The digitisation of public administrations (PA) is an underway process since the early 2000s and has recently gained prominent importance, since the establishment of central bodies responsible for the dissemination of guidelines and the definition of standards for the public sector. The Municipality of Milan in recent years has accelerated the re-engineering of numerous services, transforming processes from offline or paper-based to digital, and is now offering new tools for consulting personal documents, paying taxes and contributions and requesting services to all of its citizens. The Education Department of the Municipality, together with the IT Department, took part in the process and today a large part of its services are managed and provided through the so called Sistema Informativo Unico dei Servizi Educativi (SUSE), being it the result of a reengineering project started in 2018, concluded in 2019, and in continuous evolution. The Area concerned of School and Education Services (Area Servizi Scolastici ed Educativi) has recently begun digitising some complex processes, including the issuing of \textit{cedole librarie} (book coupons issued for pupils and ment for buying school books), a service for which significant improvements have been recorded. In view of the excellent results achieved, the need arose to digitise registration for the school transport service, aimed at primary and secondary school pupils, with the objective of simplifying the application process and adopting PagoPA as the only channel for paying the fee for the service. This thesis proposes an analysis of the current Italian context in the digital innovation, traces the fundamental phases of digitalisation of the public sector, and details the work of gathering requirements, developing and publishing the new school transport registration service, also reporting the results obtained.
Il processo di digitalizzazione delle Pubbliche Amministrazioni (PA) è in atto dai primi anni duemila e di recente ha acquisito sempre maggior rilievo, fin dall'istituzione di organi centrali preposti per la diffusione di linee guida e per la definizione di standard rivolti a tutti gli Enti Pubblici. Il Comune di Milano negli ultimi anni ha accelerato la reingegnerizzazione di numerosi servizi, trasformando i processi da offline o cartacei a digitali e offrendo ai suoi cittadini nuovi strumenti per la consultazione di documenti personali, per il pagamento di tasse e contributi e per la richiesta di servizi. La Direzione Educazione, guidata dalla Direzione Innovazione Tecnologica e Digitale, ha preso parte al processo e oggi gran parte dei suoi servizi sono gestiti attraverso il Sistema Informativo Unico dei Servizi Educativi (SUSE), nato da un progetto di reingegnerizzazione avviato nel 2018, concluso nel 2019, ma in continua evoluzione. L'Area Servizi Scolastici ed Educativi dell'Educazione di recente ha avviato la digitalizzazione di alcuni processi complessi, tra questi il rilascio delle cedole librarie, servizio per il quale sono stati registrati importanti miglioramenti. Considerati gli ottimi risultati raggiunti, si è presentata la necessità di digitalizzare le iscrizioni al servizio di trasporto scolastico, rivolto agli alunni delle scuole primarie e secondarie di primo grado, con l'obiettivo di semplificare l'iter di richiesta e di adottare PagoPA come unico canale di pagamento del contributo richiesto agli iscritti. Questo lavoro di tesi propone un'analisi dell'attuale contesto italiano in ambito digitale, ripercorre le fasi fondamentali della digitalizzazione delle PA e dettaglia il lavoro di raccolta dei requisiti, sviluppo e pubblicazione del nuovo servizio di iscrizione al trasporto scolastico, riportandone anche i risultati ottenuti.
La digitalizzazione della Pubblica Amministrazione : reingegnerizzazione dell'iscrizione al trasporto scolastico del Comune di Milano
Caprara, Sergio
2023/2024
Abstract
The digitisation of public administrations (PA) is an underway process since the early 2000s and has recently gained prominent importance, since the establishment of central bodies responsible for the dissemination of guidelines and the definition of standards for the public sector. The Municipality of Milan in recent years has accelerated the re-engineering of numerous services, transforming processes from offline or paper-based to digital, and is now offering new tools for consulting personal documents, paying taxes and contributions and requesting services to all of its citizens. The Education Department of the Municipality, together with the IT Department, took part in the process and today a large part of its services are managed and provided through the so called Sistema Informativo Unico dei Servizi Educativi (SUSE), being it the result of a reengineering project started in 2018, concluded in 2019, and in continuous evolution. The Area concerned of School and Education Services (Area Servizi Scolastici ed Educativi) has recently begun digitising some complex processes, including the issuing of \textit{cedole librarie} (book coupons issued for pupils and ment for buying school books), a service for which significant improvements have been recorded. In view of the excellent results achieved, the need arose to digitise registration for the school transport service, aimed at primary and secondary school pupils, with the objective of simplifying the application process and adopting PagoPA as the only channel for paying the fee for the service. This thesis proposes an analysis of the current Italian context in the digital innovation, traces the fundamental phases of digitalisation of the public sector, and details the work of gathering requirements, developing and publishing the new school transport registration service, also reporting the results obtained.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/230062