Through a systematic literature review and critical analysis, this thesis explores the complex factors influencing travel behavior and transport mode choice. Given the advancement of technology, economic shifts, and social change, understanding the determinants of transport choices (from public to private) has become more important. Key determinants across socio-demographic, socio-economic, psychological, cost related, alternative transport modes, service quality and urban planning and infrastructure dimensions are identified and categorized. The thesis develops the Process and Determinants of Mobility Decisions (PDMD) framework to combine traditional and emerging factors into a more complete model that captures today's mobility needs. The PDMD framework, organized in process and determinant stages, shows how factors interactively and dynamically shape individuals’ transport choices. The findings indicate that public transport targeted policies and service improvements together with economic incentives and infrastructure investments can have substantial effects in fostering sustainable mobility behaviors. The research provides actionable insights for academics and practitioners, in designing adaptive, user centered transport systems that are aligned with sustainability goals.
Attraverso una revisione sistematica della letteratura e un'analisi critica, questa tesi esplora i complessi fattori che influenzano il comportamento di viaggio e la scelta della modalità di trasporto. Con l'avanzare della tecnologia, i cambiamenti economici e sociali, la comprensione dei determinanti delle scelte di trasporto (dal pubblico al privato) è diventato di maggiore importanza. Vengono identificati e categorizzati i fattori determinanti tra le dimensioni sociodemografiche, socioeconomiche, psicologiche, legate ai costi, alle modalità di trasporto alternative, alla qualità del servizio, alla pianificazione urbana e alle infrastrutture. La tesi sviluppa il framework rinominato Process and Determinants of Mobility Decisions (PDMD) per combinare i fattori tradizionali ed emergenti in un modello più completo che cattura le esigenze di mobilità di oggi. Il framework PDMD, organizzato in fasi di processo e di determinanti, mostra come i fattori in maniera interattiva e dinamica diano forma alle scelte di trasporto degli individui. I risultati indicano che politiche mirate per il trasporto pubblico e miglioramenti del servizio, insieme a incentivi economici e investimenti infrastrutturali, possono avere effetti sostanziali nel promuovere comportamenti di mobilità sostenibile. La ricerca fornisce spunti praticabili per gli accademici e gli operatori del settore, nella progettazione di sistemi di trasporto adattivi e incentrati sull'utente, in linea con gli obiettivi di sostenibilità.
Travel behaviour and influencing factors: a literature review
Abaci, Yemliha
2024/2025
Abstract
Through a systematic literature review and critical analysis, this thesis explores the complex factors influencing travel behavior and transport mode choice. Given the advancement of technology, economic shifts, and social change, understanding the determinants of transport choices (from public to private) has become more important. Key determinants across socio-demographic, socio-economic, psychological, cost related, alternative transport modes, service quality and urban planning and infrastructure dimensions are identified and categorized. The thesis develops the Process and Determinants of Mobility Decisions (PDMD) framework to combine traditional and emerging factors into a more complete model that captures today's mobility needs. The PDMD framework, organized in process and determinant stages, shows how factors interactively and dynamically shape individuals’ transport choices. The findings indicate that public transport targeted policies and service improvements together with economic incentives and infrastructure investments can have substantial effects in fostering sustainable mobility behaviors. The research provides actionable insights for academics and practitioners, in designing adaptive, user centered transport systems that are aligned with sustainability goals.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2024_12_Abaci.pdf
non accessibile
Descrizione: Text of the thesis
Dimensione
1.49 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.49 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/230570