The premise of the present body of work is the will to explore and develop a personal Design language within the field of fashion. The aim is to outline, through comprehensive research, a set of methodologies that will shape my own design identity. This choice stems from the idea that the master’s graduation thesis represents a valuable opportunity to undergo a deep process of critical reflection on the theories and tools acquired during the studies in Design For The Fashion System at Politecnico di Milano. Therefore, concluding this academic journey, it is possible to offer a personal reinterpretation of the learned notions. Consequently, the entire research endeavor begins with the intention to answer a series of questions that arise at the beginning of the research process, such as: “How can I approach a fashion design project?”, “How can I approach a collection’s theme?” “How does the content of a collection “translate” into a pattern, and consequently into a garment?”. Seeking to answer said questions, a deeply theoretical throughout exploration was developed, spanning topics such as fashion, art, and semiotics. This research laid the groundwork for a personal reinterpretation of the fashion design methodology learned during university studies. Thus, it followed a process of practical experimentation and application of said notions in the field of fashion design, expanding upon key areas deemed crucial for effective design methodology. The process focused on implementing highly analogical techniques, such as draping, upcycling, collages, freehand sketches on paper, etcetera. Although, also embracing digital innovations where necessary. This choice was not only driven by the nature of the techniques themselves but rather by their effectiveness within the design process. Concluding, the essay is divided into three chapters. The first section takes under scrutiny the world of the arts. The intention is to demonstrate and study why the artistic value is considered an index of quality in the context of fashion. Furthermore, it evidence is presented to suggest that art, as well as fashion – in order to be considered valuable – must have a relevant “content” and a “form" that expresses the said content in an appropriate manner. The second part takes into account the field of semiotics, delving deeper into the previously-mentioned concepts of “form” and “content”, and introducing the concept of “sign” and its definition. The goal is to gather insightful theories helping to understand how meaning is created, shared, and interpreted. Moreover, the theoretical elaboration is supported by practical examples with the application of the theories in the field of fashion. The final section is dedicated to outlining a personal fashion design language, experimenting primarily with analog techniques while integrating digital tools when needed. The final output of this methodological research is the creation of a capsule collection, which represents the practical result of the delineated design approach. Throughout the whole section, it is highlighted how the preliminary theoretical research conducted in the first two chapters, finds practical application and thus serves as a crucial support through the design process.
La premessa dell’intero corpus di questa tesi è quella di ricercare e sviluppare un personale Linguaggio di design nel campo della moda. L’obbiettivo è quello di delineare, attraverso una ricerca approfondita, una serie di metodologie per poter dar forma ad una mia personale identità di design. Tale scelta parte dall’idea che la tesi di laurea magistrale sia un’opportunità preziosa per attuare un processo di riflessione critica relativa agli strumenti e alle nozioni acquisite durante il percorso di studi in Design for the Fashion System al Politecnico di Milano. Dunque, arrivati alla conclusione di tale percorso di studi è possibile offrire una reinterpretazione delle nozioni imparate. Conseguentemente, l’intera ricerca ha inizio dall’intento di dar risposta ad una serie di domande scaturite all’inizio del processo, come ad esempio: “Qual è il mio approccio a un progetto di abbigliamento?” “Qual è il mio approccio alla costruzione di un tema di collezione?” “Come è possibile sviscerare tale tema e giungere alla definizione di un cartamodello e, conseguentemente, di un capo?” Cercando di rispondere a tale domande, è stata sviluppata una ricerca relativa a temi di natura fortemente teorica, spaziando tra argomenti di moda, arte e semiotica. Tale ricerca è risultata propedeutica allo sviluppo di una rielaborazione ed interpretazione personale della metodologia di fashion design imparata durante gli studi in università. Quindi, è seguito un processo di sperimentazione pratica ed applicazione di tali nozioni in ambito progettuale, durante il quale sono state ampliate alcune delle conoscenze ritenute di maggiore interesse per lo sviluppo di un metodo di design efficace. L’attenzione è ricaduta sull’implementazione di tecniche fortemente analogiche come il drappeggio, l’upcycling, la creazione di collage, lo schizzo a mano libera su carta, etcetera. Senza però rinunciare a contaminazioni digitali ove necessario. Tale scelta non è stata dettata