This Master Thesis examines freight transportation in Italy at the national level, proposing a flow reconstruction model that represents the current scenario and allows for the simulation of future scenarios. The most significant development is the representation of multimodal movements. The practical application of the developed model enables the assessment of the impact of project measures on flows. The study considers various modes of transportation, namely road, rail, maritime cabotage, and their combinations, focusing on movements within national borders. The proposed model represents movements as a combination of multiple elementary movements, effectively integrating the concept of multimodality. This approach allows for the representation of a single movement by combining different modes of transportation, improving the accuracy in representing freight flows. The developed methodology guides the choice of the mode and optimal route, allowing a detailed breakdown of the overall demand for freight transport among the various modes. A relevant project scenario involves the use of high-speed rail lines for freight transport. The analysis of the resulting flows allows for the assessment of the local and global effects of this scenario, highlighting a general increase in the use of multimodal transport.
Questo elaborato esamina il trasporto merci a livello nazionale, proponendo un modello di ricostruzione dei flussi che rappresenti lo scenario attuale e consenta la simulazione di scenari futuri. Lo sviluppo più rilevante è la rappresentazione degli spostamenti multimodali. L’applicazione pratica del modello sviluppato consente di valutare l’impatto di misure di progetto sui flussi. Lo studio considera diverse modalità di trasporto, ovvero il trasporto stradale, ferroviario, marittimo di cabotaggio e le loro combinazioni, focalizzandosi sugli spostamenti interni ai confini nazionali. Il modello proposto rappresenta gli spostamenti come una combinazione di più spostamenti elementari, riuscendo così a integrare efficacemente il concetto di multimodalità. Questo approccio consente di rappresentare un singolo spostamento combinando diverse modalità di trasporto, migliorando la precisione nella rappresentazione dei flussi di merci. La metodologia sviluppata guida la scelta del modo e del percorso ottimale, permettendo una suddivisione dettagliata della domanda complessiva di trasporto merci tra le varie modalità. Uno scenario progettuale rilevante prevede l’utilizzo delle linee ad Alta Velocità per il trasporto merci. L’analisi dei flussi conseguenti permette di valutare gli effetti locali e globali di tale scenario, evidenziando un generale aumento dell’utilizzo del trasporto multimodale.
Modello per la simulazione dei flussi relativi al trasporto merci in Italia
Uguccioni, Alyssa
2023/2024
Abstract
This Master Thesis examines freight transportation in Italy at the national level, proposing a flow reconstruction model that represents the current scenario and allows for the simulation of future scenarios. The most significant development is the representation of multimodal movements. The practical application of the developed model enables the assessment of the impact of project measures on flows. The study considers various modes of transportation, namely road, rail, maritime cabotage, and their combinations, focusing on movements within national borders. The proposed model represents movements as a combination of multiple elementary movements, effectively integrating the concept of multimodality. This approach allows for the representation of a single movement by combining different modes of transportation, improving the accuracy in representing freight flows. The developed methodology guides the choice of the mode and optimal route, allowing a detailed breakdown of the overall demand for freight transport among the various modes. A relevant project scenario involves the use of high-speed rail lines for freight transport. The analysis of the resulting flows allows for the assessment of the local and global effects of this scenario, highlighting a general increase in the use of multimodal transport.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/223176