse fasi della vita, a seconda delle responsabilità familiari e di cura. Ciò dimostra che tenendo conto non solo dell’aspetto tecnico del trasporto, ma integrando anche il genere, il ciclo di vita degli individui e le dinamiche familiari, è possibile implementare politiche di mobilità più efficaci.
Exploring the impact of gender and family structure on mobility patterns: an activity-based perspective
D'ALESSANDRO, FRANCESCA
2023/2024
Abstract
Understanding the link between daily activity sequences and individual mobility patterns is crucial to develop effective transportation planning policies. This Master Thesis investigates this connection by the use of sequence analysis as a robust tool to unravel the underlying factors shaping individuals’ mobility behaviours in the case of the Barcelona Metropolitan Region. The study utilizes data from the Working Day Mobility Surveys (EMEFs) provided by the Barcelona Metropolitan Transport Authority (ATM) and conducted between 2018 and 2022. Emphasis is placed on understanding how family structure, particularly gender dynamics, influences mobility patters. By analysing sequential patterns of activities, this research: identifies distinct mobility profiles associated with different age groups and gender roles; explains the underlying reasons for these diverse travel patterns and evaluate the impact of family’s structure on the diverse needs of Barcelona’s inhabitants. Among this research’s findings is that women activities’ distribution greatly changes in different life periods, depending on the caring responsibilities and household structure. It goes to show that by taking into account not only technical transport aspect, but also integrating gender, the individuals life cycle and family dynamics, better mobility policies can be implemented.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
D_Alessandro_ex_summary.pdf
accessibile in internet per tutti
Descrizione: Executive Summary
Dimensione
975.02 kB
Formato
Adobe PDF
|
975.02 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
D_Alessandro_thesis.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: Tesi
Dimensione
3.75 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.75 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/222592