In today's world of entertainment and communication, the video game industry holds a significant position. It has always been at the forefront of innovation, and advanced artificial intelligence is no exception. This con-nection presents numerous economic, social, and cultural opportunities that affect not only the commercial gaming industry but also the specific sector of serious videogames, particularly those defined as “activism games.” These digital artifacts consciously convey messages related to knowledge, skills, and socially relevant content through fun and interactivity. They can be powerful tools for awareness, information, and action, stimulating reflection and creating meaningful experiences for players. But what added value can AI, particularly generative AI (genAI), can bring to video games used in the activism-advocacy sector? How can this technology enhance message transmission and comprehension, and the gameplay experience? What are the necessary design requirements? To answer these questions, the following study was conducted. The initial investigation began with the broad field of video games, then narrowed down to serious games, culminating in a case study mapping. Then, AI applications in both sectors were explored, and finally, through a public survey, players’ opinions on these topics were gathered. The findings of this study resulted in three outcomes: an analysis of video games as a communication tool for conveying socially and culturally relevant messages; a set of design principles that establish a common language to facilitate collaboration among professionals involved in creating a meaningful video game; and the identification of effective and innovative solutions for integrating advanced AI into the gameplay experience of an activism game. This research is particularly relevant in today’s context, where digital solutions are essential resources for acquiring information and knowledge to stay informed about global affairs.

Nel mondo dell’intrattenimento e della comunicazione di oggi il settore videoludico occupa una posizione rilevante. Da sempre si trova sul confine più avanzato dell’innovazione, e l’intelligenza artificiale avanzata non fa eccezione. Questo incontro è pieno di opportunità economiche, sociali e culturali che riguardano non solo l’industria più commerciale, ma anche quella specifica dei serious videogame definiti “activism game”. Questi artefatti trasmettono con consapevolezza, attraverso il divertimento e l'interattività, messaggi che riguardano conoscenze, abilità e contenuti di rilevanza comune. Essi possono essere un importante strumento di sensibilizzazione, informazione e azione in grado di stimolare riflessioni e creare esperienze significative per i giocatori. Ma quale valore aggiunto può dare l’IA, in particolare la genAI, ai videogiochi impiegati nel settore dell’attivismo-advocacy? In che modo questa tecnologia può migliorare la trasmissione e comprensione del messaggio e l’esperienza di gioco? Quali sono i requisiti progettuali necessari? Per rispondere a queste domande ha avuto origine il lavoro che segue. La prima indagine è iniziata nel campo dei videogiochi per poi restringersi ai serious game e concludersi in una mappatura di casi studio. In seguito, sono stati indagati gli usi dell’IA in entrambi i settori precedenti, e infine, attraverso un questionario pubblico, si è esplorata l’opinione dei giocatori riguardo a questi argomenti. I risultati di questo percorso sono stati tre: un’analisi sull’uso dei videogiochi come strumento di comunicazione per veicolare messaggi socialmente e culturalmente rilevanti; una serie di principi progettuali che assicurano un linguaggio comune per facilitare il dialogo tra i diversi professionisti coinvolti nella progettazione di un videogioco valido; e l’identificazione di soluzioni efficaci ed innovative per integrare l’IA avanzata nell’esperienza di gioco di un activism game. Questa ricerca è particolarmente indicata in questo tempo, quando l’impiego di soluzioni digitali è una risorsa essenziale per garantire l’acquisizione di informazioni e conoscenza per stare al corrente con lo stato delle cose nel mondo.

Videogiochi e intelligenza artificiale avanzata: linee guida verso la progettazione di artefatti per l'advocacy e l'informazione

Colombo, Allegra
2023/2024

Abstract

In today's world of entertainment and communication, the video game industry holds a significant position. It has always been at the forefront of innovation, and advanced artificial intelligence is no exception. This con-nection presents numerous economic, social, and cultural opportunities that affect not only the commercial gaming industry but also the specific sector of serious videogames, particularly those defined as “activism games.” These digital artifacts consciously convey messages related to knowledge, skills, and socially relevant content through fun and interactivity. They can be powerful tools for awareness, information, and action, stimulating reflection and creating meaningful experiences for players. But what added value can AI, particularly generative AI (genAI), can bring to video games used in the activism-advocacy sector? How can this technology enhance message transmission and comprehension, and the gameplay experience? What are the necessary design requirements? To answer these questions, the following study was conducted. The initial investigation began with the broad field of video games, then narrowed down to serious games, culminating in a case study mapping. Then, AI applications in both sectors were explored, and finally, through a public survey, players’ opinions on these topics were gathered. The findings of this study resulted in three outcomes: an analysis of video games as a communication tool for conveying socially and culturally relevant messages; a set of design principles that establish a common language to facilitate collaboration among professionals involved in creating a meaningful video game; and the identification of effective and innovative solutions for integrating advanced AI into the gameplay experience of an activism game. This research is particularly relevant in today’s context, where digital solutions are essential resources for acquiring information and knowledge to stay informed about global affairs.
ARC III - Scuola del Design
3-apr-2025
2023/2024
Nel mondo dell’intrattenimento e della comunicazione di oggi il settore videoludico occupa una posizione rilevante. Da sempre si trova sul confine più avanzato dell’innovazione, e l’intelligenza artificiale avanzata non fa eccezione. Questo incontro è pieno di opportunità economiche, sociali e culturali che riguardano non solo l’industria più commerciale, ma anche quella specifica dei serious videogame definiti “activism game”. Questi artefatti trasmettono con consapevolezza, attraverso il divertimento e l'interattività, messaggi che riguardano conoscenze, abilità e contenuti di rilevanza comune. Essi possono essere un importante strumento di sensibilizzazione, informazione e azione in grado di stimolare riflessioni e creare esperienze significative per i giocatori. Ma quale valore aggiunto può dare l’IA, in particolare la genAI, ai videogiochi impiegati nel settore dell’attivismo-advocacy? In che modo questa tecnologia può migliorare la trasmissione e comprensione del messaggio e l’esperienza di gioco? Quali sono i requisiti progettuali necessari? Per rispondere a queste domande ha avuto origine il lavoro che segue. La prima indagine è iniziata nel campo dei videogiochi per poi restringersi ai serious game e concludersi in una mappatura di casi studio. In seguito, sono stati indagati gli usi dell’IA in entrambi i settori precedenti, e infine, attraverso un questionario pubblico, si è esplorata l’opinione dei giocatori riguardo a questi argomenti. I risultati di questo percorso sono stati tre: un’analisi sull’uso dei videogiochi come strumento di comunicazione per veicolare messaggi socialmente e culturalmente rilevanti; una serie di principi progettuali che assicurano un linguaggio comune per facilitare il dialogo tra i diversi professionisti coinvolti nella progettazione di un videogioco valido; e l’identificazione di soluzioni efficaci ed innovative per integrare l’IA avanzata nell’esperienza di gioco di un activism game. Questa ricerca è particolarmente indicata in questo tempo, quando l’impiego di soluzioni digitali è una risorsa essenziale per garantire l’acquisizione di informazioni e conoscenza per stare al corrente con lo stato delle cose nel mondo.
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