This paper analyses Turkey’s foothold in the apparel GVC by conduction a comprehensive analysis of the global apparel industry, mapping of the apparel GVC and proposing further upgrading pathways. Turkey has been a crucial apparel supplier to international brands and has been ranked globally as the 4th exporter in 2023. Advantageous location between Europe and Asia, rooted industry experience, broad FTAs and notable FDIs are the most influential strengths of Turkey as an apparel supplier. However, as the significance of value in the GVCs encloses societal and environmental aspects in addition to economic benefits, the impact of participating in the apparel GVC on Turkey’s development as a country cannot be measured solely by trade volume and rather should involve the value created along the apparel GVC holistically. Incorporating validation from scholarly and secondary sources, and grey literature as well as international trade databases, this study demonstrates that despite Turkey’s key status as a global apparel supplier, weaknesses regarding GVC governance, institutional negligence, disorganization, and continuant economic and political instability hinder value enhancement and upgrading in the industry. Findings indicate that the current level of development depends highly on country- and industry-specific conditions. Within this framework, Vietnam, as a leading apparel supplier, provides a citable comparison to indicate Turkey’s competencies. Eventually, the paper winds up by outlining potential ensuing upgrading strategies for Turkey.
Questo articolo analizza la posizione della Turchia nella GVC nel settore dell'abbigliamento attraverso un’analisi completa dell'industria globale dell'abbigliamento, la mappatura della GVC dell’abbigliamento e propone percorsi di ulteriore miglioramento. La Turchia è stata un fornitore fondamentale per i marchi internazionali di abbigliamento e si è classificata al 4° posto a livello mondiale tra gli esportatori nel 2023. La posizione vantaggiosa tra Europa e Asia, l’esperienza radicata nel settore, la vasta rete di accordi di libero scambio (FTA) e i rilevanti investimenti diretti esteri (FDI) sono i punti di forza più influenti della Turchia come fornitore di abbigliamento. Tuttavia, poiché il valore nelle GVC comprende aspetti sociali e ambientali oltre ai benefici economici, l'impatto della partecipazione della Turchia alla GVC dell'abbigliamento sul suo sviluppo come paese non può essere misurato solo dal volume commerciale, ma piuttosto dovrebbe includere il valore creato lungo l'intera GVC dell'abbigliamento. Incorporando convalide da fonti accademiche e secondarie, letteratura grigia e banche dati commerciali internazionali, questo studio dimostra che, nonostante la posizione di rilievo della Turchia come fornitore globale di abbigliamento, debolezze nella governance della GVC, negligenze istituzionali e disorganizzazione, oltre all'instabilità economica e politica persistente, ostacolano il miglioramento del valore e lo sviluppo nel settore. I risultati indicano che il livello attuale di sviluppo dipende sia dalle condizioni specifiche del paese che del settore. In questo contesto, il Vietnam, come uno dei principali fornitori di abbigliamento, fornisce un confronto utile per valutare le competenze della Turchia. Infine, l'articolo conclude delineando le possibili strategie di miglioramento future per la Turchia.
Turkey in the Global Value Chain of apparel industry
DALKILIC, EKIN
2023/2024
Abstract
This paper analyses Turkey’s foothold in the apparel GVC by conduction a comprehensive analysis of the global apparel industry, mapping of the apparel GVC and proposing further upgrading pathways. Turkey has been a crucial apparel supplier to international brands and has been ranked globally as the 4th exporter in 2023. Advantageous location between Europe and Asia, rooted industry experience, broad FTAs and notable FDIs are the most influential strengths of Turkey as an apparel supplier. However, as the significance of value in the GVCs encloses societal and environmental aspects in addition to economic benefits, the impact of participating in the apparel GVC on Turkey’s development as a country cannot be measured solely by trade volume and rather should involve the value created along the apparel GVC holistically. Incorporating validation from scholarly and secondary sources, and grey literature as well as international trade databases, this study demonstrates that despite Turkey’s key status as a global apparel supplier, weaknesses regarding GVC governance, institutional negligence, disorganization, and continuant economic and political instability hinder value enhancement and upgrading in the industry. Findings indicate that the current level of development depends highly on country- and industry-specific conditions. Within this framework, Vietnam, as a leading apparel supplier, provides a citable comparison to indicate Turkey’s competencies. Eventually, the paper winds up by outlining potential ensuing upgrading strategies for Turkey.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/230296