From a personal observation on the fact that communication designers are reluctant to communicate in a comedic way, comes this research. The proposed thesis aims to highlight how humor approaches the world of design and semiotics. Throughout the paper, it will be showcased how humor is an effective method of investigating alterity for welfare design, especially for building bridges between two communities. Stand-up comedy, in particular, can be a powerful mean of social critique, a way to challenge our heuristics. This investigation seeks to extrapolate from the extensive scholarly research on humor the main techniques of this method of communication and apply them to design for social welfare. Humor is aimed at seeking a collective laughter that brings everyone together. This is a fundamental exercise, especially for the communication designer who must always find the best way to communicate to a certain audience. This thesis paper aims to fit into the discourse of communication design to foster integration among communities that have a different collective identity. To help understand differences through laughter and humor. The main goals would be the following two: to show how humor is an effective communicative model, of which one should not be intimidated by and which can be exploited even in contexts that are very serious, such as integration politcs. While the second objective is to show how such a project can be constructed by going to understand the identity/alterity of the community with which one wants to communicate.

Da una mia osservazione personale, che i progettisti della comunicazione siano riluttanti a comunicare in maniera comica, nasce questa ricerca. La tesi proposta intende mettere in evidenza come l’umorismo si avvicini al mondo della progettazione e alla semiotica. Nel corso dell’elaborato, verrà evidenziato quanto l’umorismo sia un metodo efficace di indagine dell’alterità per il design per il welfare, soprattutto per creare ponti tra due comunità. La stand-up comedy, in particolare, può essere un potente mezzo di critica sociale, un modo per mettere in crisi le nostre euristiche. Questa indagine vuole estrapolare dall’ampia ricerca scientifica sull’umorismo le tecniche principali di questo metodo di comunicazione e applicarle al design per il sociale. L’umorismo è volto a cercare una risata collettiva che metta d’accordo tutti. Questo è un esercizio fondamentale, soprattutto per il progettista della comunicazione che deve sempre trovare la maniera migliore per comunicare a un certo pubblico. Questo elaborato di tesi vuole inserirsi nel discorso del progetto di comunicazione per favorire l’integrazione tra comunità che hanno una differente identità collettiva. Aiutare a comprendere le differenze tramite il riso e l’umorismo. Gli obiettivi principali sarebbero due: mostrare come l’umorismo sia un modello comunicativo efficace, del quale non bisogna essere intimoriti e che può essere sfruttato anche in contesti che sono molto seri, come quello dell’integrazione. Mentre il secondo obiettivo è quello di mostrare come possa essere costruito un progetto di questo genere andando a comprendere l’identità/alterità della comunità con la quale si vuole comunicare.

L'umorismo come metodo progettuale: contro gli stereotipi e le false credenze

Sirigu, Alessio
2023/2024

Abstract

From a personal observation on the fact that communication designers are reluctant to communicate in a comedic way, comes this research. The proposed thesis aims to highlight how humor approaches the world of design and semiotics. Throughout the paper, it will be showcased how humor is an effective method of investigating alterity for welfare design, especially for building bridges between two communities. Stand-up comedy, in particular, can be a powerful mean of social critique, a way to challenge our heuristics. This investigation seeks to extrapolate from the extensive scholarly research on humor the main techniques of this method of communication and apply them to design for social welfare. Humor is aimed at seeking a collective laughter that brings everyone together. This is a fundamental exercise, especially for the communication designer who must always find the best way to communicate to a certain audience. This thesis paper aims to fit into the discourse of communication design to foster integration among communities that have a different collective identity. To help understand differences through laughter and humor. The main goals would be the following two: to show how humor is an effective communicative model, of which one should not be intimidated by and which can be exploited even in contexts that are very serious, such as integration politcs. While the second objective is to show how such a project can be constructed by going to understand the identity/alterity of the community with which one wants to communicate.
ARC III - Scuola del Design
10-ott-2024
2023/2024
Da una mia osservazione personale, che i progettisti della comunicazione siano riluttanti a comunicare in maniera comica, nasce questa ricerca. La tesi proposta intende mettere in evidenza come l’umorismo si avvicini al mondo della progettazione e alla semiotica. Nel corso dell’elaborato, verrà evidenziato quanto l’umorismo sia un metodo efficace di indagine dell’alterità per il design per il welfare, soprattutto per creare ponti tra due comunità. La stand-up comedy, in particolare, può essere un potente mezzo di critica sociale, un modo per mettere in crisi le nostre euristiche. Questa indagine vuole estrapolare dall’ampia ricerca scientifica sull’umorismo le tecniche principali di questo metodo di comunicazione e applicarle al design per il sociale. L’umorismo è volto a cercare una risata collettiva che metta d’accordo tutti. Questo è un esercizio fondamentale, soprattutto per il progettista della comunicazione che deve sempre trovare la maniera migliore per comunicare a un certo pubblico. Questo elaborato di tesi vuole inserirsi nel discorso del progetto di comunicazione per favorire l’integrazione tra comunità che hanno una differente identità collettiva. Aiutare a comprendere le differenze tramite il riso e l’umorismo. Gli obiettivi principali sarebbero due: mostrare come l’umorismo sia un modello comunicativo efficace, del quale non bisogna essere intimoriti e che può essere sfruttato anche in contesti che sono molto seri, come quello dell’integrazione. Mentre il secondo obiettivo è quello di mostrare come possa essere costruito un progetto di questo genere andando a comprendere l’identità/alterità della comunità con la quale si vuole comunicare.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/226253