Many companies aiming for digital transformation are increasingly seeking innovative and effective ways to manage their digital projects. This thesis presents my internship experience as a Product Owner within a large retail company, utilizing Agile methodology for IT project management. The thesis begins with a literature review on Agile Project Management, in particular the Kanban methodology, explaining why this shift from traditional methods is necessary for companies operating in the IT sector, where team members are not all physically together or have similar backgrounds, requiring careful coordination and communication to ensure smooth collaboration. The focus of the project is the deployment of a new tool: the Learning Experience Platform (LXP), which will integrate with the existing Learning Management System (LMS). The project is outlined in its five phases, following the guidelines of the PMBOK, detailing the collaboration across the various teams involved and the different implementations required among the systems. The thesis explores the application of Agile project management practices, specifically in the context of developing and deploying the product, MyDev. It emphasizes the processes, challenges, and collaborative efforts involved in managing the project, including requirement gathering, stakeholder communication, and retrospectives. From a technical perspective, this thesis contains also all the details for setting the environments and all the specifics for building the new features required and finally explains what bugs and difficulties were encountered during its implementation. Through a literature review, the analysis of the technical implementation phases, user feedback, and tests, the thesis demonstrates how an Agile approach can lead to continuous improvement and greater stakeholder satisfaction, enhancing efficiency and quality in software development emphasizing the importance of the reworking cycle and reframing.

Molte aziende che mirano alla trasformazione digitale sono sempre più alla ricerca di modi innovativi ed efficaci per gestire i loro progetti IT. Questa tesi presenta la mia esperienza di stage come Product Owner all'interno di una grande azienda di retail, utilizzando la metodologia Agile per la gestione del progetto . La tesi inizia con una revisione della letteratura sull'Agile Project Management, in particolare sulla metodologia Kanban, spiegando perché questo passaggio dai metodi tradizionali è necessario per le aziende che operano nel settore IT, dove i membri del team non sono tutti fisicamente insieme o non hanno background simili, richiedendo una coordinazione e comunicazione attenta per garantire una collaborazione efficace. Il focus del progetto è il deploy di un nuovo portale: la Learning Experience Platform (LXP), che si integrerà con l'esistente Learning Management System (LMS). Il progetto viene delineato nelle sue cinque fasi, seguendo le linee guida del PMBOK, descrivendo l'organizzazione tra i vari team coinvolti e le implementazioni richieste tra i diversi sistemi. La tesi espone le pratiche di gestione dei progetti Agile, in particolare nel contesto dello sviluppo e del deploy del prodotto MyDev. Si enfatizzano i processi, le sfide e gli sforzi collaborativi coinvolti nella gestione del progetto, inclusa la raccolta dei requisiti, la comunicazione con gli stakeholder e le retrospettive. Da una prospettiva tecnica, la tesi contiene anche tutti i dettagli per la configurazione degli ambienti e le specifiche per la creazione delle nuove funzionalità richieste, spiegando infine quali bug e difficoltà sono state incontrate durante la sua implementazione. La tesi dimostra come l’approccio Agile possa migliorare la soddisfazione degli stakeholders e portare un continuo miglioramento dello sviluppo, partendo da una revisione della letteratura, analisi delle fasi di implementazione e la continua presenza del feedback e test degli utenti. Migliorando quindi l'efficienza e la qualità nello sviluppo software e sottolineando l'importanza del ciclo di reworking e del reframing.

Developing a Learning Experience Platform Using Agile Management: Analysis and Implementation

Prontera, Francesca
2023/2024

Abstract

Many companies aiming for digital transformation are increasingly seeking innovative and effective ways to manage their digital projects. This thesis presents my internship experience as a Product Owner within a large retail company, utilizing Agile methodology for IT project management. The thesis begins with a literature review on Agile Project Management, in particular the Kanban methodology, explaining why this shift from traditional methods is necessary for companies operating in the IT sector, where team members are not all physically together or have similar backgrounds, requiring careful coordination and communication to ensure smooth collaboration. The focus of the project is the deployment of a new tool: the Learning Experience Platform (LXP), which will integrate with the existing Learning Management System (LMS). The project is outlined in its five phases, following the guidelines of the PMBOK, detailing the collaboration across the various teams involved and the different implementations required among the systems. The thesis explores the application of Agile project management practices, specifically in the context of developing and deploying the product, MyDev. It emphasizes the processes, challenges, and collaborative efforts involved in managing the project, including requirement gathering, stakeholder communication, and retrospectives. From a technical perspective, this thesis contains also all the details for setting the environments and all the specifics for building the new features required and finally explains what bugs and difficulties were encountered during its implementation. Through a literature review, the analysis of the technical implementation phases, user feedback, and tests, the thesis demonstrates how an Agile approach can lead to continuous improvement and greater stakeholder satisfaction, enhancing efficiency and quality in software development emphasizing the importance of the reworking cycle and reframing.
CAPPIELLO, CINZIA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
16-lug-2024
2023/2024
Molte aziende che mirano alla trasformazione digitale sono sempre più alla ricerca di modi innovativi ed efficaci per gestire i loro progetti IT. Questa tesi presenta la mia esperienza di stage come Product Owner all'interno di una grande azienda di retail, utilizzando la metodologia Agile per la gestione del progetto . La tesi inizia con una revisione della letteratura sull'Agile Project Management, in particolare sulla metodologia Kanban, spiegando perché questo passaggio dai metodi tradizionali è necessario per le aziende che operano nel settore IT, dove i membri del team non sono tutti fisicamente insieme o non hanno background simili, richiedendo una coordinazione e comunicazione attenta per garantire una collaborazione efficace. Il focus del progetto è il deploy di un nuovo portale: la Learning Experience Platform (LXP), che si integrerà con l'esistente Learning Management System (LMS). Il progetto viene delineato nelle sue cinque fasi, seguendo le linee guida del PMBOK, descrivendo l'organizzazione tra i vari team coinvolti e le implementazioni richieste tra i diversi sistemi. La tesi espone le pratiche di gestione dei progetti Agile, in particolare nel contesto dello sviluppo e del deploy del prodotto MyDev. Si enfatizzano i processi, le sfide e gli sforzi collaborativi coinvolti nella gestione del progetto, inclusa la raccolta dei requisiti, la comunicazione con gli stakeholder e le retrospettive. Da una prospettiva tecnica, la tesi contiene anche tutti i dettagli per la configurazione degli ambienti e le specifiche per la creazione delle nuove funzionalità richieste, spiegando infine quali bug e difficoltà sono state incontrate durante la sua implementazione. La tesi dimostra come l’approccio Agile possa migliorare la soddisfazione degli stakeholders e portare un continuo miglioramento dello sviluppo, partendo da una revisione della letteratura, analisi delle fasi di implementazione e la continua presenza del feedback e test degli utenti. Migliorando quindi l'efficienza e la qualità nello sviluppo software e sottolineando l'importanza del ciclo di reworking e del reframing.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/223143