This thesis explores the current processes and applications of 3D modelling, with a specific focus on knitwear fashion; by examining the existing methodologies and tools, the aim is to provide a comprehensive overview of how 3D modeling is currently utilized in the fashion industry, considering Hugo Boss as main case study. It is fundamental to underline that the object of the thesis is the 3D modeling in its “selling” purpose; aimed at the creation of images for the realistic and aesthetically pleasing visualisation of the product and not its production. Looking at the Hugo Boss case study and investigating the 3D virtualization knitwear team, the main issues that emerged were the need to often have to make up for the shortcomings of the software currently in use in the company, CLO3D, in order to obtain results that are as realistic as possible, and, consequently, the time required to virtualise the entire collection, which leaves no room for creativity and the creation of more complex multimedia content, such as 3D videos, to be destined for sales to the end consumer, which require a decisively high expenditure of time. This leads, through a detailed analysis of the virtualisation flow of a collection, to attempt to implement this flow with various AI-driven tools that can make up for the shortcomings of the 3D modelling software. On top of this, there will be a trial to expand the scope of use of the digital collection in the company (to date intended exclusively for B2B sales), demonstrating how, again thanks to the introduction of AI, satisfying and innovative multimedia content can be generated, in a short time and with high quality, to be implemented also in B2C sales. It is indeed true that in 2024 we witnessed the implementation of AI-driven features in some of the most popular 3D software available on the market, often focused on improving the final quality of the produced image. Therefore, through a detailed analysis of the current process of digitalization of knitwear fashion, particularly the use of CLO3D software tool, this research aims to understand the benefits and challenges associated with 3D modelling to identify weaknesses or shortcomings to be integrated with AI, hypothesizing conceivable solutions and new possibilities.

Questa tesi esplora i processi e le applicazioni attuali della modellazione 3D, con un focus specifico sulla maglieria; esaminando le metodologie e gli strumenti esistenti, l’obiettivo è fornire una panoramica completa su come la modellazione 3D viene attualmente utilizzata nell’industria della moda, prendendo in considerazione Hugo Boss come principale caso studio. È fondamentale sottolineare che l'oggetto della tesi è la modellazione 3D nel suo scopo “vendita”; mirata alla creazione di immagini per una visualizzazione realistica e esteticamente piacevole del prodotto e non alla sua produzione. Guardando al caso studio di Hugo Boss e intervistando il team di virtualizzazione 3D della maglieria, i principali problemi emersi sono stati la necessità di dover spesso compensare le carenze del software attualmente in uso in azienda, CLO3D, per ottenere risultati il più realistici possibile e, di conseguenza, il tempo necessario per virtualizzare l’intera collezione, che non lascia spazio alla creatività e alla creazione di contenuti multimediali più complessi, come i video 3D destinati alla vendita al consumatore finale, che richiedono un non indifferente dispendio di tempo. Ciò porta, attraverso un'analisi dettagliata del processo di virtualizzazione di una collezione, a tentare di implementare questo processo con vari strumenti basati sull'IA che possano compensare le carenze del software di modellazione 3D. Inoltre, si cercherà di ampliare l'ambito di utilizzo della collezione digitale in azienda (ad oggi destinata esclusivamente alla vendita B2B), dimostrando come, grazie ancora all'introduzione dell'IA, contenuti multimediali soddisfacenti e innovativi possano essere generati in breve tempo e con alta qualità, così da poter essere implementati anche nelle vendite B2C. È infatti vero che nel 2024 abbiamo assistito all'implementazione di funzionalità basate sull'IA in alcuni dei software 3D più popolari disponibili sul mercato, spesso focalizzati al miglioramento della qualità finale dell'immagine prodotta. Pertanto, attraverso un'analisi dettagliata del processo attuale di digitalizzazione dei capi di maglieria, in particolare con l'uso del software CLO3D, questa ricerca mira a comprendere i benefici e le sfide associati alla modellazione 3D per identificare le debolezze o le carenze da poter sopperire con l'introduzione dell'IA, ipotizzando miglioramenti e nuove possibilità.

