The thesis analyzes the case of the Sarpi district of Milan, generally known as the city's Chinatown, which in recent years has experienced strong growth in terms of notoriety and in particular a strong development of the food & beverage sector, contributing to the establishment of a certain neighborhood identity. In this context, we search for the resources that constitute this identity, aiming to deepen the culinary variety and enhance these resources as intangible cultural assets, linked to gastronomic knowledge and the traditions that are manifested in the neighborhood. The research aims to point out the relevance of territorial planning in enhancing the peculiar characteristics of a place: in this context, design represents a multi-potential tool, capable of designing communication systems that achieve the objective through different channels, in this case starting from an event up to the design of an editorial object. If the territorial strategy envisages the achievement of various objectives, each of the design tools contributes, with different weights and forces, to the achievement of one or more of these objectives. The developed project is divided into two large phases: the first, shorter and with greater interaction with the public, consists in the creation of an event format which is aimed at the stakeholders of the neighborhood through a culinary contest, which acts as a pretext to put highlighting from a new perspective the gastronomic values of a neighborhood in which two cultures, the Chinese and the Italian, meet and sometimes contaminate each other. The second phase of the project aims to consolidate the results obtained in the first phase, through the creation of a recipe book which, in addition to describing the gastronomic culture of Sarpi in writing, aims to be a way to bring users of the neighborhood deeper into the knowledge of this culture , and more specifically the culture of the other.
La tesi prende in analisi il caso del quartiere Sarpi di Milano, generalmente conosciuto come la Chinatown della città, che ha vissuto negli ultimi anni una forte crescita in termini di notorietà e in particolare un forte sviluppo del settore food & beverage, contribuendo alla costituzione di una certa identità di quartiere. In questo contesto, si ricercano le risorse che costituiscono tale identità, puntando ad approfondire la varietà culinaria e valorizzare tali risorse come beni culturali immateriali, legati al sapere gastronomico e alle tradizioni che vengono manifestate nel quartiere. La ricerca vuole sottolineare l’importanza della progettazione territoriale nella valorizzazione delle caratteristiche peculiari di un luogo: in questo contesto, il design si pone come strumento multi-potenziale, in grado di progettare sistemi di comunicazione che raggiungono l’obiettivo attraverso diversi canali, in questo caso partendo da un evento fino ad arrivare alla progettazione di un oggetto editoriale. Se la strategia territoriale prevede infatti il raggiungimento di diversi obiettivi, ognuno degli strumenti del design concorre, con pesi e forze diverse, alla realizzazione di uno o più di questi obiettivi. Il progetto sviluppato si suddivide in due grandi fasi: la prima, più breve e di maggiore interazione con il pubblico, consiste nell’ideazione di un format di evento che si rivolge agli stakeholder del quartiere attraverso un contest culinario, che funge da pretesto per mettere in evidenza sotto una nuova ottica i valori gastronomici di un quartiere in cui due culture, quella cinese e quella italiana, si incontrano e talvolta si contaminano. La seconda fase di progetto vuole consolidare i risultati ottenuti nella prima fase, attraverso la creazione di un ricettario che oltre a raccontare per iscritto la cultura gastronomica di Sarpi, vuole essere un modo per portare gli utenti del quartiere più a fondo nella conoscenza di questa cultura, e più nello specifico della cultura dell’altro.
Zenzeroandbasilico : un progetto di valorizzazione delle culture culinarie nel quartiere Sarpi di Milano
Difonzo, Rosalba
2023/2024
Abstract
The thesis analyzes the case of the Sarpi district of Milan, generally known as the city's Chinatown, which in recent years has experienced strong growth in terms of notoriety and in particular a strong development of the food & beverage sector, contributing to the establishment of a certain neighborhood identity. In this context, we search for the resources that constitute this identity, aiming to deepen the culinary variety and enhance these resources as intangible cultural assets, linked to gastronomic knowledge and the traditions that are manifested in the neighborhood. The research aims to point out the relevance of territorial planning in enhancing the peculiar characteristics of a place: in this context, design represents a multi-potential tool, capable of designing communication systems that achieve the objective through different channels, in this case starting from an event up to the design of an editorial object. If the territorial strategy envisages the achievement of various objectives, each of the design tools contributes, with different weights and forces, to the achievement of one or more of these objectives. The developed project is divided into two large phases: the first, shorter and with greater interaction with the public, consists in the creation of an event format which is aimed at the stakeholders of the neighborhood through a culinary contest, which acts as a pretext to put highlighting from a new perspective the gastronomic values of a neighborhood in which two cultures, the Chinese and the Italian, meet and sometimes contaminate each other. The second phase of the project aims to consolidate the results obtained in the first phase, through the creation of a recipe book which, in addition to describing the gastronomic culture of Sarpi in writing, aims to be a way to bring users of the neighborhood deeper into the knowledge of this culture , and more specifically the culture of the other.File | Dimensione | Formato | |
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