The railway network has always undergone major upgrades and technological adaptations. In some cases, these upgrades take the form of genuine new infrastructures defining completely new routes and stations compared to the historical ones. In this thesis these variants will be analysed, focusing on the most relevant cases in the national context. The cases of Liguria, Pontremolese and concerning the city of Catanzaro will then be analysed in detail, with a brief mention of the new station of Matera. The issues concerning the positioning of the station in relation to the urban context will be addressed, with particular attention to its location and access routes. An attempt will be made to address the issues related to the programming and planning of the new infrastructure and its insertion within the urban context. Often, in fact, these infrastructures forget that they are built to serve the city and therefore the people, and turn into cathedrals in the desert that are poorly integrated into the city and the territory. Often these interventions lead to a decrease in rail connections and demand, clearly going against the hypotheses of upgrading which should also have among their objectives the increase of rail traffic, especially when we are talking about large infrastructures as in the Ligurian case.

La rete ferroviaria è sempre stata oggetto di importanti potenziamenti ed adeguamenti tecnologici. In alcuni casi, questi potenziamenti si configurano come vere e proprie nuove infrastrutture che definiscono tracciati e stazioni del tutto nuove rispetto a quelli storici. In questa tesi si analizzeranno queste varianti, con particolare attenzione ai casi più rilevanti nel contesto nazionale. Si analizzeranno poi nel dettaglio i casi di Liguria, Pontremolese e inerenti la città di Catanzaro, con un breve cenno alla nuova stazione di Matera. Si affronteranno i temi relativi al posizionamento della stazione rispetto al contesto urbano, con particolare attenzione alla sua localizzazione e alle vie di accesso. Si cercherà di affrontare il tema relativo alla programmazione e alla pianificazione della nuova infrastruttura e del suo inserimento all’interno del contesto urbano. Sovente infatti queste infrastrutture dimenticano di sorgere al servizio delle città e quindi delle persone, e si trasformano in cattedrali nel deserto poco integrate nella città e nel territorio. Spesso questi interventi comportano una diminuzione dei collegamenti ferroviari e della domanda, andando evidentemente contro le ipotesi di potenziamento che dovrebbero avere tra i propri obiettivi anche l’aumento del traffico su rotaia, soprattutto quando si parla di grandi infrastrutture come nel caso ligure.

When rail forgets the territory : cases of stations and lines upgrades in Italy

Grittini, Tommaso
2023/2024

Abstract

The railway network has always undergone major upgrades and technological adaptations. In some cases, these upgrades take the form of genuine new infrastructures defining completely new routes and stations compared to the historical ones. In this thesis these variants will be analysed, focusing on the most relevant cases in the national context. The cases of Liguria, Pontremolese and concerning the city of Catanzaro will then be analysed in detail, with a brief mention of the new station of Matera. The issues concerning the positioning of the station in relation to the urban context will be addressed, with particular attention to its location and access routes. An attempt will be made to address the issues related to the programming and planning of the new infrastructure and its insertion within the urban context. Often, in fact, these infrastructures forget that they are built to serve the city and therefore the people, and turn into cathedrals in the desert that are poorly integrated into the city and the territory. Often these interventions lead to a decrease in rail connections and demand, clearly going against the hypotheses of upgrading which should also have among their objectives the increase of rail traffic, especially when we are talking about large infrastructures as in the Ligurian case.
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
16-lug-2024
2023/2024
La rete ferroviaria è sempre stata oggetto di importanti potenziamenti ed adeguamenti tecnologici. In alcuni casi, questi potenziamenti si configurano come vere e proprie nuove infrastrutture che definiscono tracciati e stazioni del tutto nuove rispetto a quelli storici. In questa tesi si analizzeranno queste varianti, con particolare attenzione ai casi più rilevanti nel contesto nazionale. Si analizzeranno poi nel dettaglio i casi di Liguria, Pontremolese e inerenti la città di Catanzaro, con un breve cenno alla nuova stazione di Matera. Si affronteranno i temi relativi al posizionamento della stazione rispetto al contesto urbano, con particolare attenzione alla sua localizzazione e alle vie di accesso. Si cercherà di affrontare il tema relativo alla programmazione e alla pianificazione della nuova infrastruttura e del suo inserimento all’interno del contesto urbano. Sovente infatti queste infrastrutture dimenticano di sorgere al servizio delle città e quindi delle persone, e si trasformano in cattedrali nel deserto poco integrate nella città e nel territorio. Spesso questi interventi comportano una diminuzione dei collegamenti ferroviari e della domanda, andando evidentemente contro le ipotesi di potenziamento che dovrebbero avere tra i propri obiettivi anche l’aumento del traffico su rotaia, soprattutto quando si parla di grandi infrastrutture come nel caso ligure.
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Descrizione: The railway network has always undergone major upgrades and technological adaptations. In some cases, these upgrades take the form of genuine new infrastructures defining completely new routes and stations compared to the historical ones. In this thesis these variants will be analysed, focusing on the most relevant cases in the national context. The cases of Liguria, Pontremolese and concerning the city of Catanzaro will then be analysed in detail, with a brief mention of the new station of Matera. The issues concerning the positioning of the station in relation to the urban context will be addressed, with particular attention to its location and access routes. An attempt will be made to address the issues related to the programming and planning of the new infrastructure and its insertion within the urban context. Often, in fact, these infrastructures forget that they are built to serve the city and therefore the people, and turn into cathedrals in the desert that are poorly integrated into the city and the territory. Often these interventions lead to a decrease in rail connections and demand, clearly going against the hypotheses of upgrading which should also have among their objectives the increase of rail traffic, especially when we are talking about large infrastructures as in the Ligurian case.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/222709