This thesis aims to analyze the role of digitalization and Artificial Intelligence in the fashion system, deepening the impact of these technologies in the entire industry workflow, starting from design, through product development, production and customer experience. The research starts from a conduction of a practical experimentation, combining the use of AI and 3D modeling, testing the feasibility of these tools in the fashion industry context, considering the specific case of leather goods. The analysis of results offers a perspective on the main tools available and their accessibility, proposing a reflection on the potentialities and/or weaknesses related to their application. These conclusions are the basis for a more in-depth and generalized theoretical investigation of the different application contexts of such tools, analyzing the current direction in corporations and future potential in terms of creativity, sustainability and ethics.
Questa tesi si propone di analizzare il ruolo della digitalizzazione e dell'Intelligenza Artificiale nel sistema moda, approfondendo l'impatto di queste tecnologie nell'intero workflow del settore, a partire dal design, passando per lo sviluppo del prodotto, la produzione e la customer experience. La ricerca parte da una conduzione di una sperimentazione pratica, combinando l'uso dell'AI e della modellazione 3D, testando la fattibilità di questi strumenti nel settore moda, considerando il caso specifico delle pelletteria. L'analisi dei risultati offre una prospettiva sui principali strumenti disponibili e sulla loro accessibilità, proponendo una riflessione sulle potenzialità e/o debolezze legate alla loro applicazione. Queste conclusioni sono la base per un'indagine teorica più approfondita e generalizzata dei diversi contesti applicativi di tali strumenti, analizzando l'attuale direzione nelle aziende e le potenzialità future in termini di creatività, sostenibilità ed etica.
Fashion futures: digitalization and artificial intelligence shaping the future of fashion
Pellini, Erika
2023/2024
Abstract
This thesis aims to analyze the role of digitalization and Artificial Intelligence in the fashion system, deepening the impact of these technologies in the entire industry workflow, starting from design, through product development, production and customer experience. The research starts from a conduction of a practical experimentation, combining the use of AI and 3D modeling, testing the feasibility of these tools in the fashion industry context, considering the specific case of leather goods. The analysis of results offers a perspective on the main tools available and their accessibility, proposing a reflection on the potentialities and/or weaknesses related to their application. These conclusions are the basis for a more in-depth and generalized theoretical investigation of the different application contexts of such tools, analyzing the current direction in corporations and future potential in terms of creativity, sustainability and ethics.File | Dimensione | Formato | |
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Descrizione: Erika Pellini Tesi 2025_04
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https://hdl.handle.net/10589/235290