Existing literature has examined the importance of digital technologies in reshaping cultural participation, yet previous studies often overlook distinct profiles of participants in digital forms like video games and podcasts. Additionally, the positioning of these digital forms within the broader landscape of cultural activities remains ambiguous, while the role of smartphone usage in either enhancing or diminishing traditional participation is also unclear. Therefore, this research addresses the questions: What are the demographic profiles of individuals engaging in digital cultural activities, specifically video games and podcasts? How do these digital activities align or contrast with traditional cultural forms? And what impact does smartphone usage have on various types of cultural engagement? To answer these questions, data representative of the Italian population was collected through a survey conducted by the Osservatorio Innovazione Digitale per la Cultura in collaboration with Demoskopica. Firstly, analysis reveals that there is a notable association between digital cultural engagement and specific demographic traits, specifically young age, high parental education, and living in an area with low demographic width. Video games are additionally associated with the male gender, low education, and absence of religious believes. Podcasts relate to high income. Secondly, a varied alignment between digital and traditional cultural activities is highlighted: video games and podcasts complement popular cultural activities (cinemas and concerts) and technical cultural activities (photography and video content production). Video games show an additional substitution relationship with participation in classical and literary arts. Finally, results indicate that smartphone usage generally has positive effects on different forms of cultural participation, with some exceptions in the case of excessive daily usage when dealing with classical and literary arts and performing arts participation, where the relationship is of a downward-facing parabola. Given the insights from this research policies should recognize and support digital cultural activities such as video games and podcasts, which bridge the digital and cultural domains and attract a wide range of demographic groups. Encouraging the existing complementary relationships between digital and traditional cultural activities is crucial for a richer, more inclusive environment. Finally, policy measures should promote cultural participation through smartphones, only if accompanied by targeted educational programs on the impact of excessive screen time on cultural engagement.

La letteratura esistente ha esaminato l'importanza delle tecnologie digitali nel rimodellare la partecipazione culturale, ma gli studi precedenti spesso trascurano i profili distinti dei partecipanti a forme digitali come i videogiochi e i podcast. Inoltre, il posizionamento di queste forme digitali all'interno del più ampio panorama delle attività culturali rimane ambiguo, mentre non è chiaro il ruolo dell'uso degli smartphone nell’incrementare o diminuire la partecipazione tradizionale. Pertanto, questa analisi affronta le seguenti domande di ricerca: Quali sono i profili demografici degli individui che partecipano ad attività culturali digitali, in particolare videogiochi e podcast? In che modo queste attività digitali si allineano o contrastano con le forme culturali tradizionali? E quale impatto ha l'uso dello smartphone sui vari tipi di impegno culturale? Per rispondere a queste domande, sono stati raccolti dati rappresentativi della popolazione italiana attraverso un'indagine condotta dall'Osservatorio Innovazione Digitale per la Cultura in collaborazione con Demoskopica. In primo luogo, l'analisi rivela che c'è una notevole associazione tra l'impegno culturale digitale e specifiche caratteristiche demografiche, in particolare la giovane età, l'elevata istruzione dei genitori e il fatto di vivere in un'area a bassa densità demografica. I videogiochi sono inoltre associati al genere maschile, al basso livello di istruzione e alla mancanza di fede religiosa. I podcast sono associati a un reddito elevato. In secondo luogo, si evidenzia un allineamento variegato tra attività culturali digitali e tradizionali: i videogiochi e i podcast integrano attività culturali popolari (cinema e concerti) e attività culturali tecniche (fotografia e produzione di contenuti video). I videogiochi mostrano un'ulteriore relazione di sostituzione con la partecipazione alle arti classiche e letterarie. Infine, i risultati indicano che l'uso dello smartphone ha generalmente effetti positivi sulle diverse forme di partecipazione culturale, con alcune eccezioni nel caso di un uso quotidiano eccessivo quando si tratta di partecipazione alle arti classiche e letterarie e alle arti dello spettacolo, dove la relazione è una parabola discendente. Alla luce di quanto emerso, le politiche dovrebbero riconoscere e sostenere le attività culturali digitali, come i videogiochi e i podcast, che creano un ponte tra i domini digitali e culturali e attraggono un'ampia gamma di gruppi demografici. Incoraggiare le relazioni complementari esistenti tra attività culturali digitali e tradizionali è fondamentale per un ambiente più ricco e inclusivo. Infine, le politiche dovrebbero promuovere la partecipazione culturale attraverso gli smartphone, solo se accompagnate da programmi educativi mirati sull'impatto dell'eccessivo tempo trascorso sullo schermo sull'impegno culturale.