dalla natura della tecnica stessa, quanto piuttosto l’efficacia di essa all’interno del processo di design. Concludendo, il saggio è diviso in tre diversi capitoli. Il primo prende sotto esame il mondo delle arti. L'intenzione è quella di dimostrare e studiare perché il valore artistico è considerato un indice di qualità nel contesto della moda. Inoltre, vengono presentate prove per suggerire che l'arte, così come la moda, per essere considerata di valore, deve avere un contenuto rilevante e una forma che esprima tale contenuto in modo appropriato. La seconda parte prende in considerazione il campo della semiotica, approfondendo il concetto precedentemente menzionato di forma e contenuto, e introducendo il concetto di segno e la sua definizione. L'obiettivo è raccogliere teorie illuminanti che aiutino a comprendere come il significato sia creato, condiviso e interpretato. Inoltre, l'elaborazione teorica è supportata da esempi pratici con l'applicazione delle teorie nel campo della moda. La parte finale è dedicata alla delineazione di un modo personale di lavorare all’interno del sistema moda, sperimentando principalmente attraverso l’utilizzo di tecniche analogiche senza rinunciare a contaminazioni digitali ove necessario. L’output finale di tale ricerca incentrata sulla metodologia è la realizzazione di una capsule collection, che rappresenta il risultato o la conseguenza, della messa in pratica del metodo di design delineato. In questo capitolo viene posto l'accento su come la ricerca preparatoria descritta in questo articolo trovi una vera applicazione e serva come supporto cruciale durante il processo di progettazione.
Exploring and developing a personal design identity in the fashion
Bonaiuto, Tancredi
2023/2024
Abstract
The premise of the present body of work is the will to explore and develop a personal Design language within the field of fashion. The aim is to outline, through comprehensive research, a set of methodologies that will shape my own design identity. This choice stems from the idea that the master’s graduation thesis represents a valuable opportunity to undergo a deep process of critical reflection on the theories and tools acquired during the studies in Design For The Fashion System at Politecnico di Milano. Therefore, concluding this academic journey, it is possible to offer a personal reinterpretation of the learned notions. Consequently, the entire research endeavor begins with the intention to answer a series of questions that arise at the beginning of the research process, such as: “How can I approach a fashion design project?”, “How can I approach a collection’s theme?” “How does the content of a collection “translate” into a pattern, and consequently into a garment?”. Seeking to answer said questions, a deeply theoretical throughout exploration was developed, spanning topics such as fashion, art, and semiotics. This research laid the groundwork for a personal reinterpretation of the fashion design methodology learned during university studies. Thus, it followed a process of practical experimentation and application of said notions in the field of fashion design, expanding upon key areas deemed crucial for effective design methodology. The process focused on implementing highly analogical techniques, such as draping, upcycling, collages, freehand sketches on paper, etcetera. Although, also embracing digital innovations where necessary. This choice was not only driven by the nature of the techniques themselves but rather by their effectiveness within the design process. Concluding, the essay is divided into three chapters. The first section takes under scrutiny the world of the arts. The intention is to demonstrate and study why the artistic value is considered an index of quality in the context of fashion. Furthermore, it evidence is presented to suggest that art, as well as fashion – in order to be considered valuable – must have a relevant “content” and a “form" that expresses the said content in an appropriate manner. The second part takes into account the field of semiotics, delving deeper into the previously-mentioned concepts of “form” and “content”, and introducing the concept of “sign” and its definition. The goal is to gather insightful theories helping to understand how meaning is created, shared, and interpreted. Moreover, the theoretical elaboration is supported by practical examples with the application of the theories in the field of fashion. The final section is dedicated to outlining a personal fashion design language, experimenting primarily with analog techniques while integrating digital tools when needed. The final output of this methodological research is the creation of a capsule collection, which represents the practical result of the delineated design approach. Throughout the whole section, it is highlighted how the preliminary theoretical research conducted in the first two chapters, finds practical application and thus serves as a crucial support through the design process.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2024_07_Bonaiuto.pdf
accessibile in internet per tutti
Dimensione
91.55 MB
Formato
Adobe PDF
|
91.55 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/223878