This thesis investigates the intricate relationship between aesthetic and emotional experiences in product design, particularly focusing on how aesthetic pleasure influences emotional responses and consumer behaviours. The study employed a structured approach, utilising interviews and various stimuli crafted based on the peak shift and MAYA principles. Findings reveal a pronounced preference for contemporary design elements, with participants knowledgeable in design showing more consistent and positive evaluations. The research demonstrated significant interaction effects between aesthetic pleasure and emotional responses, which influenced stimuli preferences, highlighting substantial variability across different stimulus types. These insights not only fill a crucial gap in understanding the connection between aesthetic elements and emotional reactions but also highlight practical implications for designers aiming to create products that resonate emotionally with consumers. This study enriches the discourse on the dynamic interplay between aesthetics and emotions in design, providing guidelines for enhancing user-product interactions.
Questa tesi indaga l'intricata relazione tra esperienze estetiche ed emotive nel product design, concentrandosi in particolare su come il piacere estetico influenza le risposte emotive e i comportamenti del consumatore. Lo studio ha utilizzato un approccio strutturato, utilizzando interviste e vari stimoli creati sulla base dei principi di peak shift e MAYA. I risultati rivelano una spiccata preferenza per gli elementi di design contemporanei, con i partecipanti consapevoli del design che mostra valutazioni più coerenti e positive. La ricerca ha dimostrato effetti significativi di interazione tra piacere estetico e risposte emotive, che hanno influenzato le preferenze degli stimoli, evidenziando una sostanziale variabilità tra diversi tipi di stimolo. Queste intuizioni non solo colmano una lacuna cruciale nella comprensione della connessione tra elementi estetici e reazioni emotive, ma evidenziano anche implicazioni pratiche per i progettisti che mirano a creare prodotti che risuonano emotivamente con i consumatori. Questo studio arricchisce il discorso sull'interazione dinamica tra estetica ed emozioni nel design, fornendo linee guida per migliorare le interazioni utente-prodotto.
Emotional consequences of the aesthetic experience in user-product interactions
Ozcan, Bengu
2023/2024
Abstract
This thesis investigates the intricate relationship between aesthetic and emotional experiences in product design, particularly focusing on how aesthetic pleasure influences emotional responses and consumer behaviours. The study employed a structured approach, utilising interviews and various stimuli crafted based on the peak shift and MAYA principles. Findings reveal a pronounced preference for contemporary design elements, with participants knowledgeable in design showing more consistent and positive evaluations. The research demonstrated significant interaction effects between aesthetic pleasure and emotional responses, which influenced stimuli preferences, highlighting substantial variability across different stimulus types. These insights not only fill a crucial gap in understanding the connection between aesthetic elements and emotional reactions but also highlight practical implications for designers aiming to create products that resonate emotionally with consumers. This study enriches the discourse on the dynamic interplay between aesthetics and emotions in design, providing guidelines for enhancing user-product interactions.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2024_07_Ozcan.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: 2024_07_Ozcan
Dimensione
2.05 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.05 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Interview Data.pdf
solo utenti autorizzati dal 01/07/2025
Descrizione: 2024_07_Ozcan_01
Dimensione
269.31 kB
Formato
Adobe PDF
|
269.31 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/223794