The awareness of how we relate to things could enhance and foster the preservation of objects. Nowadays the focus on design for a longer lifespan is widely focused on material qualities, re-use/re-cycle/re-duce, and political-economical strategies. However, intangibility and multi-sensorial design for the preservation purpose are not yet very much spread despite their inherent presence on objects. The conceptions of tangible and intangible are rapidly changing. Even though the definition in the dictionaries today is mostly limited to the tactile properties of the objects, in the contemporary age we can find countless examples that question the tangibility of things. This leads us to the reevaluation of our sensorial limits and capabilities, thus creating a mental image of what tangibility can or cannot be. It is well known that individuals experience the world through their senses; therefore, the limit of our environment is defined by the extent of our senses, and at the same time, such environments are nothing but the individual interpretation of a set of stimuli received and processed by our psyche. External stimuli passing through our mental filters (previous memories and experiences) is how we create new knowledge, and as a consequence of it, this will leave traces as emotions of appropriation to the “thing” that emitted that stimuli. For the scope of this investigation and with the help of supporting research, some concepts have been defined and selected in order to narrow down and create an evaluation system for the object-subject stimuli relationship. These concepts that touch the limits between tangibility and intangibility intend to (in a simplified way) give the tools to any user, for it to be able to study and map the intangible object-subject characteristics of a determined “thing” for its analysis and comparison with others. The concepts of attachment, market value, personal value, possession, body-schemas, and appeal to memory, as mentioned above, seek to be a set of guidelines, elastic and ever-changing by means of feedback and behavioral information, thus evolving to adapt better to the needs and temporalities of the study for which they will be implemented. The aim of this research is to design tools for enabling the evaluation and mapping of the intangible relationships between individuals and objects. With a multi-scalar principle, whether it is a single individual study or a collection of group samples, this tool should provide a precise and easy-to-understand overview for the analysis of complex data in regard to the object-subject relationships; in consequence, this research seeks to become a baseline for consumers and designers to evaluate products and understand where they stand in the realms of human perception and industrial market, and therefore make decisions for their improvement and market reach.

La consapevolezza di come ci relazioniamo agli oggetti potrebbe migliorare e favorire la loro conservazione. Oggi, il design orientato a una maggiore durata degli oggetti si concentra ampiamente sulle qualità dei materiali, sul riuso/riciclo/riduzione e sulle strategie politico-economiche. Tuttavia, il design intangibile e multisensoriale a scopo di conservazione non è ancora molto diffuso, nonostante la sua intrinseca presenza negli oggetti. Le concezioni di tangibile e intangibile stanno rapidamente cambiando. Sebbene le definizioni nei dizionari siano ancora principalmente limitate alle proprietà tattili degli oggetti, nell’epoca contemporanea possiamo trovare innumerevoli esempi che mettono in discussione la tangibilità delle cose. Ciò ci porta a riconsiderare i nostri limiti e capacità sensoriali, creando così un’immagine mentale di ciò che la tangibilità può o non può essere. È risaputo che gli individui sperimentano il mondo attraverso i sensi; di conseguenza, i limiti del nostro ambiente sono definiti dall’estensione dei nostri sensi. Allo stesso tempo, tali ambienti non sono altro che l’interpretazione individuale di un insieme di stimoli ricevuti e processati dalla nostra psiche. Gli stimoli esterni, passando attraverso i nostri filtri mentali (esperienze e ricordi precedenti), generano nuova conoscenza e lasciano tracce sotto forma di emozioni di appropriazione verso l’“oggetto” che ha emesso quegli stimoli. Per gli scopi di questa indagine, con il supporto di una ricerca approfondita, sono stati definiti e selezionati alcuni concetti per restringere e creare un sistema di valutazione del rapporto stimolo oggetto-soggetto. Questi concetti, che esplorano i limiti tra tangibilità e intangibilità, mirano (in modo semplificato) a fornire agli utenti strumenti per studiare e mappare le caratteristiche intangibili della relazione oggetto-soggetto di un determinato “oggetto”, permettendone l’analisi e il confronto con altri. I concetti di: attaccamento, valore di mercato, valore personale, possesso, schemi corporei e richiamo alla memoria; come menzionato sopra, intendono essere un insieme di linee guida elastiche e in continua evoluzione grazie a feedback e informazioni comportamentali, adattandosi così meglio alle necessità e alle temporalità dello studio per cui verranno implementati. L’obiettivo di questa ricerca è progettare strumenti per consentire la valutazione e la mappatura delle relazioni intangibili tra individui e oggetti. Con un principio multiscalare, sia che si tratti di uno studio individuale o di un campione di gruppo, questo strumento dovrebbe fornire una panoramica precisa e di facile comprensione per l’analisi di dati complessi riguardanti le relazioni oggetto-soggetto. Di conseguenza, questa ricerca mira a diventare una base di riferimento per consumatori e designer, permettendo loro di valutare i prodotti e comprendere il loro posizionamento nei regni della percezione umana e del mercato industriale, al fine di prendere decisioni per il loro miglioramento e raggiungimento del mercato.

