Within this research, the relevance of theatre in the rehabilitation of an urban sector is analyzed, being it an important meeting point. This will present the parallelism with the urban fabric, the importance of the theater as a center of it and the central typology theater. In this context the thesis focuses on a central typology theatrical project located in the city of Hamburg, Germany, which is an example of rehabilitation due not only to the morphological characteristics of the city, its relationship with water and iron, the cultural growth of the same. The project was developed at the Architecture Design and Construction Laboratory of the Milan Polytechnic, in the academic period 2022-2023. Both in the context of central typology theatre and urban design, centrality takes on a preponderant role. In the case of the theatre, the central arrangement of the stage places the audience in its environment, generating a main focus of attention where the scenic action is visible from any angle. Similarly, in urban design, theatre as architecture acts as a focal point of activity and meeting, where the community gathers and observes each other, fostering social interaction. This analogy between the structure of the theatre and the city underlines how both can be designed to maximize interaction, visibility and participation, creating spaces that not only host activities but also promote an active and engaged community. The thesis concludes with the elaboration of a story that establishes a parallelism between architecture and performative art, exploring the theatrical architecture of central typology and its subtle and indispensable connection.
Nell’ambito di questa ricerca, si analizza la rilevanza del teatro nella riabilitazione di un settore urbano, essendo lo stesso un punto di incontro importante. Così si presenterà il parallelismo con il tessuto urbano e l’importanza della scena come centro di esso. In questo contesto la tesi si concentra su un progetto teatrale di tipologia centrale situato nella città di Amburgo, in Germania, che è un esempio di riabilitazione dovuto non solo alle caratteristiche morfologiche della città, al suo rapporto con l’acqua e il ferro, ma anche per la sua crescita culturale. Il progetto è stato sviluppato presso il Laboratorio di Progettazione e Costruzione dell’Architettura del Politecnico di Milano, nel periodo accademico 2022-2023. Sia nell’ambito del teatro di tipologia centrale che nel design urbano, la centralità assume un ruolo preponderante. Nel caso del teatro, la disposizione centrale del palco colloca il pubblico nel suo ambiente, generando un focus principale in cui l’azione scenica è visibile da qualsiasi angolazione. Allo stesso modo, nella progettazione urbana, il teatro come architettura funge da punto focale di attività e riunione, dove la comunità si riunisce e si osserva a vicenda, favorendo l’interazione sociale. Questo parallelismo tra la struttura del teatro e la città sottolinea come entrambi possano essere progettati per massimizzare l’interazione, la visibilità e la partecipazione, creando spazi che non solo ospitano attività, ma promuovono anche una comunità attiva e impegnata. La tesi si conclude con l’elaborazione di un racconto che stabilisce un parallelismo tra architettura e arte performativa, esplorando l’architettura teatrale di tipologia centrale e la sua connessione sottile e indispensabile.
Drammaturgia di Amburgo : la rigenerazione del quartiere Rothenburgsort: variazione teatro piramide
Handal Abularach, Natalia
2023/2024
Abstract
Within this research, the relevance of theatre in the rehabilitation of an urban sector is analyzed, being it an important meeting point. This will present the parallelism with the urban fabric, the importance of the theater as a center of it and the central typology theater. In this context the thesis focuses on a central typology theatrical project located in the city of Hamburg, Germany, which is an example of rehabilitation due not only to the morphological characteristics of the city, its relationship with water and iron, the cultural growth of the same. The project was developed at the Architecture Design and Construction Laboratory of the Milan Polytechnic, in the academic period 2022-2023. Both in the context of central typology theatre and urban design, centrality takes on a preponderant role. In the case of the theatre, the central arrangement of the stage places the audience in its environment, generating a main focus of attention where the scenic action is visible from any angle. Similarly, in urban design, theatre as architecture acts as a focal point of activity and meeting, where the community gathers and observes each other, fostering social interaction. This analogy between the structure of the theatre and the city underlines how both can be designed to maximize interaction, visibility and participation, creating spaces that not only host activities but also promote an active and engaged community. The thesis concludes with the elaboration of a story that establishes a parallelism between architecture and performative art, exploring the theatrical architecture of central typology and its subtle and indispensable connection.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2024_12_Handal.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Dimensione
79.93 MB
Formato
Adobe PDF
|
79.93 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/229974