The project is developed in two main paths that fork in turn two arteries, one of which leads to the heart through emotional pictures and the other signs of memory leads to an epithelial layer. In both locations the decorations, prints and embroideries move and mix between past and present, creating a precise equilibrium without timing, but with a strong appeal to the past. Historical models linen house were almost faithfully reflected in the forms and materials assuming a dimension linked to the emotional archives. Each of the stories in itself expresses the four key areas of research and project: the Memory, the layering, the sign and the hand down. _The Dispositions affective are developed, at an emotional level interior; represent the part related to emotions and nostalgic memory. It is composed two "veins" that intersect with each other and making combinations of feelings images. _The Cardiography represents the sign of memory, the transposition of the memory of an emotion, stop in time as in a photograph. The electrocardiogram a moment that becomes the image of a heart and its beat at that precise moment. Becomes a sign, a wake in memory and then an embroidery. A ancient technique, that of white embroidery on white, which assumes a strong emotional connotation, at the instant when the image itself becomes thrill to the touch. _FIngerprints: The layering of memories through a printing account, which retains the impression of a passage from mother to daughter. The print reserve seems to preserve the memory through the impression of an old lace will be part of that detail on a new life. A legacy that belongs to a already lived and the past comes alive through the cast of his memory. The game little girls to give the objects on the skin, the footprint becomes sentimental. _SILENT WITNESSES: The History of the journey, which develops to a level of epithelial speaks of physical contact with the places and tells what we touch and see through ruts and tracks. It consists of two "veins", which tell us thestep nai places of the heart. _Tracks: The Sign left by an ancient technique of preparation for embroidery reinterprets the layout of a map. Points that tell a blue powder new history, with ancient words. Point after point, as it were step by step. An incomplete work (it was just preparation for the design of embroidery), becomes the metaphor of a journey yet to conclude and be impressed. _Folds: The plot of a tradition, is transposed with the same old sewing mode, maintaining the original function to create and remove volume. However, assumes a new function, it becomes airtight container for emotions and memories stored in the seam.
Progetto Il progetto si sviluppa in due macro percorsi che si biforcano a loro volta in due arterie, di cui una porta al cuore attraverso immagini emozionali mentre l’altra conduce i segni della memoria ad un livello epiteliale. In entrambi i percorsi le decorazioni, le stampe e i ricami si muovono e si mescolano tra passato e presente, creando equilibri senza una precisa collocazione temporale, ma con un forte richiamo al passato. I modelli storici della biancheria da casa sono stati ripresi quasi fedelmente nelle forme e nei materiali assumendo una dimensione legata agli archivi emozionali. Ognuna delle storie esprime in sé i quattro punti chiave della ricerca e del progetto: la Memoria, la Stratificazione, il Segno e il Tramandare. _Le DISPOSIZIONI AFFETTIVE si sviluppano, ad un livello emozionale interiore; rappresentano la parte legata alle emozioni e al ricordo nostalgico. È composta da due “vene” che si intersecano tra loro creando combinazioni di sentimenti e immagini. _La Cardiografia rappresenta il segno della Memoria, la trasposizione del ricordo di un’emozione, fermata nel tempo come in una fotografia. L’elettrocardiogramma di un momento, che diventa l’immagine di un cuore e del suo battito in quel preciso istante. Diventa un segno, un solco nella memoria e infine un ricamo. Una tecnica antica, quella del ricamo bianco su bianco che assume una forte connotazione emozionale, nell’attimo in cui l’immagine diventa essa stessa emozione da toccare. _Impronte: la Stratificazione di ricordi attraverso una stampa a riserva, che conserva l’impressione di un passaggio da madre in figlia. La stampa a riserva sembra conservare il ricordo attraverso l’impressione di un antico pizzo sull’abito che farà parte di un’atra nuova vita. Un lascito che appartiene, ad un passato già vissuto e riprende vita attraverso il calco del suo ricordo. Il gioco da bambine di imprimere gli oggetti sulla pelle, diventa l’orma sentimentale. _I TESTIMONI MUTI: la storia di un viaggio, che si sviluppa ad un livello epiteliale, parla del contatto fisico con i luoghi e racconta quello che tocchiamo e vediamo attraverso solchi e tracciati. È composta da due “vene”, che ci raccontano il passaggio nei luoghi del cuore. _Tracce: il Segno lasciato da una tecnica antica di preparazione al ricamo, reinterpreta il tracciato di una mappa. Punti di polvere blu che raccontano una storia nuova, con parole antiche. Punto dietro punto, come fosse passo per passo. Un lavoro incompleto (perché era solo il disegno di preparazione al ricamo), diventa la metafora di un viaggio ancora da concludere e da imprimere. _Pieghe: il Tramandare di una tradizione, viene trasposto con la stessa antica modalità di cucito, mantenendo la funzione originaria di creare e togliere volume. Assume però una nuova funzione, diventa contenitore ermetico di emozioni e memorie custodite nella cucitura.
Il segno della memoria. Il corredo come archivio emozionale
PETTA, MARIA LUISA
2010/2011
Abstract
The project is developed in two main paths that fork in turn two arteries, one of which leads to the heart through emotional pictures and the other signs of memory leads to an epithelial layer. In both locations the decorations, prints and embroideries move and mix between past and present, creating a precise equilibrium without timing, but with a strong appeal to the past. Historical models linen house were almost faithfully reflected in the forms and materials assuming a dimension linked to the emotional archives. Each of the stories in itself expresses the four key areas of research and project: the Memory, the layering, the sign and the hand down. _The Dispositions affective are developed, at an emotional level interior; represent the part related to emotions and nostalgic memory. It is composed two "veins" that intersect with each other and making combinations of feelings images. _The Cardiography represents the sign of memory, the transposition of the memory of an emotion, stop in time as in a photograph. The electrocardiogram a moment that becomes the image of a heart and its beat at that precise moment. Becomes a sign, a wake in memory and then an embroidery. A ancient technique, that of white embroidery on white, which assumes a strong emotional connotation, at the instant when the image itself becomes thrill to the touch. _FIngerprints: The layering of memories through a printing account, which retains the impression of a passage from mother to daughter. The print reserve seems to preserve the memory through the impression of an old lace will be part of that detail on a new life. A legacy that belongs to a already lived and the past comes alive through the cast of his memory. The game little girls to give the objects on the skin, the footprint becomes sentimental. _SILENT WITNESSES: The History of the journey, which develops to a level of epithelial speaks of physical contact with the places and tells what we touch and see through ruts and tracks. It consists of two "veins", which tell us thestep nai places of the heart. _Tracks: The Sign left by an ancient technique of preparation for embroidery reinterprets the layout of a map. Points that tell a blue powder new history, with ancient words. Point after point, as it were step by step. An incomplete work (it was just preparation for the design of embroidery), becomes the metaphor of a journey yet to conclude and be impressed. _Folds: The plot of a tradition, is transposed with the same old sewing mode, maintaining the original function to create and remove volume. However, assumes a new function, it becomes airtight container for emotions and memories stored in the seam.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2011_07_petta.pdf
non accessibile
Descrizione: testo della tesi
Dimensione
302.4 kB
Formato
Adobe PDF
|
302.4 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/23386