In architecture, the typology of a building plays a fundamental role in determining not only the shape and function of the architectural object itself but also in shaping the spatial context in which the building is situated. Architectural typology, the form of the built environment, the spatial configuration of buildings, and their density are the elements that generate urban space, often creating highly recognizable urban fabrics. Historically, the traditional European city was characterized by the block as its fundamental unit, whose repetition and variation contributed to the construction of the city. A compact city whose density allowed for the development of a typically urban life. This model of the city was challenged with the advent of Modernism, which proposed replacing the block as the basic unit with buildings placed as isolated objects on an undefined plane. The new model, however, was not able, at least in its most orthodox version, to produce a sense of urbanity or to create high quality urban spaces. The advent of Modernism in the 20th century strongly challenged this traditional model. Influenced by ideas of functionalism and rationalism, modernists proposed replacing the block as the basic unit with isolated buildings freely arranged on an undefined plane, envisioning cities made of skyscrapers immersed in greenery, freeing the ground for vast open spaces and transportation infrastructures. However, the modernist model proved incapable of producing a sense of urbanity similar to that of traditional European cities. The isolated buildings, often distant from each other, failed to create defined and vibrant urban spaces. However, there is a less revolutionary strand of Modernism which tried to integrate modernist principles with a sensitivity to historical continuity and the existing urban context. This approach produced modern architectural solutions while also generating urban morphologies rich in the complexity and variety that characterize the historic city. In our research, we have collected a series of such architectural examples, analyzing them to understand their design principles and strategies. The research culminated in a design proposal located in Favoriten, a district of Vienna, where portions of the city are based on opposing urban models. The project involves densifying the area between Eisenstadtplatz and Laaer-Berg Strasse, where a series of modernist linear buildings fragment an otherwise continuous urban fabric. The ensemble of new buildings, together with the existing ones, creates a typological collage and morphological variety typical of the compact city, articulating and characterizing the urban space to make it suitable for hosting the diversity of urban life.
In architettura, la tipologia di un edificio assume un ruolo fondamentale nel determinare non solo la forma e la funzione dell’oggetto architettonico in sé, ma anche nel plasmare il contesto spaziale in cui l’edificio si inserisce. La tipologia architettonica, la forma del costruito, la configurazione spaziale degli edifici e la loro densità sono gli elementi che generano lo spazio urbano, spesso costruendo tessuti urbani altamente riconoscibili. Storicamente la città europea tradizionale era caratterizzata dal blocco come unità fondamentale, la cui ripetizione e variazione contribuiva alla costruzione della città. Una città compatta la cui densità permetteva lo sviluppo di una vita tipicamente urbana. Questo modello di città è stato messo in discussione con l’avvento del Modernismo, che proponeva di sostituire il blocco come unità di base con edifici posti come oggetti isolati su un piano indefinito. Il nuovo modello, tuttavia, non è stato in grado, almeno nella sua versione più ortodossa, di produrre un senso di urbanità né di costruire spazi urbani di qualità. L’avvento del Modernismo nel XX secolo ha fortemente messo in discussione questo modello tradizionale. Influenzati da idee di funzionalismo e razionalismo, i modernisti proponevano di sostituire il blocco come unità di base con edifici isolati disposti liberamente su un piano indefinito, immaginando città fatte di grattacieli immersi nel verde, liberando il suolo per vasti spazi aperti e infrastrutture di trasporto. Tuttavia, il modello modernista si è dimostrato incapace di produrre un senso di urbanità simile a quello delle città tradizionali europee. Gli edifici isolati, spesso distanti tra loro, non riuscivano a creare spazi urbani definiti e vitali. C’è tuttavia un filone del Modernismo meno rivoluzionario, che ha cercato di integrare i principi modernisti con una sensibilità verso la continuità storica e il contesto urbano esistente. Questo approccio ha prodotto soluzioni architettoniche moderne ma al contempo in grado di generare morfologie urbane ricche di quella complessità e varietà che caratterizza la città storica. Nella nostra ricerca, abbiamo raccolto una serie di esempi di tali architetture, analizzandole per comprenderne i principi e le strategie progettuali. La ricerca si è concretizzata infine in una proposta progettuale situata nel distretto di Favoriten a Vienna, dove vi è la compresenza di porzioni di città basate su modelli urbanistici opposti. Il progetto consiste in un intervento di densificazione dell’area compresa tra Eisenstadtplatz e Laaer-Berg Strasse, dove una serie di edifici in linea modernisti frammentano un tessuto urbano altrimenti continuo. L’insieme dei nuovi edifici produce con quelli esistenti un collage tipologico e una varietà morfologica tipici della città compatta, articolando e caratterizzando lo spazio urbano per renderlo adatto ad ospitare la diversità della vita urbana.