Cultural participation in transition: traditional and emerging forms of culture and the role of smartphones

Rizzuti, Claudia;PIZZI, ROSANNA
2023/2024

Abstract

Existing literature has examined the importance of digital technologies in reshaping cultural participation, yet previous studies often overlook distinct profiles of participants in digital forms like video games and podcasts. Additionally, the positioning of these digital forms within the broader landscape of cultural activities remains ambiguous, while the role of smartphone usage in either enhancing or diminishing traditional participation is also unclear. Therefore, this research addresses the questions: What are the demographic profiles of individuals engaging in digital cultural activities, specifically video games and podcasts? How do these digital activities align or contrast with traditional cultural forms? And what impact does smartphone usage have on various types of cultural engagement? To answer these questions, data representative of the Italian population was collected through a survey conducted by the Osservatorio Innovazione Digitale per la Cultura in collaboration with Demoskopica. Firstly, analysis reveals that there is a notable association between digital cultural engagement and specific demographic traits, specifically young age, high parental education, and living in an area with low demographic width. Video games are additionally associated with the male gender, low education, and absence of religious believes. Podcasts relate to high income. Secondly, a varied alignment between digital and traditional cultural activities is highlighted: video games and podcasts complement popular cultural activities (cinemas and concerts) and technical cultural activities (photography and video content production). Video games show an additional substitution relationship with participation in classical and literary arts. Finally, results indicate that smartphone usage generally has positive effects on different forms of cultural participation, with some exceptions in the case of excessive daily usage when dealing with classical and literary arts and performing arts participation, where the relationship is of a downward-facing parabola. Given the insights from this research policies should recognize and support digital cultural activities such as video games and podcasts, which bridge the digital and cultural domains and attract a wide range of demographic groups. Encouraging the existing complementary relationships between digital and traditional cultural activities is crucial for a richer, more inclusive environment. Finally, policy measures should promote cultural participation through smartphones, only if accompanied by targeted educational programs on the impact of excessive screen time on cultural engagement.
LEROUGE, ROMAIN
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
11-dic-2024
2023/2024
La letteratura esistente ha esaminato l'importanza delle tecnologie digitali nel rimodellare la partecipazione culturale, ma gli studi precedenti spesso trascurano i profili distinti dei partecipanti a forme digitali come i videogiochi e i podcast. Inoltre, il posizionamento di queste forme digitali all'interno del più ampio panorama delle attività culturali rimane ambiguo, mentre non è chiaro il ruolo dell'uso degli smartphone nell’incrementare o diminuire la partecipazione tradizionale. Pertanto, questa analisi affronta le seguenti domande di ricerca: Quali sono i profili demografici degli individui che partecipano ad attività culturali digitali, in particolare videogiochi e podcast? In che modo queste attività digitali si allineano o contrastano con le forme culturali tradizionali? E quale impatto ha l'uso dello smartphone sui vari tipi di impegno culturale? Per rispondere a queste domande, sono stati raccolti dati rappresentativi della popolazione italiana attraverso un'indagine condotta dall'Osservatorio Innovazione Digitale per la Cultura in collaborazione con Demoskopica. In primo luogo, l'analisi rivela che c'è una notevole associazione tra l'impegno culturale digitale e specifiche caratteristiche demografiche, in particolare la giovane età, l'elevata istruzione dei genitori e il fatto di vivere in un'area a bassa densità demografica. I videogiochi sono inoltre associati al genere maschile, al basso livello di istruzione e alla mancanza di fede religiosa. I podcast sono associati a un reddito elevato. In secondo luogo, si evidenzia un allineamento variegato tra attività culturali digitali e tradizionali: i videogiochi e i podcast integrano attività culturali popolari (cinema e concerti) e attività culturali tecniche (fotografia e produzione di contenuti video). I videogiochi mostrano un'ulteriore relazione di sostituzione con la partecipazione alle arti classiche e letterarie. Infine, i risultati indicano che l'uso dello smartphone ha generalmente effetti positivi sulle diverse forme di partecipazione culturale, con alcune eccezioni nel caso di un uso quotidiano eccessivo quando si tratta di partecipazione alle arti classiche e letterarie e alle arti dello spettacolo, dove la relazione è una parabola discendente. Alla luce di quanto emerso, le politiche dovrebbero riconoscere e sostenere le attività culturali digitali, come i videogiochi e i podcast, che creano un ponte tra i domini digitali e culturali e attraggono un'ampia gamma di gruppi demografici. Incoraggiare le relazioni complementari esistenti tra attività culturali digitali e tradizionali è fondamentale per un ambiente più ricco e inclusivo. Infine, le politiche dovrebbero promuovere la partecipazione culturale attraverso gli smartphone, solo se accompagnate da programmi educativi mirati sull'impatto dell'eccessivo tempo trascorso sullo schermo sull'impegno culturale.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/230582