This thesis explores the integration of managerial practices and circular economy strategies from the 10R Framework to facilitate corporate transitions toward circular economy business models. Using a combination of systematic literature review and a single case study of MAIRE, an Italian engineering company specializing in energy transition technologies and EPC, this thesis identifies managerial practices that support the adoption of circular economy principles. The study categorizes these practices into three business model dimensions: value creation, transfer, and capture, and links them to the `10R Framework'—ranging from `Refuse' to `Recover'—this thesis highlights the strategic alignment necessary for effective circular economy transitions. The findings highlight the importance of product design for circularity, stakeholder collaboration, and developing new business models as critical transition enablers. This thesis provides a practical framework to guide companies in embedding circular economy practices into their operations, contributing to environmental sustainability and economic growth, and a practical example of the utilization of the framework for the case study.
Questa tesi esplora l'integrazione delle pratiche manageriali e delle strategie di economia circolare del 10R Framework per facilitare le transizioni aziendali verso modelli di business orientati all'economia circolare. Utilizzando una combinazione di revisione sistematica della letteratura e un caso di studio singolo su MAIRE, un'azienda italiana di ingegneria specializzata in tecnologie per la transizione energetica e realizzazione di impianti per la trasformmazione delle risorse naturali, questa tesi identifica le pratiche manageriali che supportano l'adozione dei principi dell'economia circolare. Lo studio categorizza queste pratiche in tre dimensioni del modello di business: creazione di valore, trasferimento di valore e cattura di valore, collegandole al `10R Framework'—che va da `Rifiutare' a `Recuperare'. Questa ricerca evidenzia l'allineamento strategico necessario per transizioni efficaci verso l'economia circolare. I risultati sottolineano l'importanza del design del prodotto per la circolarità, della collaborazione con gli stakeholder e dello sviluppo di nuovi modelli di business come abilitatori critici per la transizione. Questa tesi fornisce un quadro pratico per guidare le aziende nell'integrare le pratiche di economia circolare nelle loro operazioni, contribuendo alla sostenibilità ambientale e alla crescita economica, offrendo anche un esempio pratico dell'utilizzo del quadro nel caso di studio.
Interlinking Circular Managerial Practices and Circular Strategies: A Framework for Corporate Transitions towards Circular Economy
Quintero Castro, Daniela Carolina
2023/2024
Abstract
This thesis explores the integration of managerial practices and circular economy strategies from the 10R Framework to facilitate corporate transitions toward circular economy business models. Using a combination of systematic literature review and a single case study of MAIRE, an Italian engineering company specializing in energy transition technologies and EPC, this thesis identifies managerial practices that support the adoption of circular economy principles. The study categorizes these practices into three business model dimensions: value creation, transfer, and capture, and links them to the `10R Framework'—ranging from `Refuse' to `Recover'—this thesis highlights the strategic alignment necessary for effective circular economy transitions. The findings highlight the importance of product design for circularity, stakeholder collaboration, and developing new business models as critical transition enablers. This thesis provides a practical framework to guide companies in embedding circular economy practices into their operations, contributing to environmental sustainability and economic growth, and a practical example of the utilization of the framework for the case study.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2024_10_Quintero_Castro.pdf
accessibile in internet per tutti
Descrizione: Thesis text
Dimensione
12.02 MB
Formato
Adobe PDF
|
12.02 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/227968