This thesis investigates Prometeon Tyre Group’s (PTG) inbound logistics strategy, focusing on the current DAP Incoterms setup, where international shipping lines are responsible for goods from the plant to the final warehouse or client. This arrangement introduces challenges in flexibility, cost control, and lead time reliability due to customs delays and variable port-to-warehouse transit times. The study, after a thorough analysis of the logistics processes as are, proposes shifting to different Incoterms from the original. In particular, it proposes shifting to a CIF Incoterms model, transferring responsibility to a local 3PL upon arrival at the destination port. This change aims to improve coordination, reduce warehousing costs, and enhance transit reliability by leveraging the 3PL’s local expertise. Quantitative and qualitative analyses support that this CIF-3PL model can streamline PTG’s logistics, enabling faster lead times, greater flexibility, and cost efficiencies aligned with PTG’s strategic goals.
Questa tesi analizza la strategia logistica inbound di Prometeon Tyre Group (PTG), concentrandosi sull’attuale configurazione DAP Incoterms, in cui le compagnie di navigazione internazionali sono responsabili delle merci dal punto di produzione fino al magazzino o al cliente finale. Questo assetto presenta sfide in termini di flessibilità, controllo dei costi e affidabilità dei tempi di consegna, a causa dei ritardi doganali e delle variabili nei tempi di transito dal porto al magazzino. Lo studio, dopo un’analisi approfondita dei processi logistici attuali, propone un cambiamento degli Incoterms iniziali. In particolare, si suggerisce di passare a un modello Incoterms CIF, trasferendo la responsabilità a un 3PL locale al momento dell’arrivo al porto di destinazione. Questo cambiamento mira a migliorare la coordinazione, ridurre i costi di magazzinaggio e aumentare l’affidabilità del transito, sfruttando l’esperienza locale del 3PL. Le analisi quantitative e qualitative dimostrano che questo modello CIF-3PL può ottimizzare la logistica di PTG, consentendo tempi di consegna più rapidi, maggiore flessibilità ed efficienza dei costi, in linea con gli obiettivi strategici di PTG.
Optimizing inbound logistics: a strategic shift in incoterms and local 3PL Integration for a Tyre manufacturer
MADIA, ALESSANDRO VITO
2023/2024
Abstract
This thesis investigates Prometeon Tyre Group’s (PTG) inbound logistics strategy, focusing on the current DAP Incoterms setup, where international shipping lines are responsible for goods from the plant to the final warehouse or client. This arrangement introduces challenges in flexibility, cost control, and lead time reliability due to customs delays and variable port-to-warehouse transit times. The study, after a thorough analysis of the logistics processes as are, proposes shifting to different Incoterms from the original. In particular, it proposes shifting to a CIF Incoterms model, transferring responsibility to a local 3PL upon arrival at the destination port. This change aims to improve coordination, reduce warehousing costs, and enhance transit reliability by leveraging the 3PL’s local expertise. Quantitative and qualitative analyses support that this CIF-3PL model can streamline PTG’s logistics, enabling faster lead times, greater flexibility, and cost efficiencies aligned with PTG’s strategic goals.File | Dimensione | Formato | |
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