Freight transportation is a key driver of economic growth, particularly in regions where road transport is the dominant mode of goods movement. Road freight transport, however, faces significant challenges due to the large size of vehicles, which require special loading facilities, better infrastructural conditions and have a higher impact on traffic congestion with respect to common passenger cars. This thesis aims to develop a methodology for assessing road freight accessibility by incorporating factors related to travel time, distance, and geometric constraints. In particular, a comprehensive literature review identified lane width, curve turning radius, and bridge clearance as critical parameters that influence the accessibility of freight transport. The analysis was conducted using the AHP and TOPSIS multicriteria approaches, alongside Geographic Information Systems (GIS) and traffic simulation tools. The results of the study suggest that both methodologies produce comparable outcomes, reinforcing their validity and reliability in assessing accessibility. Moreover, the developed method proved to be both efficient and adaptable, making it applicable to a wide range of transportation planning contexts. The application of this methodology to the Province of Bergamo allowed the identification of the most and least accessible areas for heavy vehicles, offering valuable insights for infrastructure management. Ultimately, this tool has the potential to serve as a decision support system for stakeholders, assisting in the evaluation of freight corridors and guiding investment in road infrastructure improvements.
Il trasporto logistico su gomma gioca un ruolo fondamentale nello sviluppo economico, soprattutto nelle regioni in cui rappresenta la modalità principale per lo spostamento delle merci. Tuttavia, esso affronta sfide significative dovute alle dimensioni dei veicoli impiegati, dato che richiedono strutture di carico speciali, condizioni infrastrutturali migliori e hanno un impatto maggiore sulla congestione del traffico rispetto ai veicoli leggeri. Questa tesi si propone di sviluppare una metodologia per la valutazione dell'accessibilità dei veicoli pesanti, integrando fattori relativi al tempo di viaggio, alla distanza e ai vincoli geometrici. In particolare, un'approfondita revisione della letteratura ha individuato la larghezza delle corsie, il raggio di curvatura e l'altezza libera dei ponti come parametri critici che influenzano l'accessibilità del trasporto merci. L'analisi è stata condotta utilizzando i metodi multicriterio AHP e TOPSIS, insieme a Sistemi di Informazione Geografica (GIS) e strumenti di simulazione del traffico. I risultati suggeriscono che entrambe le metodologie producono risultati comparabili, confermandone la validità e l'affidabilità nella valutazione dell'accessibilità. Inoltre, il metodo sviluppato si è dimostrato efficiente e adattabile, rendendolo applicabile a una vasta gamma di contesti nell’ambito della pianificazione dei trasporti. L'applicazione di questa metodologia alla Provincia di Bergamo ha consentito di individuare le aree più e meno accessibili per i veicoli pesanti, offrendo importanti spunti per la gestione infrastrutturale. Infine, questo strumento ha il potenziale di fungere da sistema di supporto decisionale per i portatori di interesse, aiutando nella valutazione dei corridoi merci e nell'orientamento degli investimenti nelle infrastrutture stradali.
Implementazione di una metodologia per la valutazione dell'accessibilità di siti logistici
Consuegra Villar, Carlos Alberto
2023/2024
Abstract
Freight transportation is a key driver of economic growth, particularly in regions where road transport is the dominant mode of goods movement. Road freight transport, however, faces significant challenges due to the large size of vehicles, which require special loading facilities, better infrastructural conditions and have a higher impact on traffic congestion with respect to common passenger cars. This thesis aims to develop a methodology for assessing road freight accessibility by incorporating factors related to travel time, distance, and geometric constraints. In particular, a comprehensive literature review identified lane width, curve turning radius, and bridge clearance as critical parameters that influence the accessibility of freight transport. The analysis was conducted using the AHP and TOPSIS multicriteria approaches, alongside Geographic Information Systems (GIS) and traffic simulation tools. The results of the study suggest that both methodologies produce comparable outcomes, reinforcing their validity and reliability in assessing accessibility. Moreover, the developed method proved to be both efficient and adaptable, making it applicable to a wide range of transportation planning contexts. The application of this methodology to the Province of Bergamo allowed the identification of the most and least accessible areas for heavy vehicles, offering valuable insights for infrastructure management. Ultimately, this tool has the potential to serve as a decision support system for stakeholders, assisting in the evaluation of freight corridors and guiding investment in road infrastructure improvements.File | Dimensione | Formato | |
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