Stockholm County and Turin Metropolitan City are two far metropolitan areas with a similar macro-territorial structure: almost monocentric, with a remote outer suburban area (the Archipelago and the Alps) and two secondary town poles. This allows to focus the attention of this study on the small-scale spatial dynamics in terms of ridership that are produced by changes in public transport fare systems, given a description of the networks that outlines broad differences in the collective modes supply between the two areas. The natural experiment that took place in Stockholm with the fare change in January 2017 and the shift from a zone-based to a flat-fare scheme is compared with the development and simulation of two experimental fare scenarios for Turin, currently characterised by a complicated overlapping of non-integrated fare structures. Firstly, an integrated 6-zones scheme is proposed, then a flat fare is applied on the entire county territory. The main outcomes of this study are the following. First, the effects of a fare change on public transport demand are inextricably linked to the territorial context (e.g. population density, land use). Second, ridership variations can happen only over a minimum supply threshold. Third, frequent, efficient and integrated networks and services are more likely to support flat-fare policies, with revenue increases, widespread ridership growth and benefits for the suburbs. Finally, border effects matter. Overall, good integrated suburban networks and flat-fare policies could produce favourable conditions for the use of public transport also outside from the central city, with benefits mostly concentrated on (longer) radial trips.
La Contea di Stoccolma e la Città Metropolitana di Torino sono due aree metropolitane che, nonostante la distanza reciproca, presentano un’analoga struttura macro-territoriale: praticamente monocentriche, entrambe si caratterizzano per la presenza ai margini di aree remote (l’Arcipelago e le Alpi) e di due centri minori periferici. Queste premesse consentono di focalizzare l’attenzione del presente studio sulle macro-dinamiche spaziali, in termini di domanda, prodotte dalle variazioni nei sistemi tariffari, una volta sviluppata una descrizione della rete che ha evidenziato differenze rilevanti in termini di offerta di trasporto pubblico locale nei due contesti. L’esperimento naturale scaturito dalle modifiche al sistema tariffario nel gennaio 2017 a Stoccolma, con il passaggio da un sistema a zone alla tariffa piatta, è dunque accostato allo sviluppo e alla simulazione di due scenari tariffari esplorativi per Torino, oggi caratterizzata da una complessa sovrapposizione di schemi tariffari non integrati. Un sistema integrato a 6 zone concentriche è seguito dall’applicazione di una tariffa piatta su tutto il territorio metropolitano. I principali esiti dello studio sono elencati di seguito. Primo, gli effetti delle variazioni tariffarie sulla domanda di trasporto pubblico locale sono indissolubilmente legati al contesto territoriale (es. densità abitativa, uso del suolo). Secondo, si hanno variazioni di domanda solo oltre una soglia minima di offerta. Terzo, reti e servizi frequenti, efficienti e integrati sono un elemento essenziale a supporto di policy tariffarie “flat”, con crescita dei ricavi, un diffuso incremento di domanda e benefici per le aree suburbane. Infine, non si sottovaluti l’effetto bordo. Complessivamente, una buona e integrata rete suburbana in combinazione con tariffe piatte può dare luogo a condizioni favorevoli per l’uso del trasporto pubblico anche al di fuori della città principale, con benefici prevalentemente concentrati sulle (più lunghe) relazioni radiali.
Zonal or flat? Spatial effects of public transport fare schemes in the suburban areas of Stockholm and Turin
Battilocchi, Tommaso
2023/2024
Abstract
Stockholm County and Turin Metropolitan City are two far metropolitan areas with a similar macro-territorial structure: almost monocentric, with a remote outer suburban area (the Archipelago and the Alps) and two secondary town poles. This allows to focus the attention of this study on the small-scale spatial dynamics in terms of ridership that are produced by changes in public transport fare systems, given a description of the networks that outlines broad differences in the collective modes supply between the two areas. The natural experiment that took place in Stockholm with the fare change in January 2017 and the shift from a zone-based to a flat-fare scheme is compared with the development and simulation of two experimental fare scenarios for Turin, currently characterised by a complicated overlapping of non-integrated fare structures. Firstly, an integrated 6-zones scheme is proposed, then a flat fare is applied on the entire county territory. The main outcomes of this study are the following. First, the effects of a fare change on public transport demand are inextricably linked to the territorial context (e.g. population density, land use). Second, ridership variations can happen only over a minimum supply threshold. Third, frequent, efficient and integrated networks and services are more likely to support flat-fare policies, with revenue increases, widespread ridership growth and benefits for the suburbs. Finally, border effects matter. Overall, good integrated suburban networks and flat-fare policies could produce favourable conditions for the use of public transport also outside from the central city, with benefits mostly concentrated on (longer) radial trips.File | Dimensione | Formato | |
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