The trend of architecture and urban design shifting from absolute visual dominance to multisensory synergy helps to realize a more inclusive and diversified urban life and thus enhance the quality of urban space. Re-understanding, re-analyzing, and re-designing urban space from a sonic perspective has been an emerging dimension over the past fifty years. From noise control engineering which focuses merely on the negative aspects of sound and regulates them, to soundscape studies that embrace the positive contributions of urban sound as a resource for physical and mental well-being, the exploration now extends to Sonic Urbanism theories that integrate issues, methods, and modes of thinking related to sound and music into the urban design process. The following research questions are becoming more apparent: How to understand and represent the qualities of urban space through the discipline of sound? How to design urban spaces from the perspective of sound to create a more musical way of life? Sonic Urbanism theories, primarily by Western scholars, remain in their early stages. Although listening, scoring, and performing have been summarized as tools of the interdisciplinary urban design process, researchers focus on one or a few of these aspects or analyze them from a discipline-specific perspective, with few systematic integration frameworks. Consequently, this study incorporates extensive theoretical research, spatial experiments, and project practices within the scope of architecture and urban design, constructs a research network, summarizes the stages and trends, and interprets its interdisciplinary theoretical foundations. For the design process of Sonic Urbanism, the research is divided into three parts as defined and identifies respectively four main tools: “Listening,” the sonic understanding of urban ambiance and rhythm, including sonic inquiries, sonified masterplans, soundspace experiments, and urban sonic archaeology writing; “Scoring,” the categorization and recomposition of urban space elements in terms of sound, incorporating mixed qualitative analysis, sonic effect typologies, scoring the city, and sonic urbanism education; “Performing,” the design and implementation of urban perception and experience, featuring the Sonic Rupture Model, Integrative Sonic Urbanism Framework, sound interaction design, and urban sound design patterns. Furthermore, the research extracts common principles and key tools herein and summarizes the design process of the Sonic Urbanism theories as follows: public participation within Integrative Sonic Urbanism Frameworks, Sonic Identity Model and sonified representation of urban form analysis, and elements, indexes, and patterns of sonic urban space design. Ultimately, through Milan’s South-east Axis research design proposal, this thesis deepens the understanding and interpretation of the theories, demonstrating the possibilities of exploring Sonic Urbanism to offer new ideas for diverse urban design.
La tendenza dell'architettura e del design urbano a passare da un dominio visivo assoluto a una sinergia multisensoriale contribuisce a realizzare una vita urbana più inclusiva e diversificata e, quindi, a migliorare la qualità dello spazio urbano. La reinterpretazione, l'analisi e la ridefinizione dello spazio urbano da una prospettiva sonora sono emerse come una nuova dimensione negli ultimi cinquant'anni. Dall'ingegneria del controllo del rumore, che si concentra solo sugli aspetti negativi del suono regolandoli, agli studi sul paesaggio sonoro che valorizzano i contributi positivi del suono urbano come risorsa per il benessere fisico e mentale, l'esplorazione si estende ora alle teorie dell'Urbanismo Sonico che integrano questioni, metodi e modi di pensare relativi al suono e alla musica nel processo di design urbano. Le seguenti questioni di ricerca stanno diventando più evidenti: Come comprendere e rappresentare le qualità dello spazio urbano attraverso la disciplina del suono? Come progettare spazi urbani dalla prospettiva del suono per creare un modo di vivere più musicale? Le teorie dell'Urbanismo Sonico, principalmente di studiosi occidentali, sono ancora nelle loro fasi iniziali. Sebbene l'ascolto, la composizione e la performance siano stati riassunti come strumenti del processo di design urbano interdisciplinare, i ricercatori si concentrano su uno o pochi di questi aspetti o li analizzano da una prospettiva disciplinare specifica, con pochi quadri di integrazione sistematica. Di conseguenza, questo studio incorpora ricerche teoriche estese, esperimenti spaziali e pratiche progettuali nel campo dell'architettura e del design urbano, costruisce una rete di ricerca, riassume le tappe e le tendenze e interpreta le sue fondamenta teoriche interdisciplinari. Per il processo di design dell'Urbanismo Sonico, la ricerca è divisa in tre parti come definito e identifica rispettivamente