The objective of a company is to generate profit while ensuring Customer satisfaction through the provision of products and services that meet the Customer's expectations, particularly in terms of performance, safety, timelines, costs, and quality. Every contract related to an aerospace company includes Customer quality requirements, which generally integrate the industry Standards and mandatory regulations, aimed to ensure that the supplier's quality performance aligns with customer expectations and legal norms. The company is required to verify these requirements and agree with the customer on the relevant satisfaction methods. Aeronautical engines market represents an important segment of the aerospace industry where the critical nature of the product and its related processes require stringent quality requirements for the entire Supply Chain. To harmonize the applicable quality requirements to the Supply Chain of the major aerospace engine manufacturers, the AESQ group was established within the international organization SAE since 2012, and both worked together on developing the AS13100 Standard, "AESQ Quality Management System Requirements for Aero Engine Design and Production Organizations", which became, since January 2023, an integral part of the quality requirements requested by four leading engine manufacturers (Rolls-Royce; Pratt & Whitney; GE Aerospace; Safran). This thesis was developed within the Leonardo Aircraft Division company at the Venegono Superiore (VA) facility and focused on the thoroughly evaluation of the AS13100 Standard impacts on the various Nacelle Programs, whose customers are some of the major engine manufacturers. The activities have been developed within the Program Quality Organizational Unit, which is the interface with the customer concerning contractual quality requirements, ensuring the evaluation and integration, as agreed, within the company's quality system and the deployment to the Supply Chain. The assessment of conformity to the AS13100 Standard required a preliminary deep study of the Division's Quality System as well as the current specific quality requirements applicable for each Customer requesting the implementation of the AS13100 Standard. The thesis concludes with a summary of the evaluation results, highlighting some improvement specific areas to ensure a better satisfaction of current Customers and to create more favourable conditions for the acquisition of future Programs.

L’obiettivo di un’azienda è generare profitto garantendo la soddisfazione dei propri Clienti con la fornitura di prodotti e servizi che soddisfino le aspettative dell’acquirente, in particolare in termini di prestazioni, sicurezza, tempi, costi e qualità. Ogni contratto che riguarda un’azienda aeronautica prevede requisiti di qualità del Cliente, che generalmente si integrano ai requisiti di Standard di settore e a normative cogenti, che si prefiggono di garantire che le prestazioni qualitative del Fornitore restino in linea con le aspettative del Cliente e le norme di legge. L’azienda è tenuta a verificare questi requisiti e a concordare con il Cliente le relative modalità di soddisfazione. Il mercato dei motori rappresenta un importante segmento del settore aeronautico in cui le criticità del prodotto e relativi processi rendono necessario che vengano richiesti stringenti requisiti di qualità a tutta la catena di fornitura. Allo scopo di armonizzare i requisiti di qualità applicabili alla Supply Chain delle principali aziende produttrici di motori aeronautici, è stato costituito il gruppo AESQ all’interno dell’organizzazione internazionale SAE fin dal 2012, ed entrambe hanno lavorato alla elaborazione dello Standard AS13100 “AESQ Quality Management System Requirements for Aero Engine Design and Production Organizations”, divenuto da Gennaio 2023 parte integrante dei requisiti qualità richiesti da quattro tra le principali aziende motoriste (Rolls-Royce; Pratt & Whitney; GE Aerospace; Safran). La presente tesi è stata sviluppata all’interno dell’azienda Leonardo Divisione Velivoli presso lo stabilimento di Venegono Superiore (VA) e si è occupata di valutare dettagliatamente gli impatti dello standard AS13100 sui diversi Programmi di fornitura di Nacelle per alcuni tra i maggiori motoristi. Le attività sono state svolte all’interno dell’Unità Organizzativa Qualità di Programma, che riveste il ruolo di interfaccia con il Cliente per ciò che attiene i requisiti di qualità, allo scopo di garantirne l’integrazione nel Sistema Qualità aziendale, supervisionandone la trasmissione alla Supply Chain. La valutazione della conformità allo Standard AS13100 ha richiesto la conoscenza approfondita del Sistema Qualità della Divisione, oltre alla considerazione dei requisiti specifici degli attuali Clienti che hanno richiesto l’implementazione dello Standard AS13100. La tesi si conclude con una sintesi dei risultati della valutazione, che evidenzia le principali aree di miglioramento, per garantire una migliore soddisfazione degli attuali Clienti e la creazione di condizioni che possano favorire l’acquisizione di futuri Programmi.

