The idea of this thesis comes from the future construction of the greatest underwater tunnel in Europe. This tunnel will cross the entire port of Genoa, connecting the two banks, the eastern and the western, replacing the road system currently provided by the Aldo Moro Sopraelevata. From the implementation of this project depends, therefore, the still uncertain future of Genoa's Sopraelevata, an element that is as much an element of identity as it is divisive in the city. Current, then, is the debate that will decide for the destiny of this structure, between demolition and preservation, with a different destination of use than today. The objective of this thesis is to create a project that involves the preservation and transformation of the existing structure into an elevated linear garden. The intent is to offer citizens new views of the sea, mending the fracture between city and port created by the construction of the Sopraelevata itself. The new garden will play not only an urban-environmental redevelopment role, but also an educational one. The plants chosen will tell of their journey and how a great seapower made possible the arrival in Italy of multiple species from all over the world. Accessibility to the new garden is made possible by structures composed of the assembly of port containers that characterize the industrial landscape of the contemporary port of Genoa. The project is, therefore, the result of a deep dialogue between the mercantile power of the past and the city of today.
L’ idea di questa tesi nasce dalla futura realizzazione del più grande tunnel sottomarino d’Europa. Quest’ultimo attraverserà tutto il porto di Genova, collegando le due sponde, quella orientale e quella occidentale, andando a sostituire la viabilità attualmente garantita dalla Sopraelevata Aldo Moro. Dall’attuazione di questo progetto dipende, quindi, il futuro tutt’ora incerto della Sopraelevata di Genova, elemento tanto identitario, quanto divisivo della città. Attuale è, quindi, il dibattito che deciderà per il destino di questa struttura, tra la demolizione e la conservazione, con una destinazione d’uso diversa da quella odierna. Obiettivo di questa tesi è creare un progetto che preveda il mantenimento e la trasformazione della struttura esistente in un giardino lineare sopraelevato. L’intento è quello offrire ai cittadini nuovi sguardi verso il mare, ricucendo la frattura tra città e porto creata dalla costruzione della stessa Sopraelevata. Il nuovo giardino avrà un ruolo non solo di riqualificazione urbanistico ambientale, ma anche didattico. Le piante scelte racconteranno il loro viaggio e di come una grande potenza marittima abbia reso possibile l’arrivo in Italia di molteplici specie da tutto il mondo. L’accessibilità al nuovo giardino è resa possibile da strutture composte dall’assemblaggio di container portuali che caratterizzano il paesaggio industriale del porto contemporaneo di Genova. Il progetto è, quindi, il risultato di un profondo dialogo tra la potenza mercantile di un tempo e la città di oggi.
La Sopraelevata di Genova trasformata in giardino: nuove connessioni con la città, nuovi punti di vista verso il mare
Ferrelli, Chiara
2023/2024
Abstract
The idea of this thesis comes from the future construction of the greatest underwater tunnel in Europe. This tunnel will cross the entire port of Genoa, connecting the two banks, the eastern and the western, replacing the road system currently provided by the Aldo Moro Sopraelevata. From the implementation of this project depends, therefore, the still uncertain future of Genoa's Sopraelevata, an element that is as much an element of identity as it is divisive in the city. Current, then, is the debate that will decide for the destiny of this structure, between demolition and preservation, with a different destination of use than today. The objective of this thesis is to create a project that involves the preservation and transformation of the existing structure into an elevated linear garden. The intent is to offer citizens new views of the sea, mending the fracture between city and port created by the construction of the Sopraelevata itself. The new garden will play not only an urban-environmental redevelopment role, but also an educational one. The plants chosen will tell of their journey and how a great seapower made possible the arrival in Italy of multiple species from all over the world. Accessibility to the new garden is made possible by structures composed of the assembly of port containers that characterize the industrial landscape of the contemporary port of Genoa. The project is, therefore, the result of a deep dialogue between the mercantile power of the past and the city of today.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/223734