This study explores the implementation of Building Information Modeling (BIM) and Industry Foundation Classes (IFC) for data exchange in bridge management. Using a real case study of a bridge between Termoli and Lesina in southern Italy, it examines the interoperability of BIM-based Bridge Management Systems (BMS) within the Italian regulatory framework, particularly Ministerial Decree No. 493/2021, which defines risk classification and safety assessment Guidelines for bridges. The integration of BIM and IFC enhances data compilation and reuse for future activities while improving 3D visualization of structural health through a color-coded system, supporting better decisionmaking and maintenance planning. To facilitate this process, a methodology based on IFC data structuring is developed to improve bridge monitoring and evaluation. By aligning Level 0 and Level 1 parameters of the Italian Guidelines with a BIM model, in software like Revit, the study standardizes data management, increasing efficiency and interoperability. The case study demonstrates parametrization strategies for incorporating decree requirements into bridge structural elements, ensuring regulatory compliance within the BIM environment. Despite the benefits of data reuse, challenges remain in managing a large number of parameters in BIM software. Therefore, this study evaluates the advantages and limitations of developing a template with shared parameters, considering cost, feasibility, and project timelines. Additionally, it highlights the importance of open standards like IFC in fostering collaboration among stakeholders and proposes a framework for advancing digital bridge management in Italy. Three methodologies are analyzed to assess their strengths and limitations, leading to a final solution aimed at minimizing the drawbacks of the different approaches. Furthermore, future developments are suggested, including the automation of decree requirements and creating a structural element library, contributing to a more efficient, data-driven approach to digital bridge management in Italy.
Questo studio analizza l’uso del Building Information Modeling (BIM) e del formato Industry Foundation Classes (IFC) per lo scambio di dati nella gestione dei ponti. Attraverso un caso studio reale su un viadotto tra Termoli e Lesina, nel sud Italia, viene esaminata l’interoperabilità dei BMS basati su BIM nel contesto normativo italiano, con particolare riferimento al Decreto Ministeriale n. 493/2021, che definisce la classificazione del rischio e le linee guida per la valutazione della sicurezza dei ponti. L’integrazione di BIM e IFC permette una migliore raccolta e riutilizzo dei dati per attività future, oltre a migliorare la visualizzazione 3D dello stato della struttura tramite un sistema a colori, facilitando le decisioni e la pianificazione della manutenzione. Per supportare questo processo, è stata sviluppata una metodologia basata sulla strutturazione dei dati in formato IFC, con l’obiettivo di migliorare il monitoraggio e la valutazione dei ponti. Allineando i parametri di Livello 0 e Livello 1 delle linee guida italiane con il modello BIM, in software come Revit, lo studio standardizza la gestione dei dati, aumentando efficienza e interoperabilità. Il caso studio dimostra strategie di parametrizzazione per integrare i requisiti del decreto negli elementi strutturali del ponte, garantendo la conformità normativa all’interno dell’ambiente BIM. Nonostante i vantaggi del riutilizzo dei dati, rimangono alcune difficoltà nella gestione di un elevato numero di parametri nei software BIM. Per questo motivo, lo studio valuta i pro e i contro dello sviluppo di un template con parametri condivisi, considerando costi, fattibilità e tempi di progetto. Inoltre, viene evidenziata l’importanza degli standard aperti come IFC nel favorire la collaborazione tra i diversi soggetti coinvolti e viene proposto un modello per migliorare la gestione digitale dei ponti in Italia. Sono state analizzate tre metodologie per valutarne punti di forza e limiti, arrivando a una soluzione finale che riduce gli svantaggi dei diversi approcci considerati. Infine, vengono suggeriti possibili sviluppi futuri, tra cui l’automatizzazione dei requisiti del decreto e la creazione di una libreria di elementi strutturali, contribuendo a una gestione più efficiente e basata sui dati per i ponti digitali in Italia.
BIM solutions for Bridge Data Management in Italy
Naman Medina, Hanna;HERRERA ROJO, JUAN SEBASTIÁN
2023/2024
Abstract
This study explores the implementation of Building Information Modeling (BIM) and Industry Foundation Classes (IFC) for data exchange in bridge management. Using a real case study of a bridge between Termoli and Lesina in southern Italy, it examines the interoperability of BIM-based Bridge Management Systems (BMS) within the Italian regulatory framework, particularly Ministerial Decree No. 493/2021, which defines risk classification and safety assessment Guidelines for bridges. The integration of BIM and IFC enhances data compilation and reuse for future activities while improving 3D visualization of structural health through a color-coded system, supporting better decisionmaking and maintenance planning. To facilitate this process, a methodology based on IFC data structuring is developed to improve bridge monitoring and evaluation. By aligning Level 0 and Level 1 parameters of the Italian Guidelines with a BIM model, in software like Revit, the study standardizes data management, increasing efficiency and interoperability. The case study demonstrates parametrization strategies for incorporating decree requirements into bridge structural elements, ensuring regulatory compliance within the BIM environment. Despite the benefits of data reuse, challenges remain in managing a large number of parameters in BIM software. Therefore, this study evaluates the advantages and limitations of developing a template with shared parameters, considering cost, feasibility, and project timelines. Additionally, it highlights the importance of open standards like IFC in fostering collaboration among stakeholders and proposes a framework for advancing digital bridge management in Italy. Three methodologies are analyzed to assess their strengths and limitations, leading to a final solution aimed at minimizing the drawbacks of the different approaches. Furthermore, future developments are suggested, including the automation of decree requirements and creating a structural element library, contributing to a more efficient, data-driven approach to digital bridge management in Italy.File | Dimensione | Formato | |
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