Intangibility for a new ecological design

Sarra Monsalve, Paolo
2023/2024

Abstract

The awareness of how we relate to things could enhance and foster the preservation of objects. Nowadays the focus on design for a longer lifespan is widely focused on material qualities, re-use/re-cycle/re-duce, and political-economical strategies. However, intangibility and multi-sensorial design for the preservation purpose are not yet very much spread despite their inherent presence on objects. The conceptions of tangible and intangible are rapidly changing. Even though the definition in the dictionaries today is mostly limited to the tactile properties of the objects, in the contemporary age we can find countless examples that question the tangibility of things. This leads us to the reevaluation of our sensorial limits and capabilities, thus creating a mental image of what tangibility can or cannot be. It is well known that individuals experience the world through their senses; therefore, the limit of our environment is defined by the extent of our senses, and at the same time, such environments are nothing but the individual interpretation of a set of stimuli received and processed by our psyche. External stimuli passing through our mental filters (previous memories and experiences) is how we create new knowledge, and as a consequence of it, this will leave traces as emotions of appropriation to the “thing” that emitted that stimuli. For the scope of this investigation and with the help of supporting research, some concepts have been defined and selected in order to narrow down and create an evaluation system for the object-subject stimuli relationship. These concepts that touch the limits between tangibility and intangibility intend to (in a simplified way) give the tools to any user, for it to be able to study and map the intangible object-subject characteristics of a determined “thing” for its analysis and comparison with others. The concepts of attachment, market value, personal value, possession, body-schemas, and appeal to memory, as mentioned above, seek to be a set of guidelines, elastic and ever-changing by means of feedback and behavioral information, thus evolving to adapt better to the needs and temporalities of the study for which they will be implemented. The aim of this research is to design tools for enabling the evaluation and mapping of the intangible relationships between individuals and objects. With a multi-scalar principle, whether it is a single individual study or a collection of group samples, this tool should provide a precise and easy-to-understand overview for the analysis of complex data in regard to the object-subject relationships; in consequence, this research seeks to become a baseline for consumers and designers to evaluate products and understand where they stand in the realms of human perception and industrial market, and therefore make decisions for their improvement and market reach.
JOLA ZINGALES, ALICE CRISTINA
ARC III - Scuola del Design
11-dic-2024
2023/2024
La consapevolezza di come ci relazioniamo agli oggetti potrebbe migliorare e favorire la loro conservazione. Oggi, il design orientato a una maggiore durata degli oggetti si concentra ampiamente sulle qualità dei materiali, sul riuso/riciclo/riduzione e sulle strategie politico-economiche. Tuttavia, il design intangibile e multisensoriale a scopo di conservazione non è ancora molto diffuso, nonostante la sua intrinseca presenza negli oggetti. Le concezioni di tangibile e intangibile stanno rapidamente cambiando. Sebbene le definizioni nei dizionari siano ancora principalmente limitate alle proprietà tattili degli oggetti, nell’epoca contemporanea possiamo trovare innumerevoli esempi che mettono in discussione la tangibilità delle cose. Ciò ci porta a riconsiderare i nostri limiti e capacità sensoriali, creando così un’immagine mentale di ciò che la tangibilità può o non può essere. È risaputo che gli individui sperimentano il mondo attraverso i sensi; di conseguenza, i limiti del nostro ambiente sono definiti dall’estensione dei nostri sensi. Allo stesso tempo, tali ambienti non sono altro che l’interpretazione individuale di un insieme di stimoli ricevuti e processati dalla nostra psiche. Gli stimoli esterni, passando attraverso i nostri filtri mentali (esperienze e ricordi precedenti), generano nuova conoscenza e lasciano tracce sotto forma di emozioni di appropriazione verso l’“oggetto” che ha emesso quegli stimoli. Per gli scopi di questa indagine, con il supporto di una ricerca approfondita, sono stati definiti e selezionati alcuni concetti per restringere e creare un sistema di valutazione del rapporto stimolo oggetto-soggetto. Questi concetti, che esplorano i limiti tra tangibilità e intangibilità, mirano (in modo semplificato) a fornire agli utenti strumenti per studiare e mappare le caratteristiche intangibili della relazione oggetto-soggetto di un determinato “oggetto”, permettendone l’analisi e il confronto con altri. I concetti di: attaccamento, valore di mercato, valore personale, possesso, schemi corporei e richiamo alla memoria; come menzionato sopra, intendono essere un insieme di linee guida elastiche e in continua evoluzione grazie a feedback e informazioni comportamentali, adattandosi così meglio alle necessità e alle temporalità dello studio per cui verranno implementati. L’obiettivo di questa ricerca è progettare strumenti per consentire la valutazione e la mappatura delle relazioni intangibili tra individui e oggetti. Con un principio multiscalare, sia che si tratti di uno studio individuale o di un campione di gruppo, questo strumento dovrebbe fornire una panoramica precisa e di facile comprensione per l’analisi di dati complessi riguardanti le relazioni oggetto-soggetto. Di conseguenza, questa ricerca mira a diventare una base di riferimento per consumatori e designer, permettendo loro di valutare i prodotti e comprendere il loro posizionamento nei regni della percezione umana e del mercato industriale, al fine di prendere decisioni per il loro miglioramento e raggiungimento del mercato.
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Descrizione: Tangibility and intangibility are intertwined in design, with our senses interpreting stimuli. This research aims to create an evaluation system for object-subject stimuli relationships, focusing on attachment, market value, personal value, possession, body-schemas, and appeal to memory. The goal is to provide a precise and easy-to-understand overview for analyzing complex data, enabling consumers and designers to evaluate products and make decisions for design improvement and market reach.
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