3D modeling for knitwear visualisation. Analysis of current processes and uses and their implementation through the introduction of AI

Curcio, Giulia
2023/2024

Abstract

This thesis explores the current processes and applications of 3D modelling, with a specific focus on knitwear fashion; by examining the existing methodologies and tools, the aim is to provide a comprehensive overview of how 3D modeling is currently utilized in the fashion industry, considering Hugo Boss as main case study. It is fundamental to underline that the object of the thesis is the 3D modeling in its “selling” purpose; aimed at the creation of images for the realistic and aesthetically pleasing visualisation of the product and not its production. Looking at the Hugo Boss case study and investigating the 3D virtualization knitwear team, the main issues that emerged were the need to often have to make up for the shortcomings of the software currently in use in the company, CLO3D, in order to obtain results that are as realistic as possible, and, consequently, the time required to virtualise the entire collection, which leaves no room for creativity and the creation of more complex multimedia content, such as 3D videos, to be destined for sales to the end consumer, which require a decisively high expenditure of time. This leads, through a detailed analysis of the virtualisation flow of a collection, to attempt to implement this flow with various AI-driven tools that can make up for the shortcomings of the 3D modelling software. On top of this, there will be a trial to expand the scope of use of the digital collection in the company (to date intended exclusively for B2B sales), demonstrating how, again thanks to the introduction of AI, satisfying and innovative multimedia content can be generated, in a short time and with high quality, to be implemented also in B2C sales. It is indeed true that in 2024 we witnessed the implementation of AI-driven features in some of the most popular 3D software available on the market, often focused on improving the final quality of the produced image. Therefore, through a detailed analysis of the current process of digitalization of knitwear fashion, particularly the use of CLO3D software tool, this research aims to understand the benefits and challenges associated with 3D modelling to identify weaknesses or shortcomings to be integrated with AI, hypothesizing conceivable solutions and new possibilities.
RIZZI, GRETA
ARC III - Scuola del Design
3-apr-2025
2023/2024
Questa tesi esplora i processi e le applicazioni attuali della modellazione 3D, con un focus specifico sulla maglieria; esaminando le metodologie e gli strumenti esistenti, l’obiettivo è fornire una panoramica completa su come la modellazione 3D viene attualmente utilizzata nell’industria della moda, prendendo in considerazione Hugo Boss come principale caso studio. È fondamentale sottolineare che l'oggetto della tesi è la modellazione 3D nel suo scopo “vendita”; mirata alla creazione di immagini per una visualizzazione realistica e esteticamente piacevole del prodotto e non alla sua produzione. Guardando al caso studio di Hugo Boss e intervistando il team di virtualizzazione 3D della maglieria, i principali problemi emersi sono stati la necessità di dover spesso compensare le carenze del software attualmente in uso in azienda, CLO3D, per ottenere risultati il più realistici possibile e, di conseguenza, il tempo necessario per virtualizzare l’intera collezione, che non lascia spazio alla creatività e alla creazione di contenuti multimediali più complessi, come i video 3D destinati alla vendita al consumatore finale, che richiedono un non indifferente dispendio di tempo. Ciò porta, attraverso un'analisi dettagliata del processo di virtualizzazione di una collezione, a tentare di implementare questo processo con vari strumenti basati sull'IA che possano compensare le carenze del software di modellazione 3D. Inoltre, si cercherà di ampliare l'ambito di utilizzo della collezione digitale in azienda (ad oggi destinata esclusivamente alla vendita B2B), dimostrando come, grazie ancora all'introduzione dell'IA, contenuti multimediali soddisfacenti e innovativi possano essere generati in breve tempo e con alta qualità, così da poter essere implementati anche nelle vendite B2C. È infatti vero che nel 2024 abbiamo assistito all'implementazione di funzionalità basate sull'IA in alcuni dei software 3D più popolari disponibili sul mercato, spesso focalizzati al miglioramento della qualità finale dell'immagine prodotta. Pertanto, attraverso un'analisi dettagliata del processo attuale di digitalizzazione dei capi di maglieria, in particolare con l'uso del software CLO3D, questa ricerca mira a comprendere i benefici e le sfide associati alla modellazione 3D per identificare le debolezze o le carenze da poter sopperire con l'introduzione dell'IA, ipotizzando miglioramenti e nuove possibilità.
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