This thesis explores the concept of mascots in the branding process, particularly in the history and contemporary practices of promoting musical artistic projects. Starting from the premise that mascots can serve as distinctive and engaging elements in the visual communication of communities, organisations and brands of all kinds, the main objective is to define what is meant by a mascot in the musical sphere and to analyse how mascots can contribute to the construction of a visual identity and an engaging imagery for the fanbase. The methodology adopted includes an analysis of the origins of branding and the state of the art of branding, research on the history of mascots and today's practices related to their spread across digital platforms, an overview of branding in music, and a qualitative collection of case studies of bands, artists and music labels that have implemented designed characters in their visual branding, determining whether or not they are considered mascots, and with what techniques and methods they were developed. The sources cited indicate that mascots not only enhance a brand's recognition and public affection but can also facilitate a deeper emotional connection between a brand and its users. If this mechanism is often analysed in the context of brands, and storytelling through films, comics and cartoons, this research suggests that it can also happen for music projects. The collection of case studies translates into a project of cataloguing and archiving musical mascots on a public website that welcomes advice, corrections and cases found by users. This tool provides quick and structured access to musical mascot design cases for designers who want to approach and explore this practice. This research on building characters for brand, story and music storytelling provides communication design professionals with a solid knowledge base for the effective design and implementation of mascots in music branding, thus promoting new, distinctive and memorable visual strategies in the contemporary music context.
Questa tesi esplora il concetto di mascotte nel processo di branding, in particolare nella storia e nelle pratiche contemporanee della promozione di progetti artistici musicali. Partendo dalla premessa che le mascotte possano fungere da elementi distintivi e coinvolgenti nella comunicazione visiva di comunità, organizzazioni e brand di ogni tipo, l'obiettivo principale è quello di definire cosa si intende per mascotte in ambito musicale e analizzare come le mascotte possono contribuire alla costruzione dell'identità visiva e di un immaginario coinvolgente per la fanbase. La metodologia adottata include un'analisi delle origini del brand e dello stato dell’arte del branding, una ricerca sulla storia delle mascotte e sulle pratiche odierne legate alla spalmabilità tra le piattaforme digitali, una panoramica sul branding nella musica e una raccolta qualitativa di casi studio di band, artisti ed etichette musicali che hanno implementato personaggi progettati nel loro branding visivo, determinando se siano o no considerabili mascotte, e con quali tecniche e metodi sono stati sviluppati. Le fonti citate indicano che le mascotte non solo migliorano il riconoscimento di un marchio e l'affezione del pubblico, ma possono anche facilitare una connessione emotiva più profonda tra un brand e gli utenti. Se questo meccanismo è spesso analizzato nell’ambito dei brand, nella narrazione attraverso film, fumetti e cartoni animati, questa ricerca suggerisce che ciò possa avvenire anche per i progetti musicali. La raccolta di casi studio si traduce in un progetto di catalogazione ed archiviazione di mascotte musicali su un sito web pubblico che accoglie consigli, correzioni e casi trovati dagli utenti. Questo strumento fornisce un accesso veloce e strutturato ai casi di progettazione di mascotte musicali per i progettisti che vogliono approcciarsi ed esplorare questa pratica. Questa ricerca sulla costruzione di personaggi per la narrazione di brand, storie e progetti musicali fornisce ai professionisti del design della comunicazione una solida base di conoscenze per la progettazione e l'implementazione efficace delle mascotte nel branding musicale, promuovendo così strategie visive nuove, distintive e memorabili nel contesto musicale contemporaneo.
Music Mascots : le Mascotte per il progetto musicale
Bonassi, Giovanni-Maria
2023/2024
Abstract
This thesis explores the concept of mascots in the branding process, particularly in the history and contemporary practices of promoting musical artistic projects. Starting from the premise that mascots can serve as distinctive and engaging elements in the visual communication of communities, organisations and brands of all kinds, the main objective is to define what is meant by a mascot in the musical sphere and to analyse how mascots can contribute to the construction of a visual identity and an engaging imagery for the fanbase. The methodology adopted includes an analysis of the origins of branding and the state of the art of branding, research on the history of mascots and today's practices related to their spread across digital platforms, an overview of branding in music, and a qualitative collection of case studies of bands, artists and music labels that have implemented designed characters in their visual branding, determining whether or not they are considered mascots, and with what techniques and methods they were developed. The sources cited indicate that mascots not only enhance a brand's recognition and public affection but can also facilitate a deeper emotional connection between a brand and its users. If this mechanism is often analysed in the context of brands, and storytelling through films, comics and cartoons, this research suggests that it can also happen for music projects. The collection of case studies translates into a project of cataloguing and archiving musical mascots on a public website that welcomes advice, corrections and cases found by users. This tool provides quick and structured access to musical mascot design cases for designers who want to approach and explore this practice. This research on building characters for brand, story and music storytelling provides communication design professionals with a solid knowledge base for the effective design and implementation of mascots in music branding, thus promoting new, distinctive and memorable visual strategies in the contemporary music context.File | Dimensione | Formato | |
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