This thesis explores the development of an immersive experience designed for young adults, set within the context of Swedish Science Centers. Through a collaborative design process and direct users engagement, the project focuses on enhancing visitors experience by integrating both physical and digital elements to create an engaging and educational environment. Through an iterative and user-centred approach, workshops, interviews and tests were conducted with students to understand their needs and preferences. The design process led to the creation of three initial prototypes, which were tested with a group of 25 users and feedback was gathered to guide the development of a unified final concept. The result was tested with the users through a final user testing prototype. This work focuses on the physical and spatial development of the phygital experience, with particular emphasis on setup design and immersive atmosphere. The physical environment is designed to guide participants through a narrative journey, using light, sound and materials to create an evocative and immersive atmosphere. The thesis emphasises the importance of modular and replicable design, using materials such as cardboard to create an experience that can be adapted to different contexts and contents. The iterative approach and multidisciplinary collaboration enabled the development of an educational experience that not only informs, but also emotionally engages and stimulates the curiosity of participants. In conclusion, the thesis demonstrates how spatial design and the integration of physical and digital elements can create an immersive and adaptive experience. The project provides an example of how setup design can be used to create memorable and flexible experiences that go beyond the initial educational objective to become versatile tools for storytelling and engagement.
Questa tesi esplora lo sviluppo di un'esperienza immersiva progettata per giovani adulti, inserita nel contesto dei Science Centers svedesi. Attraverso un processo di progettazione collaborativa e il coinvolgimento diretto degli utenti, il progetto si concentra sul miglioramento dell'esperienza dei visitatori, integrando elementi fisici e digitali per creare un ambiente coinvolgente ed educativo. Attraverso un approccio iterativo e centrato sull'utente, sono stati condotti workshop, interviste e test con gli studenti per capire le loro esigenze e preferenze. Il processo di progettazione ha portato alla creazione di tre prototipi iniziali, che sono stati testati con un gruppo di 25 utenti e il cui feedback è stato raccolto per guidare lo sviluppo di un concept finale unificato. Il risultato è stato testato con gli utenti attraverso un prototipo di user testing finale. Questo lavoro si concentra sullo sviluppo fisico e spaziale dell'esperienza phygital, con particolare attenzione al design dell'allestimento e all'atmosfera immersiva. L'ambiente fisico è progettato per guidare i partecipanti attraverso un viaggio narrativo, utilizzando luci, suoni e materiali per creare un'atmosfera suggestiva e immersiva. La tesi sottolinea l'importanza di un design modulare e replicabile, utilizzando materiali come il cartone per creare un'esperienza che possa essere adattata a contesti e contenuti diversi. L'approccio iterativo e la collaborazione multidisciplinare hanno permesso di sviluppare un'esperienza educativa che non solo informa, ma coinvolge emotivamente e stimola la curiosità dei partecipanti. In conclusione, la tesi dimostra come il design spaziale e l'integrazione di elementi fisici e digitali possano creare un'esperienza immersiva e adattiva. Il progetto fornisce un esempio di come il setup design possa essere utilizzato per creare esperienze memorabili e flessibili che vanno oltre l'obiettivo educativo iniziale per diventare strumenti versatili di narrazione e coinvolgimento.
The physical side of a phygital experience : designing the setup of an engaging activity for Swedish Science Centers
Freddi, Rosa
2023/2024
Abstract
This thesis explores the development of an immersive experience designed for young adults, set within the context of Swedish Science Centers. Through a collaborative design process and direct users engagement, the project focuses on enhancing visitors experience by integrating both physical and digital elements to create an engaging and educational environment. Through an iterative and user-centred approach, workshops, interviews and tests were conducted with students to understand their needs and preferences. The design process led to the creation of three initial prototypes, which were tested with a group of 25 users and feedback was gathered to guide the development of a unified final concept. The result was tested with the users through a final user testing prototype. This work focuses on the physical and spatial development of the phygital experience, with particular emphasis on setup design and immersive atmosphere. The physical environment is designed to guide participants through a narrative journey, using light, sound and materials to create an evocative and immersive atmosphere. The thesis emphasises the importance of modular and replicable design, using materials such as cardboard to create an experience that can be adapted to different contexts and contents. The iterative approach and multidisciplinary collaboration enabled the development of an educational experience that not only informs, but also emotionally engages and stimulates the curiosity of participants. In conclusion, the thesis demonstrates how spatial design and the integration of physical and digital elements can create an immersive and adaptive experience. The project provides an example of how setup design can be used to create memorable and flexible experiences that go beyond the initial educational objective to become versatile tools for storytelling and engagement.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2025_Freddi_Thesis.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: testo della tesi
Dimensione
7.55 MB
Formato
Adobe PDF
|
7.55 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/235217