This thesis investigates the supply chain transition in the aircraft industry, focusing on how Airbus and Boeing transitioned from traditional supply chains to Ecosystem Configurations. The study aims to investigate the challenges and opportunities that arise from this transition. Using a multiple case study method adapting Matched Pair Design, we analyse the transitions of these two major aircraft manufacturers, identifying key similarities and differences in their supply chain transition strategies and outcomes. Our findings reveal that both companies were driven to adopt Ecosystem Configurations by triggers such as increasing aircraft complexity, the need for shorter lead times, and competitive market pressures. However, Airbus faced additional challenges related to European regulatory requirements and portfolio diversification strategies, while Boeing struggled with financial, operational, and supplier management issues. Despite these challenges, both companies leveraged digitalization, supplier integration, and modular design to achieve significant improvements in manufacturing expenses, production lead time, deliveries per year, and fuel efficiency. Furthermore, we explore how these lessons can be applied to the Small Modular Reactor (SMR) industry, which shares similarities with aircraft in terms of regulatory frameworks, technological innovation, and manufacturing complexity. We conclude by further research agenda on how to adapt and apply these supply chain transition lessons to the SMR industry.
Questa tesi indaga la transizione delle catene di approvvigionamento nell'industria aeronautica, concentrandosi su come Airbus e Boeing siano passati da catene di approvvigionamento tradizionali a modelli di ecosistema. Lo studio ha l'obiettivo di analizzare le sfide e le opportunità che emergono da questa transizione. Utilizzando un metodo di studio di casi multipli adattando il Matched Pair Design, analizziamo le transizioni di questi due principali produttori di aeromobili, identificando le principali somiglianze e differenze nelle loro strategie e risultati di transizione della catena di approvvigionamento. I nostri risultati rivelano che entrambe le aziende sono state spinte ad adottare modelli di ecosistema da fattori scatenanti come l'aumento della complessità degli aeromobili, la necessità di tempi di consegna più brevi e le pressioni del mercato competitivo. Tuttavia, Airbus ha dovuto affrontare sfide aggiuntive legate ai requisiti normativi europei e alle strategie di diversificazione del portafoglio, mentre Boeing ha incontrato difficoltà finanziarie, operative e nella gestione dei fornitori. Nonostante queste sfide, entrambe le aziende hanno sfruttato la digitalizzazione, l'integrazione dei fornitori e il design modulare per ottenere miglioramenti significativi nei costi di produzione, nei tempi di consegna, nelle consegne annuali e nell'efficienza del carburante. Inoltre, esploriamo come queste lezioni possano essere applicate all'industria dei Reattori Nucleari Modulari di Piccole Dimensioni (SMR), che condivide somiglianze con l'aerospaziale in termini di normative, innovazione tecnologica e complessità produttiva. Concludiamo con un'agenda di ricerca futura su come adattare e applicare queste lezioni di transizione della catena di approvvigionamento all'industria degli SMR.
Complex Products and Systems: Transition from a Supply Chain to an Ecosystem Configuration
Pesek, Arda;Karabas, Yigit
2023/2024
Abstract
This thesis investigates the supply chain transition in the aircraft industry, focusing on how Airbus and Boeing transitioned from traditional supply chains to Ecosystem Configurations. The study aims to investigate the challenges and opportunities that arise from this transition. Using a multiple case study method adapting Matched Pair Design, we analyse the transitions of these two major aircraft manufacturers, identifying key similarities and differences in their supply chain transition strategies and outcomes. Our findings reveal that both companies were driven to adopt Ecosystem Configurations by triggers such as increasing aircraft complexity, the need for shorter lead times, and competitive market pressures. However, Airbus faced additional challenges related to European regulatory requirements and portfolio diversification strategies, while Boeing struggled with financial, operational, and supplier management issues. Despite these challenges, both companies leveraged digitalization, supplier integration, and modular design to achieve significant improvements in manufacturing expenses, production lead time, deliveries per year, and fuel efficiency. Furthermore, we explore how these lessons can be applied to the Small Modular Reactor (SMR) industry, which shares similarities with aircraft in terms of regulatory frameworks, technological innovation, and manufacturing complexity. We conclude by further research agenda on how to adapt and apply these supply chain transition lessons to the SMR industry.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/225696