This thesis focuses on logistics strategies to improve operational efficiency, analyzing the implementation of a project in the logistics network of Carlsberg Italy and whose main objective is to optimize the distribution processes of finished products through direct deliveries from the production site in Induno Olona. For a company in this sector, logistics plays a strategic role in guaranteeing and maintaining a position on the market which is always competitive and demanding. The speed of deliveries and the ability to satisfy requests become the key tool for satisfying an increasingly demanding customer who follows new trends. The aspects of logistics that we would like to take advantage of, are easily measurable and are the operating costs, delivery times and the positive effect it has on the environmental impact and all this only by avoiding the intermediate step at an intermediate logistics, which in this case refers to the National Distribution Center (NDC) site in Settala. This Pilot Project, internally called "Direct Deliveries from Induno” (the production headquarters of Carlsberg Italia is in Induno), and which refers to the possibility of directly delivering the product to customers avoiding the intermediate step of storage in the third-party warehouse in Settala (Milan), was born in August in conjunction with the internship. The focus of the project is the pilot phase, conducted in the regions of Northern Italy, where the economic benefit emerged, which was expressed in an average savings per direct order of 274,76€ and a reduction in Scope 3 emissions due to the minimization of transportation routes. The latter is a theme of primary importance which nowadays no production or trade activity should postpone, and which should be taken into consideration every time transport journeys of raw materials or finished products are planned with the aim of optimizing the routes and achieve a containment of polluting emissions in line with ethical behavior in respect of the environment. Some critical issues emerged during this project activation work, such as the need for precise and timely alignment between the production plan and planned deliveries and saw the need to develop specific KPIs to monitor both the successful completion of deliveries and the efficiency of the logistics partner 3PL. The ambition is to apply the Project on a national scale in the coming 2025, to achieve savings of as much as 80.000€, with also the concrete prospect of surpassing this milestone with the refinement and optimization of some steps in the production/logistics flow that have proven to be strategic. In summary, the thesis demonstrates the existence of an effective potential of ''direct deliveries'' aimed at improving supply chain efficiency to reduce operational costs and support Carlsberg's environmental sustainability goals.
Questa tesi si focalizza sulle strategie logistiche per migliorare l’efficienza operativa, analizzando l’implementazione di un progetto nella rete logistica di Carlsberg Italia e che ha come obiettivo principale quello di ottimizzare i processi di distribuzione dei prodotti finiti attraverso consegne dirette dal sito produttivo di Induno Olona. Per un'azienda del settore, la logistica ha un ruolo strategico per garantire e mantenere una posizione su un mercato sempre più competitivo. Infatti, lo strumento chiave per soddisfare una clientela che appare di questi tempi sempre più esigente e attenta alle nuove tendenze, è la garanzia da parte dell’Azienda di effettuare consegne veloci e puntuali. Oltre al miglioramento dell’efficienza, con un modello Logistico più snello e flessibile come questo, si ottengono anche dei vantaggi che sono facilmente misurabili e questi sono il contenimento dei costi operativi, il miglioramento dei tempi di consegna e l'effetto positivo che si ha sull'impatto ambientale quando si evita il passaggio intermedio presso una logistica intermedia, che in questo caso si riferisce al National Distribution Center (NDC) sito a Settala. Questo Progetto Pilota, chiamato internamente “Direct Deliveries from Induno” (la sede produttiva di Carlsberg Italia si trova a Induno Olona), e che si riferisce alla possibilità di consegnare direttamente il prodotto ai clienti evitando il passaggio intermedio dello stoccaggio nel magazzino di terzi a Settala (Milano), è nato ad Agosto in concomitanza dell'inizio dell’internship. Il fulcro del progetto è la fase pilota, condotta nelle regioni del Nord Italia, che ha da subito evidenziato la possibilità di un beneficio economico che si è espresso con un risparmio medio per ordine di 274,76€ e anche una riduzione delle emissioni Scope 3 grazie alla minimizzazione dei tragitti di trasporto. Quest’ultimo è un tema di primaria importanza che ai giorni nostri nessuna attività produttiva o di commercio dovrebbe rimandare e che si dovrebbe tenere in considerazione ogni volta che si pianificano viaggi di trasporto di materie prime o di prodotti finiti con lo scopo di ottimizzare i tragitti e ottenere un contenimento delle emissioni inquinanti in linea ad un comportamento etico del rispetto ambientale. Durante questo lavoro di attivazione del progetto, sebbene fin da subito sono stati evidenti i vantaggi che si sarebbero potuti raggiungere, sono anche emerse alcune criticità, come la necessità di un allineamento preciso e puntuale tra il piano di produzione e le consegne pianificate, e ha visto la necessità di sviluppare dei KPI specifici per monitorare sia il completamento delle consegne andate a buon fine sia l’efficienza del partner logistico 3PL. L’ambizione è quella di applicare il Progetto su scala nazionale nel prossimo 2025, così da raggiungere un risparmio di ben 80.000€, con anche la concreta prospettiva di superare tale traguardo con il perfezionamento e l’ottimizzazione di alcuni passaggi nel flusso produttivo/ logistico che si sono rivelati essere strategici. In sintesi, la tesi dimostra l’esistenza di un potenziale effettivo delle ‘’consegne dirette’’ che mira al miglioramento dell’efficienza della supply chain, per ridurre i costi operativi e supportare gli obiettivi di sostenibilità ambientale di Carlsberg.
Logistics strategies for operational efficiency: the case of Carlsberg Italy
DONZELLI, RICCARDO
2023/2024
Abstract
This thesis focuses on logistics strategies to improve operational efficiency, analyzing the implementation of a project in the logistics network of Carlsberg Italy and whose main objective is to optimize the distribution processes of finished products through direct deliveries from the production site in Induno Olona. For a company in this sector, logistics plays a strategic role in guaranteeing and maintaining a position on the market which is always competitive and demanding. The speed of deliveries and the ability to satisfy requests become the key tool for satisfying an increasingly demanding customer who follows new trends. The aspects of logistics that we would like to take advantage of, are easily measurable and are the operating costs, delivery times and the positive effect it has on the environmental impact and all this only by avoiding the intermediate step at an intermediate logistics, which in this case refers to the National Distribution Center (NDC) site in Settala. This Pilot Project, internally called "Direct Deliveries from Induno” (the production headquarters of Carlsberg Italia is in Induno), and which refers to the possibility of directly delivering the product to customers avoiding the intermediate step of storage in the third-party warehouse in Settala (Milan), was born in August in conjunction with the internship. The focus of the project is the pilot phase, conducted in the regions of Northern Italy, where the economic benefit emerged, which was expressed in an average savings per direct order of 274,76€ and a reduction in Scope 3 emissions due to the minimization of transportation routes. The latter is a theme of primary importance which nowadays no production or trade activity should postpone, and which should be taken into consideration every time transport journeys of raw materials or finished products are planned with the aim of optimizing the routes and achieve a containment of polluting emissions in line with ethical behavior in respect of the environment. Some critical issues emerged during this project activation work, such as the need for precise and timely alignment between the production plan and planned deliveries and saw the need to develop specific KPIs to monitor both the successful completion of deliveries and the efficiency of the logistics partner 3PL. The ambition is to apply the Project on a national scale in the coming 2025, to achieve savings of as much as 80.000€, with also the concrete prospect of surpassing this milestone with the refinement and optimization of some steps in the production/logistics flow that have proven to be strategic. In summary, the thesis demonstrates the existence of an effective potential of ''direct deliveries'' aimed at improving supply chain efficiency to reduce operational costs and support Carlsberg's environmental sustainability goals.File | Dimensione | Formato | |
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