Corporate Venture Capital (CVC) is an investment strategy whose importance is growing over the years, given its role in promoting the Open Innovation paradigm within large, established companies. This is especially true for traditional financial institutions, which face increasing competition from emerging players. Indeed, digital innovation is reshaping the financial services landscape, and companies need to adopt more flexible structures that facilitate collaboration with FinTech startups, to better align their services with evolving market demands. While CVC offers established financial entities a way to navigate the opportunities and challenges of the financial sector's digital transformation, implementing this strategy presents significant cultural barriers within an industry known for its conservative and risk-averse structure. This thesis investigates the Corporate Venture Capital phenomenon in the banking and insurance industry. The aim of this thesis is to identify the critical success factors of a CVC in the financial sector, define its success metrics, and analyse the role that corporate culture plays in this innovation strategy. Initially, the thesis analyses methodically the relevant literature with the aim of identifying the factors fostering innovation and the main metrics of success of a CVC. Subsequently, by analysing three case studies and comparing the results with the findings from the literature review, it defines the most commonly used metrics for defining CVC success in the financial sector and the factors determining this success. This led to the development of a framework summarising the identified factors and grouping them into four main areas: organisational factors, CVC centrality, people characteristics and corporate culture factors. This research expands the theoretical knowledge on the factors enabling the realization of successful CVC investments in the financial sector. It furthermore provides financial institutions with guidance on the path to take, and the corporate values to promote, to create a winning CVC.

Il Corporate Venture Capital (CVC) è una strategia di investimento la cui importanza è cresciuta negli anni, grazie al suo ruolo nella promozione dell'Open Innovation all'interno di aziende consolidate. In particolar modo le istituzioni finanziarie tradizionali si trovano ad affrontare una crescente competizione da parte di attori emergenti. L'innovazione digitale, infatti, sta trasformando il panorama dei servizi finanziari, e le aziende devono adottare strutture più flessibili che favoriscano la collaborazione con startup FinTech, per allineare i propri servizi alle esigenze di un mercato in continua evoluzione. Il CVC offre alle entità finanziarie un mezzo per navigare tra le opportunità e le sfide della trasformazione digitale. Tuttavia, l'implementazione di questa strategia incontra notevoli barriere culturali in un'industria nota per la sua natura conservativa e avversa al rischio. Questa tesi esplora il fenomeno del CVC nell'industria bancaria e assicurativa. L'obiettivo è identificare i fattori critici di successo di un CVC nel settore finanziario, definirne le metriche di successo e analizzare il ruolo della cultura aziendale in questa strategia di innovazione. Inizialmente, la tesi analizza metodicamente la letteratura rilevante, con l'obiettivo di individuare i fattori che favoriscono l'innovazione e le principali metriche di successo di un CVC. Successivamente, analizzando tre casi studio e confrontandone i risultati con le evidenze emerse dalla revisione della letteratura, vengono definite le metriche più utilizzate per valutare il successo di un CVC nel settore finanziario e i fattori che determinano tale successo. Questo ha portato allo sviluppo di un framework che sintetizza i fattori identificati, raggruppandoli in quattro aree principali: fattori organizzativi, centralità del CVC, caratteristiche delle persone e fattori legati alla cultura aziendale. Questa ricerca amplia la conoscenza teorica sui fattori che consentono la realizzazione di investimenti CVC di successo nel settore finanziario. Inoltre, fornisce alle istituzioni finanziarie indicazioni sul percorso da intraprendere e sui valori aziendali da promuovere per creare un CVC vincente.

Corporate venture capital in the financial sector. Understanding success factors

RINERO, MARTA;Morani, Caterina
2023/2024

Abstract

Corporate Venture Capital (CVC) is an investment strategy whose importance is growing over the years, given its role in promoting the Open Innovation paradigm within large, established companies. This is especially true for traditional financial institutions, which face increasing competition from emerging players. Indeed, digital innovation is reshaping the financial services landscape, and companies need to adopt more flexible structures that facilitate collaboration with FinTech startups, to better align their services with evolving market demands. While CVC offers established financial entities a way to navigate the opportunities and challenges of the financial sector's digital transformation, implementing this strategy presents significant cultural barriers within an industry known for its conservative and risk-averse structure. This thesis investigates the Corporate Venture Capital phenomenon in the banking and insurance industry. The aim of this thesis is to identify the critical success factors of a CVC in the financial sector, define its success metrics, and analyse the role that corporate culture plays in this innovation strategy. Initially, the thesis analyses methodically the relevant literature with the aim of identifying the factors fostering innovation and the main metrics of success of a CVC. Subsequently, by analysing three case studies and comparing the results with the findings from the literature review, it defines the most commonly used metrics for defining CVC success in the financial sector and the factors determining this success. This led to the development of a framework summarising the identified factors and grouping them into four main areas: organisational factors, CVC centrality, people characteristics and corporate culture factors. This research expands the theoretical knowledge on the factors enabling the realization of successful CVC investments in the financial sector. It furthermore provides financial institutions with guidance on the path to take, and the corporate values to promote, to create a winning CVC.
CARRAI, LUCA
GALLONI, GIULIO
GARITTA, CLAUDIO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
11-dic-2024
2023/2024
Il Corporate Venture Capital (CVC) è una strategia di investimento la cui importanza è cresciuta negli anni, grazie al suo ruolo nella promozione dell'Open Innovation all'interno di aziende consolidate. In particolar modo le istituzioni finanziarie tradizionali si trovano ad affrontare una crescente competizione da parte di attori emergenti. L'innovazione digitale, infatti, sta trasformando il panorama dei servizi finanziari, e le aziende devono adottare strutture più flessibili che favoriscano la collaborazione con startup FinTech, per allineare i propri servizi alle esigenze di un mercato in continua evoluzione. Il CVC offre alle entità finanziarie un mezzo per navigare tra le opportunità e le sfide della trasformazione digitale. Tuttavia, l'implementazione di questa strategia incontra notevoli barriere culturali in un'industria nota per la sua natura conservativa e avversa al rischio. Questa tesi esplora il fenomeno del CVC nell'industria bancaria e assicurativa. L'obiettivo è identificare i fattori critici di successo di un CVC nel settore finanziario, definirne le metriche di successo e analizzare il ruolo della cultura aziendale in questa strategia di innovazione. Inizialmente, la tesi analizza metodicamente la letteratura rilevante, con l'obiettivo di individuare i fattori che favoriscono l'innovazione e le principali metriche di successo di un CVC. Successivamente, analizzando tre casi studio e confrontandone i risultati con le evidenze emerse dalla revisione della letteratura, vengono definite le metriche più utilizzate per valutare il successo di un CVC nel settore finanziario e i fattori che determinano tale successo. Questo ha portato allo sviluppo di un framework che sintetizza i fattori identificati, raggruppandoli in quattro aree principali: fattori organizzativi, centralità del CVC, caratteristiche delle persone e fattori legati alla cultura aziendale. Questa ricerca amplia la conoscenza teorica sui fattori che consentono la realizzazione di investimenti CVC di successo nel settore finanziario. Inoltre, fornisce alle istituzioni finanziarie indicazioni sul percorso da intraprendere e sui valori aziendali da promuovere per creare un CVC vincente.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/231319