This thesis critically explores tools for studying, representing, and showcasing underwater landscapes through a specific case study. It emphasizes the ocean's significance as a defining feature for the planet and the need for unique perspectives to understand its fluidity, voluminousness, and rhythmic transformations. The research stands on the concept of a "wet ontology," proposed by Steinberg and Peters, who interpretate the ocean as a spatial foundation transcending traditional terrestrial interpretations of territory. This perspective is particularly relevant given recent global policies, such as the UN's initiative to protect 30% of marine and coastal areas, and raises questions about the impact on local conservation practices. While current seafloor mapping technologies provide accurate geometrical representations, they fall short in capturing the dynamic nature of underwater spaces. Marine Protected Areas help bridge this gap by collecting and sharing visual materials showing underwater biodiversity. However, there is a need to combine cartography, landscape representation, and visual art to convey the materiality of the sea on land. The designed exhibition is an attempt to test this belief. This thesis aims therefor to push the boundaries of conventional marine landscape representation by integrating data, audiovisual materials, and narratives into a multi-sensory experience. The focus is on the Marine Protected Area Isola di Bergeggi along the Ligurian coast in Italy. The proposed exhibition incorporates sound, smell, tactile elements, and a three-dimensional model to explore whether these diverse sensory experiences can create a more comprehensive and engaging representation of the above and underwater space. As an experimental application of the “wet ontology” though fragments, the space invites visitor to perceive land and sea as continuous and interrelated. Also, it invites to develop a personal story about the Marine Protected Area, playing the narrator role. Indeed, when thought and told, a landscape exists.
Questa tesi esplora criticamente strumenti per studiare, rappresentare e mostrare i paesaggi sottomarini attraverso uno specifico caso di studio. Sottolinea il significato dell'oceano come caratteristica distintiva del pianeta e la necessità di nuove prospettive per comprenderne la fluidità, la voluminosità e le trasformazioni ritmiche. La ricerca si basa sul concetto di "ontologia umida", proposto da Steinberg e Peters, che interpretano l'oceano come un fondamento spaziale che trascende le tradizionali interpretazioni terrestri del territorio. Questa prospettiva è particolarmente rilevante date le recenti politiche globali, come l’iniziativa delle Nazioni Unite per proteggere il 30% delle aree marine e costiere, e solleva interrogativi sull’impatto sulle pratiche di conservazione locali. Sebbene le attuali tecnologie di mappatura dei fondali marini forniscano rappresentazioni geometriche accurate, non riescono a catturare la natura dinamica degli spazi sottomarini. Le aree marine protette contribuiscono a colmare questa lacuna raccogliendo e condividendo materiali visivi che mostrano la biodiversità sottomarina. Tuttavia, è necessario combinare cartografia, rappresentazione del paesaggio e arte visiva per trasmettere la materialità del mare sulla terra. La mostra progettata è un tentativo di mettere alla prova questa convinzione. Questa tesi mira quindi ad ampliare i confini della rappresentazione convenzionale del paesaggio marino integrando dati, materiali audiovisivi e narrazioni in un'esperienza multisensoriale. L'attenzione si concentra sull'Area Marina Protetta Isola di Bergeggi, lungo la costa ligure in Italia. La mostra proposta incorpora suoni, odori, elementi tattili e un modello tridimensionale per capire se queste diverse esperienze sensoriali possono creare una rappresentazione più completa e coinvolgente dello spazio soprastante e sottomarino. Intesa come un’applicazione sperimentale di una “ontologia umida” del paesaggio, la mostra esibisce frammenti, e con essi, storie invitando il visitatore a percepire terra e mare come continui e interrelati. Inoltre, invita i visitatori a sviluppare una storia personale sull'Area Marina Protetta, assumendo il ruolo di narratore. Se pensato e raccontato, il paesaggio esiste.
Invisible landscapes : the case of Area Marina Protetta Isola di Bergeggi
Valenti, Alessia
2023/2024
Abstract
This thesis critically explores tools for studying, representing, and showcasing underwater landscapes through a specific case study. It emphasizes the ocean's significance as a defining feature for the planet and the need for unique perspectives to understand its fluidity, voluminousness, and rhythmic transformations. The research stands on the concept of a "wet ontology," proposed by Steinberg and Peters, who interpretate the ocean as a spatial foundation transcending traditional terrestrial interpretations of territory. This perspective is particularly relevant given recent global policies, such as the UN's initiative to protect 30% of marine and coastal areas, and raises questions about the impact on local conservation practices. While current seafloor mapping technologies provide accurate geometrical representations, they fall short in capturing the dynamic nature of underwater spaces. Marine Protected Areas help bridge this gap by collecting and sharing visual materials showing underwater biodiversity. However, there is a need to combine cartography, landscape representation, and visual art to convey the materiality of the sea on land. The designed exhibition is an attempt to test this belief. This thesis aims therefor to push the boundaries of conventional marine landscape representation by integrating data, audiovisual materials, and narratives into a multi-sensory experience. The focus is on the Marine Protected Area Isola di Bergeggi along the Ligurian coast in Italy. The proposed exhibition incorporates sound, smell, tactile elements, and a three-dimensional model to explore whether these diverse sensory experiences can create a more comprehensive and engaging representation of the above and underwater space. As an experimental application of the “wet ontology” though fragments, the space invites visitor to perceive land and sea as continuous and interrelated. Also, it invites to develop a personal story about the Marine Protected Area, playing the narrator role. Indeed, when thought and told, a landscape exists.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2024_07_Valenti_Tesi.pdf
accessibile in internet per tutti
Descrizione: (in)visible landscapes - The case of Area Marina Protetta Isola di Bergeggi
Dimensione
410.66 MB
Formato
Adobe PDF
|
410.66 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2024_07_Valenti_Tavole.pdf
accessibile in internet per tutti
Descrizione: (in)visible landscapes - The case of Area Marina Protetta Isola di Bergeggi PANELS
Dimensione
211.26 MB
Formato
Adobe PDF
|
211.26 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/222732