Reliability is a crucial attribute of engineering systems in the Industry 5.0 (I5.0) era, as it supports key pillars of the I5.0 human-centric perspective such as quality, waste reduction, and safety of workers. Among the technologies requiring high reliability, Lithium-Thyonil Chloride (Li-SOCl2) primary batteries play a key role: due to their high energy density and stable operating voltage over a broad temperature range, Li-SOCl2 are widely used to power many smart devices with extended lifespans. However, the Li-SOCl2 battery reliability is affected by the growth of a passivation layer, which entails loss of capacity and increase of impedance over time. To ensure that reliability requirements are met while reducing the time-to-market, manufacturers conduct accelerated reliability tests. Optimizing these tests is a complex task, which requires determining appropriate stress factors levels and sample sizes. In this context, Bayesian optimization has emerged as a powerful approach, as it offers the possibility of leveraging prior knowledge and taking due account to uncertainties. The aim of the present work is the development of a Bayesian framework for the optimization of accelerated reliability test plans of Li-SOCl2 primary batteries, which builds on degradation models and testing procedures proposed in the literature. This framework allows: • Leveraging prior knowledge of model parameters based on expert opinion and scientific literature; • Considering the epistemic and aleatory uncertainties of the model; • Leveraging the Expected Information Gain (EIG) to choose the tests that are optimal for parameter inference. The developed methodology has been tested on a numerical case study, providing useful insight into the model’s behavior under different test configurations.
L’affidabilità è un attributo cruciale dei sistemi ingegneristici nell’era dell’industria 5.0 (I5.0), poiché supporta pilastri fondamentali della prospettiva antropocentrica dell’I5.0 come qualità, riduzione degli sprechi e sicurezza dei lavoratori. Tra le tecnologie che richiedono alta affidabilità, le batterie primarie al Litio-Cloruro di Tionile (Li-SOCl2) svolgono un ruolo chiave: grazie alla loro elevata densità energetica e ad una tensione operativa stabile su un ampio intervallo di temperature, le Li-SOCl2 sono ampiamente utilizzate per alimentare molti dispositivi elettronici di lunga durata. Tuttavia, l’affidabilità delle batterie Li-SOCl2 è influenzata dalla crescita di uno strato di passivazione, che comporta perdita di capacità e aumento dell’impedenza nel tempo. Per garantire che i requisiti di affidabilità siano soddisfatti riducendo al contempo il time-to-market, i produttori conducono test di affidabilità accelerati. Ottimizzare questi test è un compito complesso, che richiede di determinare livelli appropriati di fattori di stress e dimensioni dei campioni. In questo contesto, l’ottimizzazione bayesiana emerge come un approccio potente, poiché offre la possibilità di sfruttare conoscenze pregresse e tenere adeguatamente conto delle incertezze. Lo scopo del presente lavoro è lo sviluppo di un framework bayesiano per l’ottimizzazione dei piani di test di affidabilità accelerati delle batterie primarie Li-SOCl2, che si basa su modelli di degrado e su procedure di test proposti in letteratura. Questo framework permette di: • Sfruttare la conoscenza a priori dei parametri del modello basata su opinioni di esperti e letteratura scientifica; • Considerare le incertezza epistemiche e aleatorie del modello; • Sfruttare il guadagno informativo atteso (EIG) per scegliere i test ottimali per l’inferenza dei parametri. La metodologia sviluppata è stata testata su un caso di studio numerico, che fornisce informazioni preziose sul comportamento del modello in diverse configurazioni di test.
Bayesian optimal experimental design of accelerated reliability tests of lithium-thionyl chloride batteries
Iudica, Simone
2023/2024
Abstract
Reliability is a crucial attribute of engineering systems in the Industry 5.0 (I5.0) era, as it supports key pillars of the I5.0 human-centric perspective such as quality, waste reduction, and safety of workers. Among the technologies requiring high reliability, Lithium-Thyonil Chloride (Li-SOCl2) primary batteries play a key role: due to their high energy density and stable operating voltage over a broad temperature range, Li-SOCl2 are widely used to power many smart devices with extended lifespans. However, the Li-SOCl2 battery reliability is affected by the growth of a passivation layer, which entails loss of capacity and increase of impedance over time. To ensure that reliability requirements are met while reducing the time-to-market, manufacturers conduct accelerated reliability tests. Optimizing these tests is a complex task, which requires determining appropriate stress factors levels and sample sizes. In this context, Bayesian optimization has emerged as a powerful approach, as it offers the possibility of leveraging prior knowledge and taking due account to uncertainties. The aim of the present work is the development of a Bayesian framework for the optimization of accelerated reliability test plans of Li-SOCl2 primary batteries, which builds on degradation models and testing procedures proposed in the literature. This framework allows: • Leveraging prior knowledge of model parameters based on expert opinion and scientific literature; • Considering the epistemic and aleatory uncertainties of the model; • Leveraging the Expected Information Gain (EIG) to choose the tests that are optimal for parameter inference. The developed methodology has been tested on a numerical case study, providing useful insight into the model’s behavior under different test configurations.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/235293