Public spaces are essential in fostering social interaction, inclusivity, and urban cohesion. Among these, school plazas hold unique potential as multifunctional spaces that integrate education, community engagement, and urban connectivity. This thesis, School’s Plaza: A New Place for All, explores the role of school plazas in transforming isolated educational environments into dynamic public spaces. Focusing on the Gallaratese area in Milan, the research investigates how strategic design interventions can enhance the usability, accessibility, and sustainability of school plazas. The study addresses the issue of school campuses being disconnected from their urban surroundings, limiting their function as shared spaces. Instead of introducing new built structures in the existing green areas, this thesis proposes an alternative strategy: closing adjacent streets to unify three schools with the surrounding landscape. This intervention aims to create a cohesive, pedestrian- and bicycle-friendly plaza that fosters interaction, learning, and social integration. Key design elements include organic circulation paths, seating areas, covered sections, and bicycle parking zones. The research follows a structured approach, beginning with a theoretical framework that examines plaza typologies, their role in educational settings, and urban integration strategies. A detailed site analysis of Gallaratese provides insights into the existing conditions, constraints, and opportunities for intervention. Through case study analysis and urban design principles, this thesis develops strategies to enhance inclusivity, sustainability, and functionality in school plazas. By redefining the relationship between education, public space, and community life, this study contributes to the discourse on urban school design. The proposed intervention seeks to demonstrate how educational spaces can serve as catalysts for broader urban improvement, transforming school plazas into vibrant, adaptable, and socially enriching environments.
Gli spazi pubblici svolgono un ruolo essenziale nel favorire l’interazione sociale, l’inclusività e la coesione urbana. Tra questi, le piazze scolastiche possiedono un grande potenziale come spazi multifunzionali in grado di integrare educazione, coinvolgimento della comunità e connessione urbana. Questa tesi, School’s Plaza: A New Place for All, esplora il ruolo delle piazze scolastiche nella trasformazione degli ambienti educativi isolati in spazi pubblici dinamici. Concentrandosi sull'area di Gallaratese a Milano, la ricerca analizza come interventi progettuali strategici possano migliorare la fruibilità, l’accessibilità e la sostenibilità delle piazze scolastiche. Lo studio affronta il problema della disconnessione delle scuole dal contesto urbano, che ne limita la funzione come spazi condivisi. Invece di introdurre nuove strutture edificate nelle aree verdi esistenti, questa tesi propone un approccio alternativo: la chiusura delle strade adiacenti per unificare tre scuole con il paesaggio circostante. Questo intervento mira a creare una piazza coesa, accessibile ai pedoni e alle biciclette, che favorisca l’interazione, l’apprendimento e l’integrazione sociale. Gli elementi chiave del progetto includono percorsi di circolazione organici, aree di sosta, sezioni coperte e parcheggi per biciclette. La ricerca segue un approccio strutturato, iniziando con un quadro teorico che analizza le tipologie di piazze, il loro ruolo negli ambienti educativi e le strategie di integrazione urbana. Un'analisi dettagliata del sito di Gallaratese fornisce informazioni sulle condizioni esistenti, i vincoli e le opportunità di intervento. Attraverso l'analisi di casi studio e l’applicazione di principi di progettazione urbana, questa tesi sviluppa strategie per migliorare l'inclusività, la sostenibilità e la funzionalità delle piazze scolastiche. Ridefinendo la relazione tra educazione, spazio pubblico e vita comunitaria, questo studio contribuisce al dibattito sulla progettazione scolastica urbana. L’intervento proposto vuole dimostrare come gli spazi educativi possano diventare catalizzatori di un più ampio miglioramento urbano, trasformando le piazze scolastiche in ambienti vivaci, adattabili e socialmente inclusivi.
School's plaza : a new open space for all
Taravati, Fatemeh
2023/2024
Abstract
Public spaces are essential in fostering social interaction, inclusivity, and urban cohesion. Among these, school plazas hold unique potential as multifunctional spaces that integrate education, community engagement, and urban connectivity. This thesis, School’s Plaza: A New Place for All, explores the role of school plazas in transforming isolated educational environments into dynamic public spaces. Focusing on the Gallaratese area in Milan, the research investigates how strategic design interventions can enhance the usability, accessibility, and sustainability of school plazas. The study addresses the issue of school campuses being disconnected from their urban surroundings, limiting their function as shared spaces. Instead of introducing new built structures in the existing green areas, this thesis proposes an alternative strategy: closing adjacent streets to unify three schools with the surrounding landscape. This intervention aims to create a cohesive, pedestrian- and bicycle-friendly plaza that fosters interaction, learning, and social integration. Key design elements include organic circulation paths, seating areas, covered sections, and bicycle parking zones. The research follows a structured approach, beginning with a theoretical framework that examines plaza typologies, their role in educational settings, and urban integration strategies. A detailed site analysis of Gallaratese provides insights into the existing conditions, constraints, and opportunities for intervention. Through case study analysis and urban design principles, this thesis develops strategies to enhance inclusivity, sustainability, and functionality in school plazas. By redefining the relationship between education, public space, and community life, this study contributes to the discourse on urban school design. The proposed intervention seeks to demonstrate how educational spaces can serve as catalysts for broader urban improvement, transforming school plazas into vibrant, adaptable, and socially enriching environments.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
poster.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Dimensione
24.56 MB
Formato
Adobe PDF
|
24.56 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Thesis.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Dimensione
78.03 MB
Formato
Adobe PDF
|
78.03 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/234871