This thesis seeks to investigate how visual communication has been a relevant vehicle in the construction of the visual identity of conspiracy narratives. The analysis offers insight into the archetypal conspiracy visual imagery that has accompanied humankind from the age of the Crusades to contemporary times, highlighting how it has been conceived, designed, constructed, communicated, disseminated, and how it has interacted with different contexts. Emphasis is placed on how these narratives and supporting visual representations have adapted to different eras and evolution of the means of communication, and how they are complex to limit. In order to understand their dynamics, the conspiracy communication is explored in its constituent aspects: how they are constructed and who implements them, the target audience, channeling and objectives.
La tesi vuole indagare come la comunicazione visiva sia stata un veicolo rilevante nella costruzione dell’identità visiva delle narrazioni complottistiche. L’analisi offre uno spaccato dell’immaginario visivo archetipico complottista che ha accompagnato l’umanità dall’epoca delle crociate fino alla contemporaneità, evidenziando come esso sia stato ideato, progettato, costruito, comunicato, diffuso e come abbia interagito con i diversi contesti di riferimento. Si sottolinea come queste narrazioni e le rappresentazioni visive di supporto si siano adattate alle differenti epoche e all’evoluzione dei mezzi di comunicazione e come siano complesse da limitare. Per comprenderne le dinamiche si approfondisce la comunicativa complottista nei suoi aspetti costitutivi: le modalità di costruzione e chi le attua, il target, la canalizzazione e gli obiettivi. Infine l’elaborato approfondisce le metodologie utilizzate per ridurre e per contrastare la diffusione della comunicazione complottista e delinea degli approcci progettuali per un design differente e capace di proporre modelli diversi.
Il design del male : costruzione di un'identità visiva nelle narrazioni complottistiche: come la comunicazione visiva le ha alimentate e come ha tentato di limitarle
Sillari, Erica Aurora
2023/2024
Abstract
This thesis seeks to investigate how visual communication has been a relevant vehicle in the construction of the visual identity of conspiracy narratives. The analysis offers insight into the archetypal conspiracy visual imagery that has accompanied humankind from the age of the Crusades to contemporary times, highlighting how it has been conceived, designed, constructed, communicated, disseminated, and how it has interacted with different contexts. Emphasis is placed on how these narratives and supporting visual representations have adapted to different eras and evolution of the means of communication, and how they are complex to limit. In order to understand their dynamics, the conspiracy communication is explored in its constituent aspects: how they are constructed and who implements them, the target audience, channeling and objectives.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2024_12_Sillari_Tesi_01.pdf
accessibile in internet per tutti
Dimensione
43.55 MB
Formato
Adobe PDF
|
43.55 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2024_12_Sillari_Schede_di_analisi_02.pdf
accessibile in internet per tutti
Dimensione
67.55 MB
Formato
Adobe PDF
|
67.55 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/231451