A typological collage for urban life. A densification project in Wien.
Celegon, Elisa;Pistorello, Luca
2023/2024
Abstract
In architecture, the typology of a building plays a fundamental role in determining not only the shape and function of the architectural object itself but also in shaping the spatial context in which the building is situated. Architectural typology, the form of the built environment, the spatial configuration of buildings, and their density are the elements that generate urban space, often creating highly recognizable urban fabrics. Historically, the traditional European city was characterized by the block as its fundamental unit, whose repetition and variation contributed to the construction of the city. A compact city whose density allowed for the development of a typically urban life. This model of the city was challenged with the advent of Modernism, which proposed replacing the block as the basic unit with buildings placed as isolated objects on an undefined plane. The new model, however, was not able, at least in its most orthodox version, to produce a sense of urbanity or to create high quality urban spaces. The advent of Modernism in the 20th century strongly challenged this traditional model. Influenced by ideas of functionalism and rationalism, modernists proposed replacing the block as the basic unit with isolated buildings freely arranged on an undefined plane, envisioning cities made of skyscrapers immersed in greenery, freeing the ground for vast open spaces and transportation infrastructures. However, the modernist model proved incapable of producing a sense of urbanity similar to that of traditional European cities. The isolated buildings, often distant from each other, failed to create defined and vibrant urban spaces. However, there is a less revolutionary strand of Modernism which tried to integrate modernist principles with a sensitivity to historical continuity and the existing urban context. This approach produced modern architectural solutions while also generating urban morphologies rich in the complexity and variety that characterize the historic city. In our research, we have collected a series of such architectural examples, analyzing them to understand their design principles and strategies. The research culminated in a design proposal located in Favoriten, a district of Vienna, where portions of the city are based on opposing urban models. The project involves densifying the area between Eisenstadtplatz and Laaer-Berg Strasse, where a series of modernist linear buildings fragment an otherwise continuous urban fabric. The ensemble of new buildings, together with the existing ones, creates a typological collage and morphological variety typical of the compact city, articulating and characterizing the urban space to make it suitable for hosting the diversity of urban life.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2024_07_Celegon_Pistorello_Book.pdf
accessibile in internet per tutti
Descrizione: Book
Dimensione
53.46 MB
Formato
Adobe PDF
|
53.46 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2024_07_Celegon_Pistorello_Sintesi Tavole.pdf
accessibile in internet per tutti
Descrizione: Sintesi tavole
Dimensione
96.6 kB
Formato
Adobe PDF
|
96.6 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2024_07_Celegon_Pistorello_Tavole 01-04.pdf
accessibile in internet per tutti
Descrizione: Tavole 01-04
Dimensione
39.51 MB
Formato
Adobe PDF
|
39.51 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2024_07_Celegon_Pistorello_Tavole 05-08.pdf
accessibile in internet per tutti
Descrizione: Tavole 05-08
Dimensione
10.14 MB
Formato
Adobe PDF
|
10.14 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2024_07_Celegon_Pistorello_Tavole 09-12.pdf
accessibile in internet per tutti
Descrizione: Tavole 09-12
Dimensione
42.34 MB
Formato
Adobe PDF
|
42.34 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2024_07_Celegon_Pistorello_Tavole 13-16.pdf
accessibile in internet per tutti
Descrizione: Tavole 13-16
Dimensione
5.32 MB
Formato
Adobe PDF
|
5.32 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2024_07_Celegon_Pistorello_Tavole 17-21.pdf
accessibile in internet per tutti
Descrizione: Tavole 17-21
Dimensione
4.16 MB
Formato
Adobe PDF
|
4.16 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2024_07_Celegon_Pistorello_Viste.pdf
accessibile in internet per tutti
Descrizione: Viste
Dimensione
1.13 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.13 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/223289