This paper’s aim is to present a new work station from which railway traffic operators will manage the Milano Centrale railway system. In order to gather everything in one control booth, this new work station will be arranged inside the Milano Greco Pirelli’s Sala Circolazione of Posto Centrale Multistazione, where there are already twenty operational work stations from which the 80% of Lombardy’s railway traffic is managed. The paper is organised in three chapters. Firstly, it will examine the present ACEIT apparatus, which has been active since 1984, and is responsible for the management of Milano Centrale’s railway traffic. The apparatus has several limitations, mainly concerning the growing requests from railway companies for new rail connections, and management reliability and flexibility. Secondly, on one hand the paper will describe the new ACC apparatus that will replace the old ACEIT; on the other hand it will outline the enhancement project of the Milano Centrale facility, and all its advantages. Finally, the paper will explore thoroughly the layout of the work stations in Sala Circolazione and the tasks of the operators overseeing the most important railway facility in Lombardy.
L’elaborato ha lo scopo di progettare la nuova postazione da cui gli operatori della circolazione ferroviaria gestiranno l’impianto di Milano Centrale. Nell’ottica di un accentramento in un’unica cabina di regia, la nuova postazione verrà predisposta presso la Sala Circolazione del Posto Centrale Multistazione di Milano Greco Pirelli, dove attualmente sono già attive venti postazioni da cui si gestisce l’80% del traffico ferroviario della Lombardia. Suddiviso in tre capitoli, l’elaborato affronta dapprima l’attuale apparato ACEIT, attivo dal 1984, con cui viene gestita la circolazione ferroviaria della stazione di Milano Centrale. L’apparato utilizzato presenta diversi limiti riguardanti principalmente le richieste crescenti delle imprese ferroviarie di nuovi collegamenti, l’affidabilità e la flessibilità di gestione. Si descriverà successivamente il nuovo apparato ACC che sostituirà il vetusto ACEIT e il progetto di potenziamento dell’impianto di Milano Centrale con tutti i vantaggi annessi. Infine, si tratterà in maniera approfondita e dettagliata la disposizione e il layout delle postazioni in Sala Circolazione e le attività degli operatori che dovranno gestire la circolazione del più importante impianto ferroviario della regione Lombardia.
Progetto postazione e layout dell'ACC di Milano Centrale presso la Sala Circolazione di Milano Greco
ROSSI, TEO LUCA
2023/2024
Abstract
This paper’s aim is to present a new work station from which railway traffic operators will manage the Milano Centrale railway system. In order to gather everything in one control booth, this new work station will be arranged inside the Milano Greco Pirelli’s Sala Circolazione of Posto Centrale Multistazione, where there are already twenty operational work stations from which the 80% of Lombardy’s railway traffic is managed. The paper is organised in three chapters. Firstly, it will examine the present ACEIT apparatus, which has been active since 1984, and is responsible for the management of Milano Centrale’s railway traffic. The apparatus has several limitations, mainly concerning the growing requests from railway companies for new rail connections, and management reliability and flexibility. Secondly, on one hand the paper will describe the new ACC apparatus that will replace the old ACEIT; on the other hand it will outline the enhancement project of the Milano Centrale facility, and all its advantages. Finally, the paper will explore thoroughly the layout of the work stations in Sala Circolazione and the tasks of the operators overseeing the most important railway facility in Lombardy.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/222648