Analisi degli impatti dello Standard AS13100 sui Programmi Nacelle di Leonardo Divisione Velivoli

ROSSI, NICHOLAS
2023/2024

Abstract

The objective of a company is to generate profit while ensuring Customer satisfaction through the provision of products and services that meet the Customer's expectations, particularly in terms of performance, safety, timelines, costs, and quality. Every contract related to an aerospace company includes Customer quality requirements, which generally integrate the industry Standards and mandatory regulations, aimed to ensure that the supplier's quality performance aligns with customer expectations and legal norms. The company is required to verify these requirements and agree with the customer on the relevant satisfaction methods. Aeronautical engines market represents an important segment of the aerospace industry where the critical nature of the product and its related processes require stringent quality requirements for the entire Supply Chain. To harmonize the applicable quality requirements to the Supply Chain of the major aerospace engine manufacturers, the AESQ group was established within the international organization SAE since 2012, and both worked together on developing the AS13100 Standard, "AESQ Quality Management System Requirements for Aero Engine Design and Production Organizations", which became, since January 2023, an integral part of the quality requirements requested by four leading engine manufacturers (Rolls-Royce; Pratt & Whitney; GE Aerospace; Safran). This thesis was developed within the Leonardo Aircraft Division company at the Venegono Superiore (VA) facility and focused on the thoroughly evaluation of the AS13100 Standard impacts on the various Nacelle Programs, whose customers are some of the major engine manufacturers. The activities have been developed within the Program Quality Organizational Unit, which is the interface with the customer concerning contractual quality requirements, ensuring the evaluation and integration, as agreed, within the company's quality system and the deployment to the Supply Chain. The assessment of conformity to the AS13100 Standard required a preliminary deep study of the Division's Quality System as well as the current specific quality requirements applicable for each Customer requesting the implementation of the AS13100 Standard. The thesis concludes with a summary of the evaluation results, highlighting some improvement specific areas to ensure a better satisfaction of current Customers and to create more favourable conditions for the acquisition of future Programs.
PEILA, SONIA
PISONI, MASSIMILIANO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
11-dic-2024
2023/2024
L’obiettivo di un’azienda è generare profitto garantendo la soddisfazione dei propri Clienti con la fornitura di prodotti e servizi che soddisfino le aspettative dell’acquirente, in particolare in termini di prestazioni, sicurezza, tempi, costi e qualità. Ogni contratto che riguarda un’azienda aeronautica prevede requisiti di qualità del Cliente, che generalmente si integrano ai requisiti di Standard di settore e a normative cogenti, che si prefiggono di garantire che le prestazioni qualitative del Fornitore restino in linea con le aspettative del Cliente e le norme di legge. L’azienda è tenuta a verificare questi requisiti e a concordare con il Cliente le relative modalità di soddisfazione. Il mercato dei motori rappresenta un importante segmento del settore aeronautico in cui le criticità del prodotto e relativi processi rendono necessario che vengano richiesti stringenti requisiti di qualità a tutta la catena di fornitura. Allo scopo di armonizzare i requisiti di qualità applicabili alla Supply Chain delle principali aziende produttrici di motori aeronautici, è stato costituito il gruppo AESQ all’interno dell’organizzazione internazionale SAE fin dal 2012, ed entrambe hanno lavorato alla elaborazione dello Standard AS13100 “AESQ Quality Management System Requirements for Aero Engine Design and Production Organizations”, divenuto da Gennaio 2023 parte integrante dei requisiti qualità richiesti da quattro tra le principali aziende motoriste (Rolls-Royce; Pratt & Whitney; GE Aerospace; Safran). La presente tesi è stata sviluppata all’interno dell’azienda Leonardo Divisione Velivoli presso lo stabilimento di Venegono Superiore (VA) e si è occupata di valutare dettagliatamente gli impatti dello standard AS13100 sui diversi Programmi di fornitura di Nacelle per alcuni tra i maggiori motoristi. Le attività sono state svolte all’interno dell’Unità Organizzativa Qualità di Programma, che riveste il ruolo di interfaccia con il Cliente per ciò che attiene i requisiti di qualità, allo scopo di garantirne l’integrazione nel Sistema Qualità aziendale, supervisionandone la trasmissione alla Supply Chain. La valutazione della conformità allo Standard AS13100 ha richiesto la conoscenza approfondita del Sistema Qualità della Divisione, oltre alla considerazione dei requisiti specifici degli attuali Clienti che hanno richiesto l’implementazione dello Standard AS13100. La tesi si conclude con una sintesi dei risultati della valutazione, che evidenzia le principali aree di miglioramento, per garantire una migliore soddisfazione degli attuali Clienti e la creazione di condizioni che possano favorire l’acquisizione di futuri Programmi.
File allegati
File Dimensione Formato  
2024_12_Rossi_Tesi.pdf

non accessibile

Descrizione: testo tesi
Dimensione 3.26 MB
Formato Adobe PDF
3.26 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri
2024_12_Rossi_Executive_Summary.pdf

non accessibile

Descrizione: testo executive summary
Dimensione 768.39 kB
Formato Adobe PDF
768.39 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/230892