quattro strumenti principali: "Ascolto", la comprensione sonica dell'ambiente e del ritmo urbano, includendo indagini sonore, piani direttori sonorizzati, esperimenti di spazio sonoro e scritture di archeologia sonica urbana; "Scoring", la categorizzazione e ricomposizione degli elementi dello spazio urbano in termini di suono, incorporando analisi qualitative miste, tipologie di effetti sonori, la composizione della città e l'educazione all'urbanismo sonico; "Performing", la progettazione e l'implementazione della percezione e dell'esperienza urbana, caratterizzata dal Modello di Rottura Sonica, dal Quadro di Urbanismo Sonico Integrativo, dalla progettazione dell'interazione sonora e dai modelli di design del suono urbano. Inoltre, la ricerca estrae principi comuni e strumenti chiave qui inclusi e riassume il processo di design delle teorie dell'Urbanismo Sonico come segue: partecipazione pubblica nei Quadri di Urbanismo Sonico Integrativo, Modello di Identità Sonica e rappresentazione sonificata dell'analisi della forma urbana, e elementi, indici e modelli di design dello spazio urbano sonoro. Infine, attraverso la proposta di design di ricerca dell'Asse Sud-est di Milano, questa tesi approfondisce la comprensione e l'interpretazione delle teorie, dimostrando le possibilità di esplorare l'Urbanismo Sonico per offrire nuove idee per un design urbano diversificato.
A study of Milan's South-East axis based on sonic urbanism theories : a listening, scoring, performing process
Shen, Yipeng
2023/2024
Abstract
The trend of architecture and urban design shifting from absolute visual dominance to multisensory synergy helps to realize a more inclusive and diversified urban life and thus enhance the quality of urban space. Re-understanding, re-analyzing, and re-designing urban space from a sonic perspective has been an emerging dimension over the past fifty years. From noise control engineering which focuses merely on the negative aspects of sound and regulates them, to soundscape studies that embrace the positive contributions of urban sound as a resource for physical and mental well-being, the exploration now extends to Sonic Urbanism theories that integrate issues, methods, and modes of thinking related to sound and music into the urban design process. The following research questions are becoming more apparent: How to understand and represent the qualities of urban space through the discipline of sound? How to design urban spaces from the perspective of sound to create a more musical way of life? Sonic Urbanism theories, primarily by Western scholars, remain in their early stages. Although listening, scoring, and performing have been summarized as tools of the interdisciplinary urban design process, researchers focus on one or a few of these aspects or analyze them from a discipline-specific perspective, with few systematic integration frameworks. Consequently, this study incorporates extensive theoretical research, spatial experiments, and project practices within the scope of architecture and urban design, constructs a research network, summarizes the stages and trends, and interprets its interdisciplinary theoretical foundations. For the design process of Sonic Urbanism, the research is divided into three parts as defined and identifies respectively four main tools: “Listening,” the sonic understanding of urban ambiance and rhythm, including sonic inquiries, sonified masterplans, soundspace experiments, and urban sonic archaeology writing; “Scoring,” the categorization and recomposition of urban space elements in terms of sound, incorporating mixed qualitative analysis, sonic effect typologies, scoring the city, and sonic urbanism education; “Performing,” the design and implementation of urban perception and experience, featuring the Sonic Rupture Model, Integrative Sonic Urbanism Framework, sound interaction design, and urban sound design patterns. Furthermore, the research extracts common principles and key tools herein and summarizes the design process of the Sonic Urbanism theories as follows: public participation within Integrative Sonic Urbanism Frameworks, Sonic Identity Model and sonified representation of urban form analysis, and elements, indexes, and patterns of sonic urban space design. Ultimately, through Milan’s South-east Axis research design proposal, this thesis deepens the understanding and interpretation of the theories, demonstrating the possibilities of exploring Sonic Urbanism to offer new ideas for diverse urban design.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2025_04_Shen_Booklet.pdf
non accessibile
Descrizione: Thesis Booklet
Dimensione
178.97 MB
Formato
Adobe PDF
|
178.97 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2025_04_Shen_Plates.pdf
non accessibile
Descrizione: Drawing Plates
Dimensione
243.85 MB
Formato
Adobe PDF
|
243.85 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/234981