The Thesis opens with an in-depth study of the main ballastless track systems available on the market today, highlighting the advantages and disadvantages of each and concluding with a comparison and cost-benefit analysis. After analysing the infrastructure of the Passante Ferroviario (Railway Bypass) in Milan from a transport and historical point of view, the thesis delves into the two track superstructure systems, analysing their characteristics also thanks to the valuable testimony of RFI Maintenance Units. Margaritelli company's solution is then proposed, which is first analysed structurally and then in terms of fatigue thanks to the FEM software Autodesk Inventor Nastran: the results show how the system can be suitable for the Passante case under examination and, in certain aspects, even oversized. Finally, the Thesis dwells on the proposals for improving the layout of the infrastructure, suggesting slight modifications to widen the gauge and change the current cant.
La Tesi si apre con un'approfondita disamina dei principali sistemi di armamento senza massicciata ad oggi in commercio, evidenziando per ciascuno pregi e difetti e concludendo con un loro confronto e un'analisi costi benefici. Dopo aver analizzato l'infrastruttura del Passante Ferroviario di Milano sotto l'aspetto trasportistico e storico, la Tesi approfondisce i due sistemi di armamento in esso presenti, analizzandone le caratteristiche anche grazie alla preziosa testimonianza delle Unità Manutentive RFI. Viene dunque proposta la soluzione dell'azienda Margaritelli, della quale si effettua un'analisi prima strutturale e poi a fatica attraverso il software di analisi agli elementi finiti Autodesk Inventor Nastran: i risultati evidenziano come il sistema possa essere vincente per il caso in esame del Passante e, per certi aspetti, addirittura sovradimensionato. Infine, la Tesi si concentra sulle proposte di migliorie del tracciato dell'infrastruttura, suggerendo leggere modifiche per l'allargamento di scartamento e la variazione della sopraelevazione attuale.
Sistemi di armamento senza massicciata: il caso studio del rinnovo del Passante Ferroviario di Milano
Binaghi, Matteo;Francalanza, Matteo
2023/2024
Abstract
The Thesis opens with an in-depth study of the main ballastless track systems available on the market today, highlighting the advantages and disadvantages of each and concluding with a comparison and cost-benefit analysis. After analysing the infrastructure of the Passante Ferroviario (Railway Bypass) in Milan from a transport and historical point of view, the thesis delves into the two track superstructure systems, analysing their characteristics also thanks to the valuable testimony of RFI Maintenance Units. Margaritelli company's solution is then proposed, which is first analysed structurally and then in terms of fatigue thanks to the FEM software Autodesk Inventor Nastran: the results show how the system can be suitable for the Passante case under examination and, in certain aspects, even oversized. Finally, the Thesis dwells on the proposals for improving the layout of the infrastructure, suggesting slight modifications to widen the gauge and change the current cant.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/226797